4 634 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Köpt hus - upplösningstillstånd
Vill du veta mer om hur hus funkar finns Vandrande fukt strålande värme. Den är bra.
https://www.bokus.com/bok/9789144042183/vandrande-fukt-stralande-varme-sa-fungerar-hus/
Inte specifikt för ditt problem med en bra kunskapsbas att stå på i ens husägande.
https://www.bokus.com/bok/9789144042183/vandrande-fukt-stralande-varme-sa-fungerar-hus/
Inte specifikt för ditt problem med en bra kunskapsbas att stå på i ens husägande.
Ta det lugnt. Finns ingen orsak att stressa upp sig nu. Att en hussvamp skulle göra stora skador i dessa påreglade väggar i två rum i källaren är inte sannolikt. Betydligt mer sannolikt är mögel och det kommer ni att känna på doften.
Vårt hus hade reglad vägg i trä/gips i källaren som stått i säkert 25-30 år innan vi köpte det. På ett ställe såg det lite lite tokigt ut främst för att värmepumpen stod där på utsidan och dumpat sitt komdensvatten där. Resten av väggen och reglarna såg fina ut. Det var byggt med lite plast på marken utan större genomtanke. Vi bytte ut det till plåtregel och smällde på nytt gips.
Jag hade sovit gott.
Jag hade sovit gott.
Trots det så tyckte jag att ditt råd om egen byggställning var bra.H Hybro skrev:
bara av nyfikenhet, är det bara "tomt" mellan gips och betong, eller isolering? Är det inte risk att det blir fukt i isoleringen då?KalleKe skrev:
Vårt hus hade reglad vägg i trä/gips i källaren som stått i säkert 25-30 år innan vi köpte det. På ett ställe såg det lite lite tokigt ut främst för att värmepumpen stod där på utsidan och dumpat sitt komdensvatten där. Resten av väggen och reglarna såg fina ut. Det var byggt med lite plast på marken utan större genomtanke. Vi bytte ut det till plåtregel och smällde på nytt gips.
Jag hade sovit gott.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Som sagt, ta det lugnt. Hussvamp är extremt ovanligt i den typen av hus. Och ännu mer osannolikt med de relativt lindriga risker för problem som det är i ditt fall.
Det där med att riva ut allt organiskt material kanske är helt onödigt. Ta reda på mer om den exakta kontruktionen. Ta upp några väl placerade mäthål. Mät fukt, ta reda på hur konstruktionen verkligen är gjord, hur är det isolerat osv. Och framförallt använd näsan i rummen och i hålen ni tar upp.
Sedan detta med att ha sovrum i källaren. Det finns säkert 100 000 hus med sovrum och andra rena bostadsrum i källaren. Och det fungerar bra i de allra flesta fall. MEN personligen tycker jag att man skall undvika det. Om det gäller den här typen av lite äldre hus. Moderna källare är oftast byggda med frigolit isolering under källargolv och grundmurar. Det fungerar bättre än äldre konstruktioner (iallafall när det gäller fukt och risk för mögel, men jag undrar lite hur de här "frigolitgrunderna" kommer att fungera hållfasthetsmässigt om 100 - 150 år...).
Äldre källare fungerar bra som tvättstuga, hobbyrum osv. Men personligen vill jag inte ha någon som bor i min källare. Dock pekar objektiv fakta på att jag är överdrivet orolig.
Som ett exempel på hur det kan vara med ett sådant rum.
I vårt hus (byggt 1931) har vi en källare med putsade väggar, marmorplattor på golvet, klinkers i tvättstugan som renoverats senare. Och så ETT rum (25 kvm) med uppreglat trägolv. Förre ägaren dränerade om huset ca 1991 (vi köpte huset -98), det var tydligten fuktproblem i källaren innan dess. Det rummet har jag använt som kontor/elektroniklabb för min firma.
Vi bröt upp golvet för ett par år sedan (lång historia som involverar knäckt avloppsrör och kloakråttor som tuggade i sig golvreglarna). Det uppreglade golvet var gjort ca. 1960 (rummet var garage före det). Då 1960 hade man bilat bort bef. golv, och sänkt det ca 20 cm, gjutit nytt golv, och så reglat upp. Då hade man gjutit fast 25 mm plankor på gjutningen, spikar som var delvis inslagna med spikhuvudena ner i betongen. På dessa hade man spikat fast golvreglar. MEN först hade man fuktisolerat med ett 5-10 mm tjockt lager med tjära, eller något påt det hållet. Brädorna låg alltså i kontakt med betongen, och övergjutna med tjära. Märklig konstruktion.
Nu när vi rev så var brädorna helt borta, inte bara murkna, det fanns överhuvudtaget inget kvar av brädorna, utom där det gick en värmeledning i golvet (där var brädorna i stort sett opåverkade).Det var "tunnlar" under tjäran, så man kunde se var brädorna hade funnits. Dock så stack de rostiga spikarna upp ur betongen. Övriga golvkonstruktionen var helt frisk inga fuktskador alls på reglarna (det som var kvar efter råttinvasionen). Reglarna låg fint ovanpå "tunnlarna av tjära. Tjäran hade klarat att bära upp hela golvet.
Felet som uppstod var att det fanns ett avstick från ett avloppsrör som hade gått till golvbrunnen i det förra garaget. När man bilade bort och sänkte golvet så hade man kapat bort röret till golvbrunnen och pluggat det med betong. men gjutjärnsröret verkade ha en spricka där det kapades, och efter ca 60 år så hade en skärva av röret lossnat. Det läckte ut ca 0,5 dl vatten varje gång det spolades på en toalett i huset, och råttor hade hittat hålet, de hade rört sig under golvet troligen i ett par år innan vi bröt upp det. Det hade kommit en konstig lukt i rummet men bara ibland.
Vi bilade upp resten av källaren och bytte alla avloppsrör under golven. Allt ovanför golvnivå har vi bytt tidigare.
Det där med att riva ut allt organiskt material kanske är helt onödigt. Ta reda på mer om den exakta kontruktionen. Ta upp några väl placerade mäthål. Mät fukt, ta reda på hur konstruktionen verkligen är gjord, hur är det isolerat osv. Och framförallt använd näsan i rummen och i hålen ni tar upp.
Sedan detta med att ha sovrum i källaren. Det finns säkert 100 000 hus med sovrum och andra rena bostadsrum i källaren. Och det fungerar bra i de allra flesta fall. MEN personligen tycker jag att man skall undvika det. Om det gäller den här typen av lite äldre hus. Moderna källare är oftast byggda med frigolit isolering under källargolv och grundmurar. Det fungerar bättre än äldre konstruktioner (iallafall när det gäller fukt och risk för mögel, men jag undrar lite hur de här "frigolitgrunderna" kommer att fungera hållfasthetsmässigt om 100 - 150 år...).
Äldre källare fungerar bra som tvättstuga, hobbyrum osv. Men personligen vill jag inte ha någon som bor i min källare. Dock pekar objektiv fakta på att jag är överdrivet orolig.
I vårt hus (byggt 1931) har vi en källare med putsade väggar, marmorplattor på golvet, klinkers i tvättstugan som renoverats senare. Och så ETT rum (25 kvm) med uppreglat trägolv. Förre ägaren dränerade om huset ca 1991 (vi köpte huset -98), det var tydligten fuktproblem i källaren innan dess. Det rummet har jag använt som kontor/elektroniklabb för min firma.
Vi bröt upp golvet för ett par år sedan (lång historia som involverar knäckt avloppsrör och kloakråttor som tuggade i sig golvreglarna). Det uppreglade golvet var gjort ca. 1960 (rummet var garage före det). Då 1960 hade man bilat bort bef. golv, och sänkt det ca 20 cm, gjutit nytt golv, och så reglat upp. Då hade man gjutit fast 25 mm plankor på gjutningen, spikar som var delvis inslagna med spikhuvudena ner i betongen. På dessa hade man spikat fast golvreglar. MEN först hade man fuktisolerat med ett 5-10 mm tjockt lager med tjära, eller något påt det hållet. Brädorna låg alltså i kontakt med betongen, och övergjutna med tjära. Märklig konstruktion.
Nu när vi rev så var brädorna helt borta, inte bara murkna, det fanns överhuvudtaget inget kvar av brädorna, utom där det gick en värmeledning i golvet (där var brädorna i stort sett opåverkade).Det var "tunnlar" under tjäran, så man kunde se var brädorna hade funnits. Dock så stack de rostiga spikarna upp ur betongen. Övriga golvkonstruktionen var helt frisk inga fuktskador alls på reglarna (det som var kvar efter råttinvasionen). Reglarna låg fint ovanpå "tunnlarna av tjära. Tjäran hade klarat att bära upp hela golvet.
Felet som uppstod var att det fanns ett avstick från ett avloppsrör som hade gått till golvbrunnen i det förra garaget. När man bilade bort och sänkte golvet så hade man kapat bort röret till golvbrunnen och pluggat det med betong. men gjutjärnsröret verkade ha en spricka där det kapades, och efter ca 60 år så hade en skärva av röret lossnat. Det läckte ut ca 0,5 dl vatten varje gång det spolades på en toalett i huset, och råttor hade hittat hålet, de hade rört sig under golvet troligen i ett par år innan vi bröt upp det. Det hade kommit en konstig lukt i rummet men bara ibland.
Vi bilade upp resten av källaren och bytte alla avloppsrör under golven. Allt ovanför golvnivå har vi bytt tidigare.
Jag tackar för svar. Har varit frånvarande ett tag och har inte kunnat svara ordentligt.H hempularen skrev:Som sagt, ta det lugnt. Hussvamp är extremt ovanligt i den typen av hus. Och ännu mer osannolikt med de relativt lindriga risker för problem som det är i ditt fall.
Jag är osäker på det mesta, mer än att vi köpt huset och att jag direkt började oroa mig. Har rådfrågat vänner och bekanta som arbetar som snickare och en som fukttekniker och de upplever väl att det är såhär det är i sådana hus.
Jag har funderat kring fukten, omkring 16% FK och omkring 72% relativ fuktighet. Det mättes i oktober i år, när det var risigt ute. Som jag förstår det, så är det ingen större mening med att jaga upp sig innan det blir problem. Säljarna hade sitt sovrum i källaren och då får man väl anta att de inte upplever några problem.
Riva ut de där innerväggarna, är det något man själv läser? För det är väl troligen där problemet finns, om nu inte fukten var dopad av vädret.
Dränering har jag förlikat mig med att det kommer ske inom ett par år.
Kul att vara husägare!
Tackar för svar! Jag har förlikat mig med köpet nu och att det är som det är. Vi var medvetna om problematiken, som var det enda besiktningsmannen hade att säga till om. Att riva väggarna och måla, är det något en lekman löser själv?N newbee skrev:Den typen av konstruktion finns i säkert tusentals småhus runt om i Sverige utan att det går illa. De flesta uterum, friggebodar och garage i trä är har säkert högre fuktkvoter än de påreglade väggarna i ditt nya hus.
Om du är orolig kan du riva de påreglade väggarna och bygga upp nya väggar av plåtreglar och gips.
Men jag tycker att du ska ta det lugnt och njuta av ert nya hus.
Mycket av detta med husköpande, är i vart fall i mitt fall en övertygelse om att jag själv eller med hjälp av nära vänner alltid kommer att fixa det mesta själv.
Så är det i det mesta jag företar mig. Jobb och inte minst som husägare.
Endera är det väl som så att man köper ett "dyrare" hus och troligtvis skuldsätter sig ordentligt.
Lägger det mesta av lönen och det man har med sig i huset.
Men nån gång framöver kommer renoveringar av alla slag... Och då ska man utgå från en helt annan ursprunglig investering.... Frågan är om det finns utrymme?
Eller som jag t ex gjort, köpte nuvarande timmerhus, i hyfsat skick 95 för ca 600.
Ordentlig krypgrund, byggt på en höjd i en dalgång. Direktel. Schingeltak. Kollade byggnadsritningarna flera gånger.
Djupborrad brunn.
Dieselelverk i reserv.
Gångbart.
Ja, så började resan i lugn takt.
Ommålning.
Tapetsering av de flesta rum.
Tryckning av djupborrad brunnen.
Öppnade upp inomhus, tog bort innerväggar.
Gick över från direktel i bodelen, genom att gå över till vedeldad uppvärming i en större ugn mitt i huset. Gillar att jobba med ved.
Bra i ev kristider.
La nytt Planja yttertak för några år sedan, ovanpå det gamla, förvisso täta Schingeltaket. Gjorde i stort sett all själv.
Ja, så har det fortsatt...
I dag är huset värderat till lägst 1.65.
Alltså allt jobb och investeringar samt prisökning som rent plus vid försäljning.
- Nästa pyssel kan väl bli tapetsering igen.
Kanske två mindre värmepumpar.
Nytt badrum.
Visst kunde jag skuldsatt mig mer och skjutit allt tills nu och framöver.
Nog skulle jag då fått mer att oroa mig över, för då hade jag likväl behövt renovera eller sälja som pensionär.
Till TS... Visst har jag haft mycket att oroa mig över och krävt lite jävlaranamma... Men i slutänden har jag haft roligt och är nöjd.
När jag säljer huset, så blir det en peng över. Eller så ärver barnen mig.
Tror inte det blivit det samma om jag lånat mer och köp ett för tre gånger mer, d v s då 1.5 eller mer.
Garanterat hade oron som fastighetsägare varit mycket större, då jag hela tiden varit en vanlig lönearbetare.
- Så tat med ro oavsett. Tid har du väl framöver. Gör inte allt på en gång.
Många goda råd finns på forumet.
Så är det i det mesta jag företar mig. Jobb och inte minst som husägare.
Endera är det väl som så att man köper ett "dyrare" hus och troligtvis skuldsätter sig ordentligt.
Lägger det mesta av lönen och det man har med sig i huset.
Men nån gång framöver kommer renoveringar av alla slag... Och då ska man utgå från en helt annan ursprunglig investering.... Frågan är om det finns utrymme?
Eller som jag t ex gjort, köpte nuvarande timmerhus, i hyfsat skick 95 för ca 600.
Ordentlig krypgrund, byggt på en höjd i en dalgång. Direktel. Schingeltak. Kollade byggnadsritningarna flera gånger.
Djupborrad brunn.
Dieselelverk i reserv.
Gångbart.
Ja, så började resan i lugn takt.
Ommålning.
Tapetsering av de flesta rum.
Tryckning av djupborrad brunnen.
Öppnade upp inomhus, tog bort innerväggar.
Gick över från direktel i bodelen, genom att gå över till vedeldad uppvärming i en större ugn mitt i huset. Gillar att jobba med ved.
Bra i ev kristider.
La nytt Planja yttertak för några år sedan, ovanpå det gamla, förvisso täta Schingeltaket. Gjorde i stort sett all själv.
Ja, så har det fortsatt...
I dag är huset värderat till lägst 1.65.
Alltså allt jobb och investeringar samt prisökning som rent plus vid försäljning.
- Nästa pyssel kan väl bli tapetsering igen.
Kanske två mindre värmepumpar.
Nytt badrum.
Visst kunde jag skuldsatt mig mer och skjutit allt tills nu och framöver.
Nog skulle jag då fått mer att oroa mig över, för då hade jag likväl behövt renovera eller sälja som pensionär.
Till TS... Visst har jag haft mycket att oroa mig över och krävt lite jävlaranamma... Men i slutänden har jag haft roligt och är nöjd.
När jag säljer huset, så blir det en peng över. Eller så ärver barnen mig.
Tror inte det blivit det samma om jag lånat mer och köp ett för tre gånger mer, d v s då 1.5 eller mer.
Garanterat hade oron som fastighetsägare varit mycket större, då jag hela tiden varit en vanlig lönearbetare.
- Så tat med ro oavsett. Tid har du väl framöver. Gör inte allt på en gång.
Många goda råd finns på forumet.
Redigerat:
Nån jag känner köpte en bostadsrätt för dryga 3 miljoner.
Visst kan denne kanske fixa nya ytskikt om låt säga 15 år.
Men jag är inte övertygad om att det då går att sälja för 3 ggr mer.
Eller funkar det inte så?
Gör då skulle mitt hus i s f vara värt nära 5 miljoner.
Vete tusan hur man räknar detta. Slutade oroa mig, när jag fick möjlighet att köpa nuvarande hus.
Snart skuldfri.
Visst kan denne kanske fixa nya ytskikt om låt säga 15 år.
Men jag är inte övertygad om att det då går att sälja för 3 ggr mer.
Eller funkar det inte så?
Gör då skulle mitt hus i s f vara värt nära 5 miljoner.
Vete tusan hur man räknar detta. Slutade oroa mig, när jag fick möjlighet att köpa nuvarande hus.
Snart skuldfri.
Jag förstår inte inlägget riktigt, men nej, det inte alls säkert att bostadspriserna alltid går upp (vilket många har sett som fakta de senaste decennierna).H Hybro skrev:
Alltså för att förstå detta, kanske man i liknande fall som mitt måste gå tillbaks till 1995.
Men räkna om till dagens priser och värden.
Sorgligt i s f om det är som du antar. Alltså att marknaden stagnerar.
Men då ökar mitt hus troligen än mer i värde, då billigare boende relativt blir mer efterfrågat.😉
Ja jösses, då är vi tillbaks i ruta ett och jag som ids göra eget arbete på eget hus, har möjlighet att leta nåt mer attraktivt.
Börja om på en ny kula, på ålderns höst, så barnen får mer i arv?
Men räkna om till dagens priser och värden.
Sorgligt i s f om det är som du antar. Alltså att marknaden stagnerar.
Men då ökar mitt hus troligen än mer i värde, då billigare boende relativt blir mer efterfrågat.😉
Ja jösses, då är vi tillbaks i ruta ett och jag som ids göra eget arbete på eget hus, har möjlighet att leta nåt mer attraktivt.
Börja om på en ny kula, på ålderns höst, så barnen får mer i arv?
Redigerat: