Hej,
Igår skrev vi kontrakt på ett fint radhus. Byggt 1957, enda anmärkningen på besiktning är att det finns påreglade väggar i hall och sovrum under marknivå.
Fuktkvot runt 16% och RF runt 72%. Utvändigt fuktskydd är äldre än 20 år. Inga andra anmärkningar. Mätningarna togs i slutet av oktober när det var riktigt skitväder.
Nu är det som såhär att jag är orolig av mig. Jag har rådgjort med en vän som arbetar som snickare som mer eller mindre har sagt att detta är vad man kan förvänta sig av påreglade väggar under mark i äldre hus och att det inte är något farligt eller något som är så himla dyrt att åtgärda själv.
Jag fick också samma information av besiktningsmannen när jag pratade med honom. Råden vad att göra något slags ventilationshål i nedre hörnen av väggarna och ställa in en avfuktare om vi tycker att det luktar. Sedan utvärdera nästa år, om det behöver dräneras eller inte. Upplever ni detta som vettigt med?
Kompisen nämnde vid sidan av att det som är stora risken med denna konstruktion är hussvamp. Efter att som lekman ha googlat runt så har jag hamnat i totalt upplösningstillstånd där jag antar att allt som kan gå fel, kommer att gå fel.
Säljarna har för närvarande sitt sovrum i källaren, vi såg inga tecken på något (men vi är båda okunniga) och besiktningsmannen har heller inte känt någon doft från källaren.
Min frågeställning som ny husägare med en rejäl klump i magen. Baserat på informationen ovan:
Finns det anledning att oroa sig över hussvamp?
Är antaganden korrekta från vän och besiktningsman?
Båda två anser att detta egentligen inte är ett stort och kostsamt problem, men något att hålla ögonen på kommande år för att besluta om att riva de påreglade väggarna och måla och utvärdera. Om detta inte hjälper, börja fundera på att dränera.
Radhuset i sig är inget gavelhus och har kanske 10-15 löpmeter totalt som kan behöva dräneras.
Är min oro befogad?