Hej,
Igår skrev vi kontrakt på ett fint radhus. Byggt 1957, enda anmärkningen på besiktning är att det finns påreglade väggar i hall och sovrum under marknivå.
Fuktkvot runt 16% och RF runt 72%. Utvändigt fuktskydd är äldre än 20 år. Inga andra anmärkningar. Mätningarna togs i slutet av oktober när det var riktigt skitväder.
Nu är det som såhär att jag är orolig av mig. Jag har rådgjort med en vän som arbetar som snickare som mer eller mindre har sagt att detta är vad man kan förvänta sig av påreglade väggar under mark i äldre hus och att det inte är något farligt eller något som är så himla dyrt att åtgärda själv.
Jag fick också samma information av besiktningsmannen när jag pratade med honom. Råden vad att göra något slags ventilationshål i nedre hörnen av väggarna och ställa in en avfuktare om vi tycker att det luktar. Sedan utvärdera nästa år, om det behöver dräneras eller inte. Upplever ni detta som vettigt med?
Kompisen nämnde vid sidan av att det som är stora risken med denna konstruktion är hussvamp. Efter att som lekman ha googlat runt så har jag hamnat i totalt upplösningstillstånd där jag antar att allt som kan gå fel, kommer att gå fel.
Säljarna har för närvarande sitt sovrum i källaren, vi såg inga tecken på något (men vi är båda okunniga) och besiktningsmannen har heller inte känt någon doft från källaren.
Min frågeställning som ny husägare med en rejäl klump i magen. Baserat på informationen ovan:
Finns det anledning att oroa sig över hussvamp?
Är antaganden korrekta från vän och besiktningsman?
Båda två anser att detta egentligen inte är ett stort och kostsamt problem, men något att hålla ögonen på kommande år för att besluta om att riva de påreglade väggarna och måla och utvärdera. Om detta inte hjälper, börja fundera på att dränera.
Radhuset i sig är inget gavelhus och har kanske 10-15 löpmeter totalt som kan behöva dräneras.
Är min oro befogad?
Kan tillägga att tankarna på hussvamp uppkom efter att min vän nämnde att det är det värsta som kan hända. Det finns inga indikationer på att det finns.
Igår skrev vi kontrakt på ett fint radhus. Byggt 1957, enda anmärkningen på besiktning är att det finns påreglade väggar i hall och sovrum under marknivå.
Fuktkvot runt 16% och RF runt 72%. Utvändigt fuktskydd är äldre än 20 år. Inga andra anmärkningar. Mätningarna togs i slutet av oktober när det var riktigt skitväder.
Nu är det som såhär att jag är orolig av mig. Jag har rådgjort med en vän som arbetar som snickare som mer eller mindre har sagt att detta är vad man kan förvänta sig av påreglade väggar under mark i äldre hus och att det inte är något farligt eller något som är så himla dyrt att åtgärda själv.
Jag fick också samma information av besiktningsmannen när jag pratade med honom. Råden vad att göra något slags ventilationshål i nedre hörnen av väggarna och ställa in en avfuktare om vi tycker att det luktar. Sedan utvärdera nästa år, om det behöver dräneras eller inte. Upplever ni detta som vettigt med?
Kompisen nämnde vid sidan av att det som är stora risken med denna konstruktion är hussvamp. Efter att som lekman ha googlat runt så har jag hamnat i totalt upplösningstillstånd där jag antar att allt som kan gå fel, kommer att gå fel.
Säljarna har för närvarande sitt sovrum i källaren, vi såg inga tecken på något (men vi är båda okunniga) och besiktningsmannen har heller inte känt någon doft från källaren.
Min frågeställning som ny husägare med en rejäl klump i magen. Baserat på informationen ovan:
Finns det anledning att oroa sig över hussvamp?
Är antaganden korrekta från vän och besiktningsman?
Båda två anser att detta egentligen inte är ett stort och kostsamt problem, men något att hålla ögonen på kommande år för att besluta om att riva de påreglade väggarna och måla och utvärdera. Om detta inte hjälper, börja fundera på att dränera.
Radhuset i sig är inget gavelhus och har kanske 10-15 löpmeter totalt som kan behöva dräneras.
Är min oro befogad?
Kan tillägga att tankarna på hussvamp uppkom efter att min vän nämnde att det är det värsta som kan hända. Det finns inga indikationer på att det finns.
Måste källaren användas som sovrum?
Simma lugnt! Visst kan djävulen sätta klorna i 'en när man är nyinflyttad och har belånat sig upp till taknocken. Detta drabbar oss många!
Se till att källaren har god ventilation, håll uppsikt och avvakta något år.
Glöm inte att under tiden njuta av ert nya boende.
Simma lugnt! Visst kan djävulen sätta klorna i 'en när man är nyinflyttad och har belånat sig upp till taknocken. Detta drabbar oss många!
Nej det måste den inte! Men det är väldigt trevligt med mörker och svalt, speciellt på sommaren. Själva åtagandet av att eventuellt riva de påreglade väggarna har vi redan accepterat. Lika så att vi kan behöva dränera i framtiden. Nu är min nojja egentligen på hussvamp och risken att det kan finnas, vad man gör om det är så och kostnad.yonna skrev:
Måste källaren användas som sovrum?
Simma lugnt! Visst kan djävulen sätta klotna i 'en när man är nyinflyttad och har belånat sig upp till taknocken. Detta drabbar oss många!
Visst, säkert helt obefogad nojja men den finns där och den gnager, trots att mig veterligen inte finns några indikationer på det.
Helt orimligt förstås, men förstår känslan
Det kan vara smart att ta en dyr hemförsäkring första tiden, eftersom det är då man tenderar att hitta eländen. Inte alla försäkringar täcker hussvamp, så ta en som gör det om du är orolig.
En känsla är svårt att tränga undan men det du beskriver gör mig inte alls orolig.
För ett par år sedan köpte sonen ett motsvarande radhus med samma frågor som du har.
Det har inte varit några problem hos dom.
Nu river de ut hela källaren då de vill göra om planlösningen.
Inga problem funna men bra ändock att det blev av eftersom väggar var byggda med träreglar samt att man nu även bilar upp försatt byta gamla gjutjärnsavlopp till dusch.
Totalt arbete är ca fyra till fem veckor för två personer och då ingår också omdragning av el och en del rörbyte
Nu med 50 % Rot blir renoveringen överkomlig.
Sov lugnt fram till ni bott ett tag.
Köp gärna en avfuktare - finns ofta begagnad på Blocket så minimerar ni fukten i källaren.
För ett par år sedan köpte sonen ett motsvarande radhus med samma frågor som du har.
Det har inte varit några problem hos dom.
Nu river de ut hela källaren då de vill göra om planlösningen.
Inga problem funna men bra ändock att det blev av eftersom väggar var byggda med träreglar samt att man nu även bilar upp försatt byta gamla gjutjärnsavlopp till dusch.
Totalt arbete är ca fyra till fem veckor för två personer och då ingår också omdragning av el och en del rörbyte
Nu med 50 % Rot blir renoveringen överkomlig.
Sov lugnt fram till ni bott ett tag.
Köp gärna en avfuktare - finns ofta begagnad på Blocket så minimerar ni fukten i källaren.
Den typen av konstruktion finns i säkert tusentals småhus runt om i Sverige utan att det går illa. De flesta uterum, friggebodar och garage i trä är har säkert högre fuktkvoter än de påreglade väggarna i ditt nya hus.
Om du är orolig kan du riva de påreglade väggarna och bygga upp nya väggar av plåtreglar och gips.
Men jag tycker att du ska ta det lugnt och njuta av ert nya hus.
Om du är orolig kan du riva de påreglade väggarna och bygga upp nya väggar av plåtreglar och gips.
Men jag tycker att du ska ta det lugnt och njuta av ert nya hus.
"Efter att som lekman ha googlat runt så har jag hamnat i totalt upplösningstillstånd där jag antar att allt som kan gå fel, kommer att gå fel."
Med allt jag hållit på med under sista 50 åren, har jag upplevt detta minst 2 nätter varje vecka.
Alltså att oroa mig.
Är för mig ett sätt att överleva, om man nu ska vara delaktig i allt.
Främst tänker jag på allt detta jag väljer och valt att göra hela tiden.
Kommer ihåg stora kantringen i livet. Plötsligt prova på som lärare inom flera områden.
Kom sig att jag gick en utbildning och min mentor och lärare blev sjuk.
Höll mig sysselsatt mer än 32 år.
Men oron du känner, kan man väl säga är rätt drivande. I vart fall har jag upplevt det så. Både i alla arbeten, men även i samband med mina båda husköp.
Nuvarande köpte jag 95, och visste redan då att det fanns att göra, för att få det så som jag ville.
Och så har det blivit.
I fjol t ex skottade jag upp runt halva huset för hand och gjorde om tätskiktet mot grunden av Ytongbalk stående på högkant ovanpå gjuten grundsula. I med nya dräneringsrör och två lager kallasfalt. Utanpå detta en platonmatta. Mm mm.
In med FTX, sorbtionsavfuktare i grunden, en större täljstensugn, monterade skorstenen själv o s v,
o s v.
Gissa om jag varit orolig i mitt husägande.
Men jag ser det numer som en motor, för att kunna uträtta något själv, i stället för att anlita andra.
Finns mycket hjälp och råd att få på detta forum.
Med allt jag hållit på med under sista 50 åren, har jag upplevt detta minst 2 nätter varje vecka.
Alltså att oroa mig.
Är för mig ett sätt att överleva, om man nu ska vara delaktig i allt.
Främst tänker jag på allt detta jag väljer och valt att göra hela tiden.
Kommer ihåg stora kantringen i livet. Plötsligt prova på som lärare inom flera områden.
Kom sig att jag gick en utbildning och min mentor och lärare blev sjuk.
Höll mig sysselsatt mer än 32 år.
Men oron du känner, kan man väl säga är rätt drivande. I vart fall har jag upplevt det så. Både i alla arbeten, men även i samband med mina båda husköp.
Nuvarande köpte jag 95, och visste redan då att det fanns att göra, för att få det så som jag ville.
Och så har det blivit.
I fjol t ex skottade jag upp runt halva huset för hand och gjorde om tätskiktet mot grunden av Ytongbalk stående på högkant ovanpå gjuten grundsula. I med nya dräneringsrör och två lager kallasfalt. Utanpå detta en platonmatta. Mm mm.
In med FTX, sorbtionsavfuktare i grunden, en större täljstensugn, monterade skorstenen själv o s v,
o s v.
Gissa om jag varit orolig i mitt husägande.
Men jag ser det numer som en motor, för att kunna uträtta något själv, i stället för att anlita andra.
Finns mycket hjälp och råd att få på detta forum.
Redigerat:
TS: Lugna ner dig. Det ordnar sig. Jag var precis där du var för ett par år sedan, personlighets drag för min del. Jag oroar mig visserligen mer för mögel än (äkta) hussvamp. Köpte ett suterränghus byggt i slutet av 70-talet, väl underhållet men med tidstypiska brister som vi var medvetna om (allt är en riskkonstruktion). Det smällde tidigare än vi hade hoppats på, förmodligen på grund av allt regn andra halvan av 2023. Nu renoverar vi suterrängplanet och har uppgraderat ventilationen, man lär sig mycket och man lär sig sitt hus (och vi har barn i förskoleålder). Har man inte massor med pengar men är hyfsat händig så löser man det själv med tiden; man är sällan ensam utan har andra som kan hjälpa till på något sätt (mina föräldrar tar barnen och brorsan bidrar med händer och huvud). Vad är det värsta som kan hända?
Köp dig en beg byggnadsställning.
Räcker gott med en som når över hängrännorna, för säkerheten och typ 6 meter lång. Då blir översta gånglaget en meter under och du får fallskydd.
Den kan du använda till mycket vid husvård och annat.
Byggt både Burton och Haki.
Burton är s a s lättare att anpassa om huset har många vinklar mm.
Haki när det mesta är rakt.
Finns även nyare lättare varianter i aluminium.
Räcker gott med en som når över hängrännorna, för säkerheten och typ 6 meter lång. Då blir översta gånglaget en meter under och du får fallskydd.
Den kan du använda till mycket vid husvård och annat.
Byggt både Burton och Haki.
Burton är s a s lättare att anpassa om huset har många vinklar mm.
Haki när det mesta är rakt.
Finns även nyare lättare varianter i aluminium.
Oavsett billigare än att hyra in nån som "åtgärdar" taket.
Flera av mina grannar har Stecktak, med plåt över, utan takpapp. Verkar ha fungerat fint genom åren.
Visserligen rev en tromb av halva plåttaket på ena huset.
Nu återställt med ny takplåt, papp , bärläkt och ströläkt.
Alltså jag tror att ett bra Stecktak hanterar den kondens som blir under själva plåten på taket.
Så det kanske räcker gott att se över ränndalar och lägga ny papp från nocken och hela vägen ned, där du har hål i taket.
Och skarva i strö och bärläkt.
Om taket är bra i övrigt, så lär det inte blir så dyrt.
Är plåtarna skruvade, så skruva med nya skruvar.... Så får du nya skruvtärningar.
Skulle inte alls oroa mig för detta pyssel. Även om det tar lite tid.
En van snickare fixar detta på någon dag, men kostar. Och det senare är jag allergisk mot.
Flera av mina grannar har Stecktak, med plåt över, utan takpapp. Verkar ha fungerat fint genom åren.
Visserligen rev en tromb av halva plåttaket på ena huset.
Nu återställt med ny takplåt, papp , bärläkt och ströläkt.
Alltså jag tror att ett bra Stecktak hanterar den kondens som blir under själva plåten på taket.
Så det kanske räcker gott att se över ränndalar och lägga ny papp från nocken och hela vägen ned, där du har hål i taket.
Och skarva i strö och bärläkt.
Om taket är bra i övrigt, så lär det inte blir så dyrt.
Är plåtarna skruvade, så skruva med nya skruvar.... Så får du nya skruvtärningar.
Skulle inte alls oroa mig för detta pyssel. Även om det tar lite tid.
En van snickare fixar detta på någon dag, men kostar. Och det senare är jag allergisk mot.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Nu hamnar vi OT här, men jag ville bara påpeka att Haki och Burton är kompatibla, man kan alltså bygga ihop dem om man har tillgång till båda.H Hybro skrev:
On topic: Försök att ta det lugnt, TS! Gör som @Hybro skriver och använd oron som en positiv drivkraft för att komma framåt. Och kompisen, den där Krösa-Maja-typen som skrämde er med hussvamp, kanske inte är den bästa och mest hjälpsamma rådgivaren i det här läget. Såna människor är sällan det. Slå dövörat till nästa gång! (Är det faktiskt hussvamp kommer inte hela radhuslängan rasa ihop det närmaste året ändå, så det finns ingen större anledning till panik. Håll koll och avvakta.)
Oj, oj, oj....jag svarade tydligen i fel tråd... med mina två inlägg i tråden.
Går tyvärr inte att radera.
Men vi kan väl se det som så, att allt brukar kunna gå att lösa.
Husägande brukar vara förenat med lite oro... Och i te minst utvecklande.
Ursäkta.
Går tyvärr inte att radera.
Men vi kan väl se det som så, att allt brukar kunna gå att lösa.
Husägande brukar vara förenat med lite oro... Och i te minst utvecklande.
Ursäkta.
Redigerat: