19 980 läst ·
63 svar
20k läst
63 svar
Köpte hus hos Kronofogden – så prutade han ner priset till en tredjedel
Problemet när man köper hus från Kronofogden är ju att man inte har några garantier som man normalt sätt har när man köper hus mot exempelvis dolda fel.
Oftast har ju husen stått tomma utan el och uppvärmning under minst en vinter.
Oftast har ju husen stått tomma utan el och uppvärmning under minst en vinter.
Det är bara att gratulera. Jag var på en visning en gång och det var riktigt dekadent. Hon som bodde där var packad och hon fick gå runt och visa huset som stod på hennes snubbe som hade dött i ett av rummen. Han hade inte fixat så hon kunde äga huset efter hans bortgång, som var oväntad. Är nog bättre att kolla på dödsbon!
Jag bjöd så lite en gång att fogden påpekade för föreningens representanter att de oxå kunde bjuda men de ville inte och kan säga att det blev väldigt billigt.Redaktionen skrev:
Fogden var faktiskt sur men jag glad
Och banken som var inblandad hade glömt att komma dit.
I bland ska man ha tur
Man ska nog inte dra för stora växlar av begreppet "köpa grisen i säcken". Med tanke på den undersökningsplikt vi har och hur svårt det egentligen är att verkligen bevisa dolt fel så är det egentligen inte mer riskabelt att köpa ett dödsbo-hus än att köpa vilket hus som helst. Man lär ändå göra en ordentlig koll först själv. Sen är det i princip köpt är köpt.Snigla skrev:
Har inte köpt av kronofogden än iaf.. men vi har köpt två "dödsbo-hus".. på rad - och eftersom jag tycker man köper ett hus "som grisen i säcken".. så betalar vi bara det huset är värt för oss där och då.. och sedan existerar inga dolda fel i vår värld.
Felmonterade saker, läckande saker, panna som visar sig vara icke ok efter inflyttningen.. säljare/dödsbo som stängt av värmen för att tjäna pengar.. vilket resulterade i att bjälklaget vred sig i några rum.. saker som skulle ha ingått i köpet och försvann.. mögel..
Nä.. inget o orda om.. köpt och är köpt (grisen i säcken).. bara stå ut med (eller renovera själv och gå vidare).
Som sagt.. tror inte på dolda fel och budgeterar för det värsta redan vid köp av ett hus!
Hade jag haft lite extra pengar på nån konto, så hade jag helt klart kunnat investera i några kronofodenhus också.. både för egen räkning och i spekulativt syfte. Helst då ifrån dödsbon.. (i övrigt spelar husets historia roll.. finns alltid olika skäl till varför någon hamnar hos KF och jag är lite blödig av mig.. så det hade varit viktigt för mig att veta/förstå innan jag beslöt mig för att bjuda..)
Bara att se hur många frågor om dolda fel här som egentligen leder till något
Så var det inte för mig. Jag var desperat och huset var bra. Fick det ändå långt under värderat pris. Det handlar mer om att ha råka vara desperat när marknaden inte är helt galen.N Nilsson i Boda skrev:
Precis. Skiljer inte på husen bara för det är ett dödsbo (eller utländska ägare).. lite mer problematiskt ibland med papper och regler.. men huset är ju som huset är .. oavsett.. och som med allt annat.. så lagar man det om det går sönder (när man har pengar) i övrigt får man "bo i trasigt hus" (gå i trasiga skor?)S Stuff skrev:Man ska nog inte dra för stora växlar av begreppet "köpa grisen i säcken". Med tanke på den undersökningsplikt vi har och hur svårt det egentligen är att verkligen bevisa dolt fel så är det egentligen inte mer riskabelt att köpa ett dödsbo-hus än att köpa vilket hus som helst. Man lär ändå göra en ordentlig koll först själv. Sen är det i princip köpt är köpt.
Bara att se hur många frågor om dolda fel här som egentligen leder till något
Dessutom tycker jag det bara är konstigt.. funderade mycket på det efter att vi köpt ett hus och sålde två år senare.. och vi var tvungna att spara alla papper relaterade till huset (renoveringar osv) i 10 år efter vi sålt.. ifall nya ägarna återkom.. för det är ju oss de skulle kommit till även om vi bara haft huset i två år.. (och vem vet hur många ägare det varit innan oss? och vad de gjort).. och det blev ännumer påtagligt när vi köpt nästa hus och hade bott där 5 år när vi sålde.. och behövde också spara alla dessa papper i 10 år tid...
Nu hade vi helt plötsligt tre hus hängande över oss.. (inte kul).
Känns inte rimligt på något vis faktiskt!
Enda gången jag skulle möjligen ha tyckt det varit rimligt.. är om man byggt huset själv.. och varit ensam ägare (alltså bott i det hela tiden sedan det byggdes) till det hela tiden.
Men så fort det sålts en gång.. ja då tycker jag det bara är konstigt.
Besiktningsmässigt, litar jag på mig själv främst (inget jag rekommenderar andra som ska köpa hus.. jag vet vad jag ska titta på och vad som är kostsamt att göra - men alla har inte samma intresse.. eller kunskaper).
Har varit med på flera besiktningar, både vid andras husköp och egna.. och de har inte varit värda sina pengar.. för den infon de gett! Därför skippade vi dem..
MEN det finns guldkorn även hos dem, - våra sista köpare hade en toppen besiktningsman! Så bra på att förklara varför vi gjort si och så (när vi inte följt "reglerna" i renoveringar). Lugn o sansad (de var lite oroliga förstagångsköpare) och många års erfarenhet av både renovera själv och av besiktningar.
Lite skillnad till de andra jag stött på.. "fördjupad undersökning krävs"... (många gånger undrar jag om det är de enda orden de kan!).. inte prisvärda..
Jag köpte en lägenhet i en stockholmsförort av kronofogden för många år sedan.
Auktionen var på andra sidan av stan och rummet var fullt med alla verkade endast intresserade av andra auktioner så jag la ett skambud som enda budgivare inte accepterades.
Efter ett tag tog de upp samma auktion igen och då la jag åter ett skambud som banken sa att det inte ville acceptera men sedan avbröt banken och tog en paus och återkom med att budet accepterades.
Lägenheten var inte till mig utan till min bror så den renoverades innan han fick den som en överraskning.
Auktionen var på andra sidan av stan och rummet var fullt med alla verkade endast intresserade av andra auktioner så jag la ett skambud som enda budgivare inte accepterades.
Efter ett tag tog de upp samma auktion igen och då la jag åter ett skambud som banken sa att det inte ville acceptera men sedan avbröt banken och tog en paus och återkom med att budet accepterades.
Lägenheten var inte till mig utan till min bror så den renoverades innan han fick den som en överraskning.
Jag var med om att Kronofogden sålde en bostadsrätt i Västerås, värdering på 5000:- +- 5000:-. Egentligen borde de aldrig ha sålt den om de själva trodde på värderingen, den gick för drygt 450,000:-, vilket var väntat med tanke på vad övriga lägenheter i föreningen såldes för.lunnabo skrev:
Har själv stor erfarenhet av både hur Kronofogden arbetar med exekutiva försäljningar och lagstiftningen som styr.
Jag vågar utifrån denna djupa kunskap påstå.att det definitivt inte var första auktionen på detta ditt hus.
Anledningen till mitt påstående är att Kronofogden styr sitt försäljningspris efter värdering.
Är inte budet minst 80% accepterar de helt enkelt inte budet vid första aktionstillfället.
Deras värderingar kan således vara helt galna, i det här fallet ökade värdet med 9000%.
Är detta vad som kallas 'lockpris' ?A August.E skrev:Jag var med om att Kronofogden sålde en bostadsrätt i Västerås, värdering på 5000:- +- 5000:-. Egentligen borde de aldrig ha sålt den om de själva trodde på värderingen, den gick för drygt 450,000:-, vilket var väntat med tanke på vad övriga lägenheter i föreningen såldes för.
Deras värderingar kan således vara helt galna, i det här fallet ökade värdet med 9000%.
Det är väl förbjudet ?
Redaktionen skrev:
Hoppas att husets tidigare ägare inte var en änka som inte hade råd med elräkningen. Men då borde det inte vara banken som begärt utmätningRedaktionen skrev: