jeppeknaster skrev:
Rusk, här har du en 7-wattare som bara bygger 50 mm

[länk]
Tack, men hur vet jag att den verkligen är 7W? Mina 9W är juh helt klart inte 9W....
 
Det vet man inte förrän man gjort en provbeställning och testat :)
Får du skit så är det bara att hota säljaren med att lämna en grymt negativ feedback, det vill de definitivt inte ha...
Köp av en säljare som gjort ett stort antal affärer och som har hög procent positiv feedback.
Flera, inklusive jag, har fått LEDs med ett grönaktigt sken och det vill man definitivt inte ha. Du kan läsa om detta några sidor tillbaka i denna tråd.
 
jeppeknaster skrev:
Det vet man inte förrän man gjort en provbeställning och testat :)
Får du skit så är det bara att hota säljaren med att lämna en grymt negativ feedback, det vill de definitivt inte ha...
Köp av en säljare som gjort ett stort antal affärer och som har hög procent positiv feedback.
Flera, inklusive jag, har fått LEDs med ett grönaktigt sken och det vill man definitivt inte ha. Du kan läsa om detta några sidor tillbaka i denna tråd.
Beställde 3st "9W" med 600mA drivdon. Får se om det är mer drag i de. De ska vara 42mm. Kommer dock ta 1 månad innan jag hinner testa de
 
Har varit inne på aliexpress nu och kollat. Shit pomme-fritte vilka mängder det var! Är det någon som kan ge lite tips på vad man ska kolla efter? Är som de flesta andra ute efter varmvita downlights, och jag hade tänkt för kökstak och badrumstak (till nybygge). Mycket feedback och antal orders (?) är väl en bra indikation, men är det något annat i själva specen som man bör hålla utkik efter?
 
Redigerat:
Rusk skrev:
Beställde 3st "9W" med 600mA drivdon. Får se om det är mer drag i de. De ska vara 42mm. Kommer dock ta 1 månad innan jag hinner testa de
Hur mycket krut behöver du i lamporna, kanske dom du fick räcker? Jag har 10 st 1x3W i vårt kök och räcker gott och väl, även som städbelysning vilket var viktigt ;-)
 
Bjolo360, kolla måtten så att de ryms innanför taket, kolla spridningsvinkeln (30, 45, 60, 90 eller 120 grader vanligtvis), RA/CRI-talet ska vara 80 eller under för korrekt färgåtergivning (framgår inte alltid men du kan ju fråga).
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
jeppeknaster skrev:
Bjolo360, kolla måtten så att de ryms innanför taket, kolla spridningsvinkeln (30, 45, 60, 90 eller 120 grader vanligtvis), RA/CRI-talet ska vara 80 eller under för korrekt färgåtergivning (framgår inte alltid men du kan ju fråga).
Tack för svar, finns det nån nackdel med stor spridningsvinkel eller är större=bättre (för allmänbelysning)?
Sen blev jag osäker på det du skrev om RA, är det inte högre som är bättre?
 
kysan skrev:
Hur mycket krut behöver du i lamporna, kanske dom du fick räcker? Jag har 10 st 1x3W i vårt kök och räcker gott och väl, även som städbelysning vilket var viktigt ;-)
Kör du med någon annan källa än spottarna? Jag har tänkt köra spottarna i hallen, köket och i vardagsrummet. I hallen är det inte så viktigt. Men i vardagsrummet har jag inte en enda taklampa samt det är väldigt dåligt med ljusinsläpp. Men ska nog be elektrikern koppla in dessa och så får vi se hur det blir. Blir det för svagt, så beställer jag en annan modell och hoppas att hålen passar...
 
Rusk skrev:
Kör du med någon annan källa än spottarna? Jag har tänkt köra spottarna i hallen, köket och i vardagsrummet. I hallen är det inte så viktigt. Men i vardagsrummet har jag inte en enda taklampa samt det är väldigt dåligt med ljusinsläpp. Men ska nog be elektrikern koppla in dessa och så får vi se hur det blir. Blir det för svagt, så beställer jag en annan modell och hoppas att hålen passar...
2 meter 5W LED belysningsskena under köksskåpen samt fläktbelysningen är enda förutom takspotarna.
 
Bjolo, helt rätt. Tänkte fel. RA-index ska vara över 80 :)
 
De dyrare kan man dimma ser det ut som.
 
johan_inline skrev:
De dyrare kan man dimma ser det ut som.
Ah, missade det. Men är det inte skumt att dom ser exakt likadan ut fast med olika märken?
Jag mailade och frågade om Ra-index och fick svar att det var 270lm-300lm.... Dom kanske inte har världens bästa koll :rolleyes:
 
De flesta ser likadana ut. Biltema har 3w-spottar för 300kr styck. Exakt samma köper du från kina för 40 kr...
Alla leds går att dimmra med rätt drivdon. Det 220V drivdon som följer med klipps förslagsvis bort och ersätts med ett 12V drivdon från Jolly eller liknande.
 
jeppeknaster skrev:
Alla leds går att dimmra med rätt drivdon. Det 220V drivdon som följer med klipps förslagsvis bort och ersätts med ett 12V drivdon från Jolly eller liknande.
Om man hittar ett med rätt ström...
Dom 3x1W (två olika) jag har köpt så har drivern gett ut 200mA, och det verkar inte vara enkelt att hitta.

På drivern som har kommit med så har anslutningstrådarna på nätsidan varit löjligt tunna typ 0,3mm².
Jag har inte riktigt koll på vilka istallationsregler som gäller när man kopplar in sån här utrustning, men inte skulle jag vilja ha något mindre än 1,5mm².
Bästa (och enda vettiga) skulle ju vara terminaler som skulle tillåta dubbla 2,5mm² trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.