65 633 läst ·
284 svar
66k läst
284 svar
Köpte hus i 2012 - Värsta året i mitt liv.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man kan väl inte ens kräva att nya saker ska fungera? En av två popupventiler jag köpte till mina nya kommoder började krångla nu efter ett par veckors användning! Fick en ny där jag köpt den utan problem men vill bara upplysa att allt nytt fungerar inte !
Edit: Även då jag köpte huset för 1,5 år sedan så fick jag stopp i avloppen 5 gånger inom loppet av 2-3 månader.. Jag blev bitter, ringde säljaren och frågade om hon visste om det! Hon nekade och jag insåg att loppet var kört att få det på dolda fel eller något annat så bara fixa själv!
Edit: Även då jag köpte huset för 1,5 år sedan så fick jag stopp i avloppen 5 gånger inom loppet av 2-3 månader.. Jag blev bitter, ringde säljaren och frågade om hon visste om det! Hon nekade och jag insåg att loppet var kört att få det på dolda fel eller något annat så bara fixa själv!
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
TOTALRENOVERAT är inget skyddat/juridiskt begrepp och kan således betyda stort sett vad som helst från "målat lite" till "allt är nytt/fixat".
Du kan inte utgå från någonting när du köper en fastighet med undantag av MYCKET SPECIFIKA UTFÄSTELSER om fastighetes skick och dessa utfästelser ska i princip vara skriftliga och finnas nedtecknade i köpekontraktet. Svepande lovprisanden som "totalrenoverat", "avloppet funkar fint" osv kan man i princip bortse ifrån.
Allt som en nogrann besiktning, som du inte verkar ha gjort, kunnat upptäcka får du tyvärr sätta upp på "lärdomskontot".
Vi som skriver i din tråd är inte "emot dig". Vi påpekar bara att du kanske inte har täckning för allt du skriver och att din inställning att "hämnas" på säljaren kanske, rent juridiskt/ekonomiskt/personligt, erfarenhetsmässigt inte brukar vara särskilt framgångsrikt. Därmed inte sagt att du inte ska ta viss strid och att du faktiskt kan vinna den i vissa delar. Erfarenheten talar dock för att den enda säkra vinnaren är din advokat.
Du kan inte utgå från någonting när du köper en fastighet med undantag av MYCKET SPECIFIKA UTFÄSTELSER om fastighetes skick och dessa utfästelser ska i princip vara skriftliga och finnas nedtecknade i köpekontraktet. Svepande lovprisanden som "totalrenoverat", "avloppet funkar fint" osv kan man i princip bortse ifrån.
Allt som en nogrann besiktning, som du inte verkar ha gjort, kunnat upptäcka får du tyvärr sätta upp på "lärdomskontot".
Vi som skriver i din tråd är inte "emot dig". Vi påpekar bara att du kanske inte har täckning för allt du skriver och att din inställning att "hämnas" på säljaren kanske, rent juridiskt/ekonomiskt/personligt, erfarenhetsmässigt inte brukar vara särskilt framgångsrikt. Därmed inte sagt att du inte ska ta viss strid och att du faktiskt kan vinna den i vissa delar. Erfarenheten talar dock för att den enda säkra vinnaren är din advokat.
Men kom igen....huset är inte totalrenoverat.....då skulle tex inga gamla avloppsrör finnas kvar i huset överhuvudtaget...bara inse att du har gjort ett misstag.....
Som någon annan redan nämnt känns det som att du mest är intresserad av att få trafik på bloggen?
Det är mycket tyckande och tänkande och ska ni verkligen göra något rättsligt av det här är det bara fakta och bevis som gäller.
Lite självrannsakan hade nog inte skadat.
Det är redan flera stycken i tråden som försökt förklara att man som köpare har en långtgående undersökningsplikt.
Vilka av felen hade upptäckts vid en fördjupad undersökning?
Vilka utfästelser har säljarna gjort? Att det stod "totalrenoverat" i mäklarbeskrivningen är inte värt ett skit.
Vad köpte ni för typ av besiktning? Vad stod i avtalet?
Det är mycket tyckande och tänkande och ska ni verkligen göra något rättsligt av det här är det bara fakta och bevis som gäller.
Lite självrannsakan hade nog inte skadat.
Det är redan flera stycken i tråden som försökt förklara att man som köpare har en långtgående undersökningsplikt.
Vilka av felen hade upptäckts vid en fördjupad undersökning?
Vilka utfästelser har säljarna gjort? Att det stod "totalrenoverat" i mäklarbeskrivningen är inte värt ett skit.
Vad köpte ni för typ av besiktning? Vad stod i avtalet?
När ska du redigera första inlägget? 
Vi gick på köparnas besiktning när vi köpte huset, så här i efterhand har jag lärt mig att man ska anlita egen besiktningsman, har förstått att det inte blir rostmärken på ett betonggolv om det inte kommit/kommer in fukt och kan få metallföremål att rosta, jag har även ångrat mig många ggr. över att vi gick halva vägen var 1.3Mkr -> 1,38 <- 1,45Mkr (som var utpriset), listan på andra saker jag också lärt mig kan göras lång.
Nu efter några år är det omdränerat och dagvatten är skiljt från dräneringen, kanske inte jättedyr men ganska trist lärdom/utgift.
Men nu bor vi ju här, så det är lite som talesättet - har man tagit fan i båten, så får man ro han i land.
Och ja, vårt trappräcke sitter halvlöst.
Vi gick på köparnas besiktning när vi köpte huset, så här i efterhand har jag lärt mig att man ska anlita egen besiktningsman, har förstått att det inte blir rostmärken på ett betonggolv om det inte kommit/kommer in fukt och kan få metallföremål att rosta, jag har även ångrat mig många ggr. över att vi gick halva vägen var 1.3Mkr -> 1,38 <- 1,45Mkr (som var utpriset), listan på andra saker jag också lärt mig kan göras lång.
Nu efter några år är det omdränerat och dagvatten är skiljt från dräneringen, kanske inte jättedyr men ganska trist lärdom/utgift.
Men nu bor vi ju här, så det är lite som talesättet - har man tagit fan i båten, så får man ro han i land.
Enk Projektet skrev:
Min advokat tycks tycka att eftersom det är en byggfirma och det står totalrenovering så kan man gå på det spåret. Nu är jag ingen advokat och har ingen juridisk bakgrund och kan inte säga om detta är rätt eller fel men så är det iallafall i nuläget.
Enk projektet: Det är väl klart som korvspad att jag fattar att jag har gjort ett misstag i att köpa huset, menar du att du efter alla mina inlägg inte fattar det?
Nog fan förstår jag även att huset inte är totalrenoverat eftersom alla dessa fel har uppkommit.
Jag fortsätter skriva i tråden eftersom jag får massa frågor och påpekanden men du försöker ju bara hetsa mig, vilket du till viss del lyckas med och jag förstår inte ditt motiv.
Är du ute efter att såra folk?
(Ursäkta för off topic)
FredrikR skrev:När ska du redigera första inlägget?
Jag ändrar såfort någon beskriver hur jag kan redigera ett inlägg för den optionen finns inte på ett så gammalt inlägg?
Sen att du sitter och skriver "mitt trappräcke är också löst" Visst jag förstår att det kanske inte är ett fel jag kan pinna på någon men när min GRAVIDA SAMBO ramlar ner från trappan PÅGRUND utav det och hade risk för MISSFALL så kan du väl för i helvete inte tro att jag ska ignorera det.
Visst ni vill ha ren fakta osv, men det är JÄVLIGT svårt för mig att bortse från en sådan sak.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Din advokat tycks inte riktigt ha koll på läget. Att det är en byggfirma som säljer med en svepande lovprisning att fastigheten är totalrenoverad påverkar knappast din undersökningsplikt eller hur tänkte dom egentligen?Stoppable skrev:Min advokat tycks tycka att eftersom det är en byggfirma och det står totalrenovering så kan man gå på det spåret. Nu är jag ingen advokat och har ingen juridisk bakgrund och kan inte säga om detta är rätt eller fel men så är det iallafall i nuläget.
Enk projektet: Det är väl klart som korvspad att jag fattar att jag har gjort ett misstag i att köpa huset, menar du att du efter alla mina inlägg inte fattar det?
Nog fan förstår jag även att huset inte är totalrenoverat eftersom alla dessa fel har uppkommit.
Jag fortsätter skriva i tråden eftersom jag får massa frågor och påpekanden men du försöker ju bara hetsa mig, vilket du till viss del lyckas med och jag förstår inte ditt motiv.
Är du ute efter att såra folk?
(Ursäkta för off topic)
En fullständig professionell besiktning hade ju rimligen snabbt upptäckt de flesta felen.
En intressant frågeställning: Hur hade man upptäckt att huvudavloppet inte var kopplat till det kommunala vid en besiktning? Hur går man tillväga? Har ingen aning om hur grundliga de är vid en sådan besiktning och undrar vilka metoder som används.Thomas59 skrev:Din advokat tycks inte riktigt ha koll på läget. Att det är en byggfirma som säljer med en svepande lovprisning att fastigheten är totalrenoverad påverkar knappast din undersökningsplikt eller hur tänkte dom egentligen?
En fullständig professionell besiktning hade ju rimligen snabbt upptäckt de flesta felen.
Edit: blir lite långdraget för mig att sitta och svara på samma frågor varje dag.
Jag är väl medveten om att jag skulle gjort en rejäl besiktning men vi litade på att ett byggföretag inte skulle blåsa någon då det blir en rejäl baksmälla. Tillit finns inte längre i mitt vokabulär.
Detta blir förhoppningsvis sista gången jag rör just besiktningsämnet.
Redigerat:
Känns lite som att byggahus.se blir nästa mål för stämningsansökan. Och vidare. Bara för att en person är användare på byggahus.se och har förmågan att lägga upp en blogg och presentera sin version av en konflikt, så är det inte nödvändigtvis denna sida av storyn som är den oomtvistligt sanna.
Givetvis inte. Men så är det i alla ämnen och tvister.bjogul skrev:
Om jag skulle tala osanning osv då hade jag väl ändå lagt ut företagsnamn. Mäklarnamn osv?
Här kommer fredsmäklaren in med några synpunkter 
Stoppable: Jag tycker att din blogg är mycket intressant och jag kan förmodligen bärga mig tills nästa inlägg kommer. Jag är mest intresserad av vad som hänt just er och om jag i framtiden kanske kan dra lärdom av detta.
Men....byggahus.se är främst till för utbytande av information. Person A har ett problem och ställer frågor om detta i forumet, varpå person B, C och D kommer med inspel. Att bara nämna att man har ett problem och sedan hänvisa till en blogg, det blir konstigt och det är dömt till spekulationer och funderingar. Så, om du har frågor du vill ha svar på, ställ dem mer eller mindre omgående. Fram med alla kort på bordet. Själv kommer jag att blunda och istället följa din blogg eftersom jag ändå inte kommer att ha något av värde att tillföra. Men för övriga djupt kunniga här på forumet, visa respekt mot dem. Ge dem all möjligt info och förklara vad du vill ha svar på. Annars riskerar detta att bli en enda lång reklamtråd för någon som vill få igång trafik till sin egen blogg...
Stoppable: Jag tycker att din blogg är mycket intressant och jag kan förmodligen bärga mig tills nästa inlägg kommer. Jag är mest intresserad av vad som hänt just er och om jag i framtiden kanske kan dra lärdom av detta.
Men....byggahus.se är främst till för utbytande av information. Person A har ett problem och ställer frågor om detta i forumet, varpå person B, C och D kommer med inspel. Att bara nämna att man har ett problem och sedan hänvisa till en blogg, det blir konstigt och det är dömt till spekulationer och funderingar. Så, om du har frågor du vill ha svar på, ställ dem mer eller mindre omgående. Fram med alla kort på bordet. Själv kommer jag att blunda och istället följa din blogg eftersom jag ändå inte kommer att ha något av värde att tillföra. Men för övriga djupt kunniga här på forumet, visa respekt mot dem. Ge dem all möjligt info och förklara vad du vill ha svar på. Annars riskerar detta att bli en enda lång reklamtråd för någon som vill få igång trafik till sin egen blogg...
Efter att ha hängt med i den här tråden ett tag så verkar det som att TS egentligen inte är ute efter råd utan efter att berätta vad som har hänt och för att göra reklam för sin blogg. Jag citerar första inlägget.
Inget fel i att vilja berätta sin historia och få bekräftelse för den ilska och frustruation man känner. Det är bara inte så jag har uppfattat att byggahus forum fungerar, utan att syftet är mera kunskaps- och informatonsutbyte.Stoppable skrev:Har precis startat en blogg och kommer skriva allting som har hänt hittills.
Bara för att nämna några få saker som har hänt så kommer här en lista:
"Totalrenoverat hus"
Har varit tvungen att:
Dränera om.
Lägga om avloppet 2 gånger.
Isolera
Sätta upp ett fönster som ramlade ner
Advokat mot besiktningsman, mäklare samt säljare
Det är några av sakerna som har hänt hittills.
Är ni intresserade av mina erfarenheter så har ni bloggen här:
[länk]
Mvh,
Stoppable
Jag har fått väldigt goda råd i PM av personer som är extremt kunniga.
I dagens läge så försöker jag bara komma upp till dagens datum för att senare kunna diskutera ingående hur processen kommer gå och vilka åtgärder som behövs göras, exv så måste vi lägga om avloppet en ANDRA gång.
Jag har tyvärr blivit väldigt defensiv i mitt skrivande, men det kändes som jag blev påhoppad av varenda person här inne.
Kan man börja om på en ny kula i denna tråden eller ska jag göra en ny tråd där jag listar alla problem som är värda att köra på och hur man bäst tacklar dom och åtgärdar eller kan en moderator eller liknande hjälpa mig att modifiera första inlägget som någon föreslog?
Drar iväg en officiell ursäkt till er som jag har varit bitsk mot.
Jag låter antagligen ganska förvirrad ibland då det är mycket som händer just nu :I
Svårt att fokusera på så många olika saker samtidigt, speciellt när den nyfödda dottern börjar skrika en i örat
Kommer sluta skriva när bloggen blir uppdaterad för det känns inte så det uppskattas
Mvh,
K
I dagens läge så försöker jag bara komma upp till dagens datum för att senare kunna diskutera ingående hur processen kommer gå och vilka åtgärder som behövs göras, exv så måste vi lägga om avloppet en ANDRA gång.
Jag har tyvärr blivit väldigt defensiv i mitt skrivande, men det kändes som jag blev påhoppad av varenda person här inne.
Kan man börja om på en ny kula i denna tråden eller ska jag göra en ny tråd där jag listar alla problem som är värda att köra på och hur man bäst tacklar dom och åtgärdar eller kan en moderator eller liknande hjälpa mig att modifiera första inlägget som någon föreslog?
Drar iväg en officiell ursäkt till er som jag har varit bitsk mot.
Jag låter antagligen ganska förvirrad ibland då det är mycket som händer just nu :I
Svårt att fokusera på så många olika saker samtidigt, speciellt när den nyfödda dottern börjar skrika en i örat
Kommer sluta skriva när bloggen blir uppdaterad för det känns inte så det uppskattas
Mvh,
K
Eftersom vi hamnade i en situation med ett mögligt hus och bestämnde oss för att stämma säljaren började en tuff och lång process. Jag kan inte rekommendera någon att göra detta eftersom det tar både ork och tid. Sen ska man veta att det är skillnad på att ha rätt och fel. Men om ni nu ska dra igång en process så skriv ner datum, tider och vem du pratat med. Det är helt suveränt när man ska gå tillbaka och dessutom så är det lättare att komma ihåg vad som sagts och när.
Oavsett vad som händer så får jag önska er lycka till.
Oavsett vad som händer så får jag önska er lycka till.