30 479 läst ·
57 svar
30k läst
57 svar
Köpt Stulen Fyrhjuling!! Behöver hjälp!
"I maj köpte Jönköpingsbon Raffe Werdina en MC på köp- och säljsajten Blocket. Trots att han gjorde klart med polisen innan köpet att motorcykeln inte var stulen misstänks han nu för häleri.
Även om Raffe gjorde allt rätt för sig innan köpet menar polisen att han har sig själv att skylla.
- Trots att han fick klartecken från polisen har han fortfarande en undersökningsplikt, uppger Erik Lagärde, förhörsledare på Jönköpingspolisen."
http://www.jnytt.se/nyhet/48777/polisen-han-har-sig-sjalv-att-skylla
http://www.jnytt.se/nyhet/48769/polisen-gav-klartecken-om-mcn---misstanks-nu-for-haleri
Vet inte hur det gått men detta fick lite uppmärksamhet här i byn i somras .
Även om Raffe gjorde allt rätt för sig innan köpet menar polisen att han har sig själv att skylla.
- Trots att han fick klartecken från polisen har han fortfarande en undersökningsplikt, uppger Erik Lagärde, förhörsledare på Jönköpingspolisen."
http://www.jnytt.se/nyhet/48777/polisen-han-har-sig-sjalv-att-skylla
http://www.jnytt.se/nyhet/48769/polisen-gav-klartecken-om-mcn---misstanks-nu-for-haleri
Vet inte hur det gått men detta fick lite uppmärksamhet här i byn i somras .
Där har du helt fel. Är många år sedan "God tro" försvann. Om jag inte missminner mig samtidigt som "befintligt skick" försvann. Du har fortfarande ett garantiåtagande när du säljer något privat, du kan inte friskriva dig genom befintligt skick. (då är det bättre med "av köparen besiktat skick)hempularen skrev:Nej, han har inte begått en brottslig handling, God tro gäller fortfarande för ett ev. brottmål. Du kan inte dömmas för häleri om du köpt en vara i god tro.
Däremot så har man ändrat runt äganderätt. Tdigare så var det den person som "har varan i sin hand" som vasr ägare, såvida han inte bevisligen hade kommit över varan på brottslig väg. Dvs. man fick behålla en stulen vara om man köpt den i god tro.
Nu är den person som fått varan stulen ovillkorligen ägare, oavsett hur den som "har dne i sin hand" kommit över varan.
Köper du något som visar sig vara stulet så blir du av med det och du får ingen ersättning. Så enkelt och hemskt är det numera.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Att han blir av med själva fyrhjulingen är väl kanske inte så konstigt, men oavsett det, så äger ju inte försäkringsbolaget delarna som TS har satt på... Så de kan de ju inte sälja, framförallt inte när de VET att det är TS som satt på dem, och han kan visa detta..
Kompisen fick sin cross stulen. 2år senare dyker den upp på annons 120mil upp i landet!
Polisen åker dit och identifierar den med ramnummer och även ett privat namn instansat på ett dolt ställe.
Polisen tar den i beslag i 2år sen lämnar dom tillbaka den till han som försökte sälja pga av att han hade köpt den i god tro...
Kompisen fick inte ett öre trots att polisen var helt 100% på att det var min kompis cross...
Helt sjukt!
Polisen åker dit och identifierar den med ramnummer och även ett privat namn instansat på ett dolt ställe.
Polisen tar den i beslag i 2år sen lämnar dom tillbaka den till han som försökte sälja pga av att han hade köpt den i god tro...
Kompisen fick inte ett öre trots att polisen var helt 100% på att det var min kompis cross...
Helt sjukt!
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Det är väl en viss skillnad på att bara bli av med motorcykeln, jämfört med att bli av med motorcykeln OCH bli dömd för häleri. TS har väl knappast varit kriminell, även om han blir av med cykeln.Whallis skrev:Där har du helt fel. Är många år sedan "God tro" försvann. Om jag inte missminner mig samtidigt som "befintligt skick" försvann. Du har fortfarande ett garantiåtagande när du säljer något privat, du kan inte friskriva dig genom befintligt skick. (då är det bättre med "av köparen besiktat skick)
Köper du något som visar sig vara stulet så blir du av med det och du får ingen ersättning. Så enkelt och hemskt är det numera.
Häleri blir det inte tal om så länge man gjort vad som förväntas i samband med köpet. Kontroll med polisen räcker inte till 100% (kan vara stulen för ett par timmar sedan).. Känns dock som att TS gjort vad han/hon kan så, som sagt, ej Häleri.
Dock tror jag inte försäkringsbolaget vill öppna för möjligheter att tillgripa "sälja" och sedan när man blir påkommen billigt köpa tillbaka en fyrhjuling bara för att man har lite kvitton....
Hur ska du visa att dina kvitton verkligen får att härleda till fyrhjulingen?
Lycka till, eller nja... Det beror på hur noga du var vid köpet förresten
Dock tror jag inte försäkringsbolaget vill öppna för möjligheter att tillgripa "sälja" och sedan när man blir påkommen billigt köpa tillbaka en fyrhjuling bara för att man har lite kvitton....
Hur ska du visa att dina kvitton verkligen får att härleda till fyrhjulingen?
Lycka till, eller nja... Det beror på hur noga du var vid köpet förresten
Men om polisen kollade ramnumret åt honom innan köp har han väl gjort vad han kunnat? Det tycker jag lite har missats i diskussionen, om polisen gjort fel vem ska ersätta vem?cecar33 skrev:Det är på det viset att sedan flera år så kan man inte köpa något i godtro, utan man försäkra sig om att säljaren är den rättmätiga ägaren och det har du uppenbarligen inte gjort. Du har begått en brottslig handling i form av häleri och självklart kan du då inte få tillbaka "dina" påmonterade prylar av försäkringsbolaget. Däremot skall du nog passa dig för råden om polisanmäla F-bolaget eftersom det är du som sitter illa till. Att f-bolaget skulle tillmötesgå dina krav får anseas uteslutet eftersom det skulle främja häleri vilket är precis det man vill komma åt.
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Tycker det som är mest intressant i detta är hur i helskotta man skall kunna köpa något när man inte kan kolla upp med polisen ifall det är stulet?
Enligt en ytligt bekant som är privatanställd inom polisen så är det inte helt ovanligt att folk kollar med polisen och får grönt trots att båten, MCn eller andra märkta fordon är anmälda stulna.
Hurvida detta verkligen är sant vet jag inte men attt det förekommer är klart.
Är tiden mellan tillgrepp och vidareförsäljning kort så har jag dock större förståelse för att detta kan ske.
Enligt en ytligt bekant som är privatanställd inom polisen så är det inte helt ovanligt att folk kollar med polisen och får grönt trots att båten, MCn eller andra märkta fordon är anmälda stulna.
Hurvida detta verkligen är sant vet jag inte men attt det förekommer är klart.
Är tiden mellan tillgrepp och vidareförsäljning kort så har jag dock större förståelse för att detta kan ske.
Vad är det för utrustning? Det blir ju betydligt lättare för dig om det till exempel är ett plogblad som uppenbarligen inte satt där när den blev stulen än om det är till exempel nya (omärkta?) kolvar till motorn.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Då har du inte läst vad jag skrev.Whallis skrev:Där har du helt fel. Är många år sedan "God tro" försvann. Om jag inte missminner mig samtidigt som "befintligt skick" försvann. Du har fortfarande ett garantiåtagande när du säljer något privat, du kan inte friskriva dig genom befintligt skick. (då är det bättre med "av köparen besiktat skick)
Det är två skilda saker att dömmas för bedrägeri enl brottsbalken, eller att ha äganderätt på varan. Om du har köpt en vara och gjort alla rimliga kontroller så kan du inte dömmas för häleri efterssom du köpt varan i god tro, MEN du blir alltid av med varan du köpt oavsett hur oskyldig du är enl. brottsbalken. Den ursprunglige ägaren har större rätt till varan än du som köpt varan efter att den blivit stulen.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Men hur länge sedan är det? Lagen har ändrats för några år sedan.rsjerry skrev:Kompisen fick sin cross stulen. 2år senare dyker den upp på annons 120mil upp i landet!
Helt sjukt!
Vill inte låta elak men ts kan nog förvänta sig att åka fast för häleri och även dyra dagsböter. Mig veterligen så har jag svårt att se polisen bara låta det rinna ut i sanden, dom kan höra av sig låååångt efteråt då ts tror att allt är över. Ts verkar ju onekligen ha erkänt till polisen att han köpt stöldgods. Och som tidigare sagts så existerar inte god tro.
Tyvär är det nog den bittra sanningen även om det kan kännas väldigt fel.
Fast att h*n gjort vad h*n kunnat för att försäkra sig om att varan ha köpt inte är stulen?sukke2k skrev:Vill inte låta elak men ts kan nog förvänta sig att åka fast för häleri och även dyra dagsböter. Mig veterligen så har jag svårt att se polisen bara låta det rinna ut i sanden, dom kan höra av sig låååångt efteråt då ts tror att allt är över. Ts verkar ju onekligen ha erkänt till polisen att han köpt stöldgods. Och som tidigare sagts så existerar inte god tro.
Känns som om att när man ringer polisen och frågar på ett ramnummer så borde dom kunna svara på om det är stulet om det nu inte är ett par timmar sedan anmälan gjordes.
Varför lägger vi inte ner den delen av polisen isåfall?
Lägg ut det på privata aktörer som iallafall kommer att ställas tillsvars för att dom säger att det är grönt.
Hos myndigheter finns det aldrig någon som är ansvarig.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
JO begreppet god tro finns fortfarande i straffrätten. Du kan inte dömmas för bedrägeri om du varit i god tro. Huruvida TS varit i god tro eller ej har jag ingen aning om.
Den nya lagen har gett en skärpning av häleribegreppet på en punkt. Tidigare kunde du köpa en vara i god tro, men efter köpet inse att detta måste vara stöldgods (upptäcker ex. en stöldkyddsmärkning). Då kunde du fortfarande inte dömmas för häleri.
Med den nya lagen så är ju varan du köpt inte din iom. att den stulits, det innebär att om du var i god tro vid köpet, men efter köpet upptäcker att den kanske ev. är stulen. Då gör du dig skyldig till häleri om du inte genast meddelar ägaren eller polisen. Efterssom du ju då har en vara som inte är din. Tidigare kunde man alltså bara göra sig skyldig till häleri just när man köpte varan, var man då i god tro så var det OK. Nu är man hälare varje dag som man behåller något som man inser att det är stulet eller tom börjar misstänka att det kanske är stulet.
Den nya lagen har gett en skärpning av häleribegreppet på en punkt. Tidigare kunde du köpa en vara i god tro, men efter köpet inse att detta måste vara stöldgods (upptäcker ex. en stöldkyddsmärkning). Då kunde du fortfarande inte dömmas för häleri.
Med den nya lagen så är ju varan du köpt inte din iom. att den stulits, det innebär att om du var i god tro vid köpet, men efter köpet upptäcker att den kanske ev. är stulen. Då gör du dig skyldig till häleri om du inte genast meddelar ägaren eller polisen. Efterssom du ju då har en vara som inte är din. Tidigare kunde man alltså bara göra sig skyldig till häleri just när man köpte varan, var man då i god tro så var det OK. Nu är man hälare varje dag som man behåller något som man inser att det är stulet eller tom börjar misstänka att det kanske är stulet.