8 615 läst ·
49 svar
9k läst
49 svar
Köpråd RIKTIG högtrycktvätt
Jag har K7 och har aldrig upplevt att den levererar för dåligt. Med rotojet så blåser den bort det mesta. Fördelen med Kärcher tycker jag är alla tillbehör. Avloppsslangen är en favorit, eller ja..funktionen iaf.
Kew (Nilfisk) hade jag innan..deras dammsugare är bättre än Kärchers, tvätten är inget jag köper igen, typ så
Kew (Nilfisk) hade jag innan..deras dammsugare är bättre än Kärchers, tvätten är inget jag köper igen, typ så
Jaha, gick KEW upp nilfisk? Annars är jag ju väldigt nöjd med den gamla KEWn på gården men den är ju typ från slutet 80-talet så det är för länge sedan för att vara relevant nu
.
Men fick väldigt bra intryck av Kärcher, framförallt HD 6/15 med den automatiska slangupprullaren. Dessa ligger ju i deras proffsserie också så om ni är nöjda med K7an torde jag inte bli besviken. Och som du säger så är det bra med tillbehör. Deras snabbkopplingar exempelvis.
Förutom det här med strömmen så kostar det ju om det smakar. 6/15 klösar loss på nätta 14,5’ plus moms
.
Men fick väldigt bra intryck av Kärcher, framförallt HD 6/15 med den automatiska slangupprullaren. Dessa ligger ju i deras proffsserie också så om ni är nöjda med K7an torde jag inte bli besviken. Och som du säger så är det bra med tillbehör. Deras snabbkopplingar exempelvis.
Förutom det här med strömmen så kostar det ju om det smakar. 6/15 klösar loss på nätta 14,5’ plus moms
Tack för erfarenhet, har kikat på den också men var lite fundersam på hur bra Bosch är på H-tvättar? Hur länge har de gjort tvättar?
Annars passar den väldigt bra in i min maskinpark.
Annars passar den väldigt bra in i min maskinpark.
Av de du radade upp ,Kränzlen. Det är vattenmängden som gör skillnad vid tvätt.mexitegel skrev:
Nu har jag varit och testat tvättar på Kärcher Center. Kanonbra service, bara att peka så kan man testa tvättarnai deras spolrum.
Men inser nu att det är med högtryckstvättar som med fyrhjulsdrift. Har du en gång haft en 3-fas tvätt är allt annat inte roligt.
Valet står nu mellan
Kärcher HD 5/15 CX: [länk]
Kärcher HD 6/15 MXA Plus: [länk]
eller
Kränzle HD 1152 TST: [länk]
Kränzle har lägre tryck men mer vatten. Frågan är vilket som är bäst?
Jag får dock inte riktigt ihop de elektriska siffrorna, en 2,8kW maskin påstår Kränzle att den går att köra på 10A säkring medan Kärcher menar att det krävs 13A. Tänker att det måste vara precis på gränsen att det ska gå på en 10A och att det inte går att köra länge innan den löser ut.
Såg att K//an är specad till 3kw. Vad kör du den på för säkring @FredrikR ?
Du kan inte tänka så, jag vet att du vill ha det absolut bästa utan att pröjsa en miljon såsom många av oss, inkl. jag själv.
Innan jag köpte min nördade jag ner mig i högtryckstvättar under ca. 2 veckor och mitt val föll på Bosch. Har nu haft den i två år och den är en riktig best, har fått komplettera med en mindre Nilfisk för ”enklare jobb”
Innan jag köpte min nördade jag ner mig i högtryckstvättar under ca. 2 veckor och mitt val föll på Bosch. Har nu haft den i två år och den är en riktig best, har fått komplettera med en mindre Nilfisk för ”enklare jobb”
Ja, det är riktigt och ser att jag nog uttryckte mig lite otydligt. Det skiljer bara 7% i vattenmängd mellan kränzeln och den större Kärchern och det var ändå ingen imponerade kraft, och så stor skillnad kan inte 7% göra tänker jagdof skrev:
Pengar är förvisso inget problem men det verkar lite skumt att Boschen skulle kunna vara märkbart kraftigare än den större kärchern då de på pappret har nästan identiska specar?MrJay skrev:
Du kan inte tänka så, jag vet att du vill ha det absolut bästa utan att pröjsa en miljon såsom många av oss, inkl. jag själv.
Innan jag köpte min nördade jag ner mig i högtryckstvättar under ca. 2 veckor och mitt val föll på Bosch. Har nu haft den i två år och den är en riktig best, har fått komplettera med en mindre Nilfisk för ”enklare jobb”![]()
Utan att tillföra något, men Kränzle alla dagar i veckan. Haft min i 10+ år.
Vattenmängden är det viktiga som sagt.
Många tillverkare fuskar med att skriva upp en hög siffra på trycket för det "säljer". Men hur bred är strålen då? Viktigare är att leverera ordentlig mängd vatten brett.
Vattenmängden är det viktiga som sagt.
Många tillverkare fuskar med att skriva upp en hög siffra på trycket för det "säljer". Men hur bred är strålen då? Viktigare är att leverera ordentlig mängd vatten brett.
Kränzle om du vill ha en semi-proffs/proffs-maskin. Finns reservdelar i väldigt många år framöver.
Tänk dock på att flera Kränzle-modeller ska användas i liggande läge gentemot ”alla” andra högtryckstvättar.
AVA är ett vasst alternativ med en otroligt lång garantitid.
Tänk dock på att flera Kränzle-modeller ska användas i liggande läge gentemot ”alla” andra högtryckstvättar.
AVA är ett vasst alternativ med en otroligt lång garantitid.
Om det är kränzle som är intressant kan jag rek att kika på tyska sidor ex https://www.gotools.de/elektrowerkz...-d12-15m-schlauch_124580_15578?ReferrerID=121
Har handlat där ifrån tidigare och funkar felfritt.
Har handlat där ifrån tidigare och funkar felfritt.
I all ärlighet tror jag inte du kommer märka någon nämnvärd skillnad mellan de olika maskinerna du funderar på att köpa, oavsett om en maskin har 40l mer flöde per minut än den andre. Alla är kvalitetsmaskiner och kan med lätthet spola bort vad som helst.
Kränzle K1152 TST och Kärcher K7 har samma vattenflöde (10L/min) men K7 ska ge 180 bar mot 130 för Kränzle. Bägge tål 60gr varmvatten. K7 väger 18kg och Kränzlen 31,5kg. Jag tycker K7'an är jobbig att lägga in i skuffen när jag ska tvätta båten, en Kränzle hade jag nog parkerat i garaget. Men det kanske inte spelar nån roll om man inte ska flytta runt den eller spola taket.T Tjrex skrev: