250 796 läst ·
789 svar
251k läst
789 svar
Köptips, LED-downlights från Kina
Det vet man inte förrän man gjort en provbeställning och testat
Får du skit så är det bara att hota säljaren med att lämna en grymt negativ feedback, det vill de definitivt inte ha...
Köp av en säljare som gjort ett stort antal affärer och som har hög procent positiv feedback.
Flera, inklusive jag, har fått LEDs med ett grönaktigt sken och det vill man definitivt inte ha. Du kan läsa om detta några sidor tillbaka i denna tråd.
Får du skit så är det bara att hota säljaren med att lämna en grymt negativ feedback, det vill de definitivt inte ha...
Köp av en säljare som gjort ett stort antal affärer och som har hög procent positiv feedback.
Flera, inklusive jag, har fått LEDs med ett grönaktigt sken och det vill man definitivt inte ha. Du kan läsa om detta några sidor tillbaka i denna tråd.
Beställde 3st "9W" med 600mA drivdon. Får se om det är mer drag i de. De ska vara 42mm. Kommer dock ta 1 månad innan jag hinner testa dejeppeknaster skrev:Det vet man inte förrän man gjort en provbeställning och testat![]()
Får du skit så är det bara att hota säljaren med att lämna en grymt negativ feedback, det vill de definitivt inte ha...
Köp av en säljare som gjort ett stort antal affärer och som har hög procent positiv feedback.
Flera, inklusive jag, har fått LEDs med ett grönaktigt sken och det vill man definitivt inte ha. Du kan läsa om detta några sidor tillbaka i denna tråd.
Har varit inne på aliexpress nu och kollat. Shit pomme-fritte vilka mängder det var! Är det någon som kan ge lite tips på vad man ska kolla efter? Är som de flesta andra ute efter varmvita downlights, och jag hade tänkt för kökstak och badrumstak (till nybygge). Mycket feedback och antal orders (?) är väl en bra indikation, men är det något annat i själva specen som man bör hålla utkik efter?
Redigerat:
Hur mycket krut behöver du i lamporna, kanske dom du fick räcker? Jag har 10 st 1x3W i vårt kök och räcker gott och väl, även som städbelysning vilket var viktigt ;-)Rusk skrev:
Bjolo360, kolla måtten så att de ryms innanför taket, kolla spridningsvinkeln (30, 45, 60, 90 eller 120 grader vanligtvis), RA/CRI-talet ska vara 80 eller under för korrekt färgåtergivning (framgår inte alltid men du kan ju fråga).
Tack för svar, finns det nån nackdel med stor spridningsvinkel eller är större=bättre (för allmänbelysning)?jeppeknaster skrev:
Sen blev jag osäker på det du skrev om RA, är det inte högre som är bättre?
Kör du med någon annan källa än spottarna? Jag har tänkt köra spottarna i hallen, köket och i vardagsrummet. I hallen är det inte så viktigt. Men i vardagsrummet har jag inte en enda taklampa samt det är väldigt dåligt med ljusinsläpp. Men ska nog be elektrikern koppla in dessa och så får vi se hur det blir. Blir det för svagt, så beställer jag en annan modell och hoppas att hålen passar...kysan skrev:
2 meter 5W LED belysningsskena under köksskåpen samt fläktbelysningen är enda förutom takspotarna.Rusk skrev:Kör du med någon annan källa än spottarna? Jag har tänkt köra spottarna i hallen, köket och i vardagsrummet. I hallen är det inte så viktigt. Men i vardagsrummet har jag inte en enda taklampa samt det är väldigt dåligt med ljusinsläpp. Men ska nog be elektrikern koppla in dessa och så får vi se hur det blir. Blir det för svagt, så beställer jag en annan modell och hoppas att hålen passar...
Bjolo, helt rätt. Tänkte fel. RA-index ska vara över 80 
Nån som vet hur man ska tolka det på ali-express när samma produkt verkar finnas på två ställen?
Vad är t.ex. skillnaden mellan dessa?
http://www.aliexpress.com/item/Lowe...ting-85-265V-with-high-quality/516611740.html
http://www.aliexpress.com/item/HOT-...ool-warm-white-30-degree-angle/604043869.html
Den senare verkar ju vara halva priset?
Vad är t.ex. skillnaden mellan dessa?
http://www.aliexpress.com/item/Lowe...ting-85-265V-with-high-quality/516611740.html
http://www.aliexpress.com/item/HOT-...ool-warm-white-30-degree-angle/604043869.html
Den senare verkar ju vara halva priset?
De dyrare kan man dimma ser det ut som.
De flesta ser likadana ut. Biltema har 3w-spottar för 300kr styck. Exakt samma köper du från kina för 40 kr...
Alla leds går att dimmra med rätt drivdon. Det 220V drivdon som följer med klipps förslagsvis bort och ersätts med ett 12V drivdon från Jolly eller liknande.
Alla leds går att dimmra med rätt drivdon. Det 220V drivdon som följer med klipps förslagsvis bort och ersätts med ett 12V drivdon från Jolly eller liknande.
Om man hittar ett med rätt ström...jeppeknaster skrev:
Dom 3x1W (två olika) jag har köpt så har drivern gett ut 200mA, och det verkar inte vara enkelt att hitta.
På drivern som har kommit med så har anslutningstrådarna på nätsidan varit löjligt tunna typ 0,3mm².
Jag har inte riktigt koll på vilka istallationsregler som gäller när man kopplar in sån här utrustning, men inte skulle jag vilja ha något mindre än 1,5mm².
Bästa (och enda vettiga) skulle ju vara terminaler som skulle tillåta dubbla 2,5mm² trådar.