Jag kan rekommendera indors.eu som jag köpte en betydligt billigare maskin av. Dom har stort sortiment och generellt bra priser. där kan du få en hetvattentvätt för ganska prick 1000€ eller varför inte en riktig kompetent bensinare på 280 bar 0ch 960L/min för lite drygt 800€. I.o.f.s har jag svårt att se vad man skulle ha för behov av såna kraftfulla grejer men ändå ..... :cool: Följer några professionella tvättfirmor på YT och dom verkar sällan använda sig av mer än 180 bar trots att dom har maskiner som är betydligt starkare. Däremot verkar dom förorda ordentligt flöde.

Indors har dessutom ett bra utbud av tillbehör, både märkesgrejer och sitt eget märke.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
I all ärlighet tror jag inte du kommer märka någon nämnvärd skillnad mellan de olika maskinerna du funderar på att köpa, oavsett om en maskin har 40l mer flöde per minut än den andre. Alla är kvalitetsmaskiner och kan med lätthet spola bort vad som helst.
Nej, det är väl egentligen min slutsats också. ~3Kw är liksom ~3kW oavsett märke :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det där är helt okända märken för mig, hur är kvaliteten?

mexitegel mexitegel skrev:
Det där är helt okända märken för mig, hur är kvaliteten?
Det var det för mig också men jag undersökte lite och alla dom märkena är rätt stora, bara inte i lilla Sverige.

Annovi Reverberi är faktiskt en av dom största tillverkarna. Förutom sina egna maskiner så gör dom även alla tvättar åt Stanley, DeWalt, Black&Decker etc. Deras konsumentmaskiner ska tillverkas i Kina som många andra märken och ska vara likvärdiga med Kärcher, Nilfisk etc. Sen är dom stora på semiproffs och proffsgrejer också och dom maskinerna görs i Italien.

Lite samma sak med Lavor förutom att dom bara gör sina egna maskiner men också allt från billiga konsumentmaskiner till ren proffsutrustning. Också jättestora i andra delar av världen.

Jag köpte en billig (drygt 2000 kr) A-R maskin s0m jag än så länge är kalasnöjd med.

Det finns några svenska handlare som säljer utvalda modeller från A-R och Lavor. Bl.a. DUAB som jag mailade lite med och dom hävdade att det var bra maskiner som dom hade sålt i flera år.

Comet vet jag inte så mycket om annat än att dom också är Italienska :cool: och tillhör samma koncern som Lavor. Det verkar vara något med Italien och pumpar/städutrustning :thinking:

Med det jag vet hade jag vågat köpa en maskin inom din budget. Jag har använt en del Kärchermaskiner tidigare som jag inte har varit speciellt imponerad av så ... Men maila till Indors vet'ja och fråga. Jag mailade lite med dom innan jag köpte. Jag var från början inne på ett par nästan dubbelt så dyra maskiner men det var dom som rådde mig att gå ner lite i pris och kom med några alt. så jag tycker dom känns ärliga i.a.f. Och dom säljer ju Kärcher och Kränzle också så ....

Men det är ju bara att kolla deras webbsidor, kolla tester på YT etc.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Håll i hästarna nu innan det går helt snett detta.

Budget på 15lök men ingen 3-faspump inplanerad?

jag har preppat med en röd handske på uppfarten och en i garaget + en lång förlängningssladd, så jag når utan problem runt hela huset. Sedan kompletterar du med en 7/18, helst med slangrulle. Det är den första tvätten jag haft som inte kommer behöva uppgraderas.

Har fortfarande inte sett någon enfasmaskin man inte tröttnar på…..

eftersom dessa maskiner är rätt dyra…..på blocket finns det titt som tätt beggat i bra skick. Verkar vara en populär produkt att köpa i företaget och sälja privat….

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har fortfarande inte sett någon enfasmaskin man inte tröttnar på
Precis, det är det jag är rädd för!

Men vill inte dra ut 3-fas i nuläget då jag hoppas kunna bygga garage så småningom, och i det blir det så klart 3-fas. Givet detta är det rimligaste nog att skippa HD 6/15 MXA Plus och gå på en enklare modell och fira garagebygget med att unna sig en riktig 3-fasare :).

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
De du listade högre upp har väl lite dåligt flöde?
Jag skulle vilja ha en som ligger som lägst på 10 L / min, gärna mer, då jag fått för mig att man behöver ligga där för att producera riktigt bra skum till foam lancen.

Min drömsetup, som verkar tangera din budget är något liknande;

https://www.maskinklippet.se/maskin...kallvattentvattar/ipc-stationar-hogtryckspump

Men vet inte hur bra grejor detta är, Kränzle är ju erkänt bra :)

Sen råkar jag redan ha en Faicom-vinda som jag vill nyttja :p

Annars typ denna;

https://waxdog.se/maskiner/hogtryckstvattar/kranzle-k-2175-ts-t/

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Min drömsetup, som verkar tangera din budget är något liknande;
Då och då dyker det upp stationära maskiner någon styckat loss från en biltvätt eller liknande......ska lägga vantarna på en sådan vid rätt tillfälle.....

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Många lovordar Kräntzle, och vi har en på jobbet och en hos farsan.
Dom är GRYMMA (och grymt bra med ackumulatortanken ifall man inte har tillräckligt flöde in.
Däremot är jag ganska besviken på kvaliteten, båda två har haft många packningar som gått sönder och en del andra småfel.
Den på jobbet gick efter ett par år sönder så pass att det kostade ganska många tusenlappar att laga den (och då har den FÅ drifttimmar då den bara står i personalens tvätthall som knappt brukas, kanske 2-3 timmar per vecka).

Hem köpte jag en AVA, har inte hunnit testa den så mycket ännu, men än så länge känns den mer än okej (vissa detaljer kan förvisso kännas plastiga men inte katastrof), och de är prisvärda, speciellt när de köps på kampanj!

/Jocce

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Denna har jag, helt suveränt med varmvatten. Har inte ångrat en sekund detta köp, däremot har priserna skenat sista åren.

HDS 5/15 UX

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hetvattentvätt är en våt dröm!

Jocce81 Jocce81 skrev:
Många lovordar Kräntzle, och vi har en på jobbet och en hos farsan.
Dom är GRYMMA (och grymt bra med ackumulatortanken ifall man inte har tillräckligt flöde in.
Däremot är jag ganska besviken på kvaliteten, båda två har haft många packningar som gått sönder och en del andra småfel.
Den på jobbet gick efter ett par år sönder så pass att det kostade ganska många tusenlappar att laga den (och då har den FÅ drifttimmar då den bara står i personalens tvätthall som knappt brukas, kanske 2-3 timmar per vecka).

Hem köpte jag en AVA, har inte hunnit testa den så mycket ännu, men än så länge känns den mer än okej (vissa detaljer kan förvisso kännas plastiga men inte katastrof), och de är prisvärda, speciellt när de köps på kampanj!

/Jocce
Hm, det där lät inte så roligt. Spelar ju ingen roll att de är bra om de gör sönder :thinking:

mexitegel mexitegel skrev:
Hm, det där lät inte så roligt. Spelar ju ingen roll att de är bra om de gör sönder :thinking:
Vet inte om vi använt dem fel / för lite eller något men det är vår erfarenhet.

Skulle dock kunna tänka mig att köpa en igen...

/Jocce

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.