13 153 läst ·
31 svar
13k läst
31 svar
köpt hus utan bygglov
Och utan att veta exakt hur avtalet ser ut så är det likaså omöjligt att bedöma ifall det finns skäl att klandra mäklaren.thomasx skrev:
Och likaså är det svårt att bedöma om TS (elisa82) är i ett dåligt läge eller inte.
De bedömningarna angående mäklarna är gjorda på infon i tråden, och där föreslås TS att låta en "juridisk instans" avgöra ärendet, jag tycker det är en helt ok bedömning att göra, men att däremot försöka förekomma en "juridisk instans" utslag utan att ens ha sett den specifika skrivningen, tycker jag är att gå väldigt mycket längre.Mikael_L skrev:
Angånde TS läge håller jag helt med, återigen behöver man se avtalet, åtminstone.
der står i avlatet säljaren skall ombesörja och bekosta att bygglov söks på befintligt uterum.
kontraktsbrott skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta kontrakt , har motparten rätt till skälig ersättning . är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet .
omedelbar hävningsrätt föreligger inte om köpare är privatperson och kan hänvisa till sådana extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.
vid köparens kontraktsbrott, som leder tillhävning av köpet, ska ersättning i första hand regleras ur betald handpenning.
kontraktsbrott skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta kontrakt , har motparten rätt till skälig ersättning . är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet .
omedelbar hävningsrätt föreligger inte om köpare är privatperson och kan hänvisa till sådana extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.
vid köparens kontraktsbrott, som leder tillhävning av köpet, ska ersättning i första hand regleras ur betald handpenning.
Av avtalet framgår alltså endast att säljaren är skyldig att söka bygglov. Frågan är då dels senast när säljaren skulle ha gjort detta samt huruvida det innebär att köparen kan förvänta sig att bygglovet blir beviljat och om det är säljarens ansvar att så sker eller inte. Vad som händer om bygglovet inte beviljas torde inte bli någon fråga för domstol innan bygglov avslagits.elisa_82 skrev:der står i avlatet säljaren skall ombesörja och bekosta att bygglov söks på befintligt uterum.
Det är lätt att ha åsikter om detta, men i praktiken helt omöjligt att förutsäga hur en domstol skulle döma, för det beror också på vad motparten säger/medger.
Vad gäller rätten till hävning är det mer intressant vad som står om köparens rätt att häva avtalet, än delarna kring säljarens rätt.
Är det ett alternativ för er att köpet hävs?
Gå med i Villaägarna och be om hjälp från deras jurister hur ni ska gå vidare med detta. Jag hade antagligen sökt bygglov på egen hand och skickat räkningen till säljaren. Hade bygglovet inte beviljats hade jag då fått ta ställning till nästa steg beroende på vad som sägs i avslaget samt vilka eventuell alternativ som erbjuds. Men helt klart är att jag hade förväntat mig att bygglovet skulle ha beviljats och jag hade hållit köparen ekonomiskt ansvarig för alla kostnader och förluster som detta medfört.
Men ni har ju redan flyttat in?elisa_82 skrev:
Har ni kontaktat FMI?
Har ni kontaktat någon jurist för att få professionell support i detta?
Ta det lite piano.
Du behöver inte blanda in jurister och annat innan du vet om bygglovet finns eller är på gång.
1. Ligg på mäklaren och be denne ordna upp det.
2. Ring kommunen och be att få tala med den som har hand om bygglovet för din fastighet.
Kanske det bara dragit ut på tiden.
Du behöver inte blanda in jurister och annat innan du vet om bygglovet finns eller är på gång.
1. Ligg på mäklaren och be denne ordna upp det.
2. Ring kommunen och be att få tala med den som har hand om bygglovet för din fastighet.
Kanske det bara dragit ut på tiden.
ojjjj idag min granne sa att säljare hade byggt uterummet olagligt alltså den är större än det den borde :eek:
jag tror nu kommer att bli bråk frågar säljare säger att han fixar!!! smsade hans fru om bad henne skicka mig kommunen nr men hon svarade inte. det har gått ca 1 år sen han sökte!!
första steg är att ringa mäklare be henne fixa det.
och ringa kommunen igen kolla .
men sen hur ska göra? hur tar man kontakt med en jurister? kostar det något?
jag tror nu kommer att bli bråk frågar säljare säger att han fixar!!! smsade hans fru om bad henne skicka mig kommunen nr men hon svarade inte. det har gått ca 1 år sen han sökte!!
första steg är att ringa mäklare be henne fixa det.
och ringa kommunen igen kolla .
men sen hur ska göra? hur tar man kontakt med en jurister? kostar det något?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Grannens påsåtende är ju lite märkligt. Uterummet kan ju inte vara större än det borde om det inte finns något bygglov. OM det fanns ett bygglov för ex. 15 kvm, men det är byggt 20 kvm. Då är det större än det borde vara. Men här fanns det väl överhuvudtaget inget bygglov.
Har du pratat me FMI?
Jurister kostar pengar, du har rättskydds försäkring i din hemförsäkring, men den har ofast hög självrisk.
En första sak du kan göra är att prata med jurister på villaägarförbundet. De ger gratis juridisk rådgivning till medlemmar, så sök medlemskap. Det är bra av flera skäl, ger ex. bra rabatter i ex målarbutiker.
Där kan du få hjälp att gå igenom avtalet, och vilka möjligheter du har att få ersättning. Tyvärr så tror jag att ni blivit rejält lurade. Men det baserar jag på den väldigt kortfattade informationen här i tråden. Låt någon som kan, titta på det här professionelt.
Prata med mäklaren, dokumentera exakt vad ni kommer övverens om. Det är lagligt att spela in samtal, så länge minst en i samtalet vet om det (dvs. du). När en person på det här viset missköter en fråga, och aldrig återkommer. Då har jag ibland haft viss framgång med stenhårt tidsschema.
Avsluta aldrig ett samtal utan att få mäklaren att lova att återkomma och rapportera inom ex. 2 timmar, betona att du vill ha denna nya kontakt oavsett om han lyckas få fram något. När det gått 2 timmar och fem minuter så ringer du själv upp igen, och gör en stor sak av att han lovade återkomma och inte gjort det. Se till att få en ny deadline, pressa honom att agera. Det skall hela tiden vara mera jobbigt för honom att inte uppfylla sina löften än att göra jobbet.
Slutar han svara i telefon så söker man upp honom på kontoret. Var hela tiden trevlig, höj aldrig rösten. Men ta upp "hur skall vi nu göra när du inte uppfyller det du lovat (alltså att återkomma på utsatt tid)".
Finns det en chef så gör man likadant mot honom.
Har du pratat me FMI?
Jurister kostar pengar, du har rättskydds försäkring i din hemförsäkring, men den har ofast hög självrisk.
En första sak du kan göra är att prata med jurister på villaägarförbundet. De ger gratis juridisk rådgivning till medlemmar, så sök medlemskap. Det är bra av flera skäl, ger ex. bra rabatter i ex målarbutiker.
Där kan du få hjälp att gå igenom avtalet, och vilka möjligheter du har att få ersättning. Tyvärr så tror jag att ni blivit rejält lurade. Men det baserar jag på den väldigt kortfattade informationen här i tråden. Låt någon som kan, titta på det här professionelt.
Prata med mäklaren, dokumentera exakt vad ni kommer övverens om. Det är lagligt att spela in samtal, så länge minst en i samtalet vet om det (dvs. du). När en person på det här viset missköter en fråga, och aldrig återkommer. Då har jag ibland haft viss framgång med stenhårt tidsschema.
Avsluta aldrig ett samtal utan att få mäklaren att lova att återkomma och rapportera inom ex. 2 timmar, betona att du vill ha denna nya kontakt oavsett om han lyckas få fram något. När det gått 2 timmar och fem minuter så ringer du själv upp igen, och gör en stor sak av att han lovade återkomma och inte gjort det. Se till att få en ny deadline, pressa honom att agera. Det skall hela tiden vara mera jobbigt för honom att inte uppfylla sina löften än att göra jobbet.
Slutar han svara i telefon så söker man upp honom på kontoret. Var hela tiden trevlig, höj aldrig rösten. Men ta upp "hur skall vi nu göra när du inte uppfyller det du lovat (alltså att återkomma på utsatt tid)".
Finns det en chef så gör man likadant mot honom.
Kan ju vara detaljplanen som inte tillåter en tillbyggnad av den storleken som uterummet är.hempularen skrev:
tack för dina råd . säljare har smsa mig tillbaka hon sa att hennes man kontaktar ansvarigt i kommunen och återkommer med svar till oss. hon är på semester nu. ficka namnet av ansvarigt hon sa om jag vill jag kan kontakta henne annars hennes man kontaktar oss senare. jag sa att han får kontakta oss när han har fått besked . tänkte inte blanda mig i det dem får fixa det själva. eller vad tror du? dem har inte sagt att det finns något problem med bygglovet. den är faktiskt större än grannarna men vet inte hur stor är tillåtet
Sorry men du verkar inte riktigt förstå detta kring bygglov jag tror du ska försöka läsa på om bygglov! Jag skulle iallafall ta kontakt med kommunen själv och kolla läget. Ansvarig på semester har det gått ett år borde det finnas fler än denna som vet lite kring detta iallafall borde det vara diariefört så de kan kolla var i beslutsfattningen handlingarna ligger! Det är som sagt hur jag skulle gjort först, detta är ganska allvarligt, så jag skulle inte bara kunna sitta och vänta.elisa_82 skrev:tack för dina råd . säljare har smsa mig tillbaka hon sa att hennes man kontaktar ansvarigt i kommunen och återkommer med svar till oss. hon är på semester nu. ficka namnet av ansvarigt hon sa om jag vill jag kan kontakta henne annars hennes man kontaktar oss senare. jag sa att han får kontakta oss när han har fått besked . tänkte inte blanda mig i det dem får fixa det själva. eller vad tror du? dem har inte sagt att det finns något problem med bygglovet. den är faktiskt större än grannarna men vet inte hur stor är tillåtet