Hur det ser ut i den gamla spisen är ointressant eftersom det skiljer mellan olika modeller.

useless useless skrev:
Hur det ser ut i den gamla spisen är ointressant eftersom det skiljer mellan olika modeller.
Såklart :( måste vila lite nu (gravid) så ska alldeles strax kolla. Återkommer om jag behöver mer hjälp, som jag säkert behöver haha

Så komplicerat är det ju inte... Bara att stuva om lite bland sladdarna och byggarna. Minst en sladd blir över eftersom det bara är tre stycken som behöver kopplas in (grön/gul och två fasledare).

useless useless skrev:
Så komplicerat är det ju inte... Bara att stuva om lite bland sladdarna och byggarna. Minst en sladd blir över eftersom det bara är tre stycken som behöver kopplas in (grön/gul och två fasledare).
Är avancerat för någon som inte kan och gjort det förr :)

Sutterängvillan Sutterängvillan skrev:
Är avancerat för någon som inte kan och gjort det förr :)
Ja, då blir det att leva på ugnspannkaka ett tag... Om nu bara ugnen fungerar menar jag. :)

Men, det är inte sååå svårt. Du kanske kan hitta någon i närheten som har lite mer erfarenhet?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, då blir det att leva på ugnspannkaka ett tag... Om nu bara ugnen fungerar menar jag. :)

Men, det är inte sååå svårt. Du kanske kan hitta någon i närheten som har lite mer erfarenhet?
Haha tur det är gött :)
Ja får kolla lite :)

useless useless skrev:
Det sitter 2 plattor mellan 1-2, ska jag dela dom så det går 1-2-3 och den som sitter mellan 3-4 flyttar jag till 4-5?
Men då är frågan om jag kopplar svart till 3:an och tar bort brun?

• Elektrisk kopplingsdosa med numrerade anslutningar och färgade kablar som diskuteras för omkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Har jag gjort rätt??

• Elskåp med öppna anslutningsterminaler och en diagrametikett ovanför, visar frågans sammanhang om en installation.
    Skapa konto
Det ser rätt ut förutom att det borde vara svart och brun som är inkopplade eftersom blå brukar användas som nolla. Ingen teknisk betydelse dock.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Observera dock att du inte kan nyttja hela spisens effekt med bara två faser. Du kan bara nyttja ca hälften. Så det finns risk att du bränner säkringarna.

Vad blir det för middag? :geek:

• Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Observera dock att du inte kan nyttja hela spisens effekt med bara två faser. Du kan bara nyttja ca hälften. Så det finns risk att du bränner säkringarna.
Dom förra ägarna har kört så i 10 år så tror vi klarar oss några månader tills vi har råd att ta in elektriker :)

useless useless skrev:
Vad blir det för middag? :geek:
Fick nyss förklarat för mig att det kanske tom är 1 fas. Då det var 3 blå och 1 röd i väggen...

Såhär var det kopplat bakom den gamla spisen?

• Elektriska anslutningar bakom en spis med flera blå och en röd kabel kopplade till terminalblock.
    Skapa konto
Det ser lika ut som den nya. Bruna var väl inte inkopplad i andra änden?

Det verkar osannolikt att den gamla spisen har gått att använda med bara en fas/230V. Om du har ett mätinstrument och vet hur man använder det kan du mäta spänningen mellan blå och svart. Är det 400V är det två faser.

useless useless skrev:
Det ser lika ut som den nya. Bruna var väl inte inkopplad i andra änden?
Nä precis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.