Har länge gått i köptankar och nu har lokala tvättbåsen från Kärcher byggts om så man blir skinnad in på benen bara för att skölja av bilen. Så det var droppen som utlöste att det blir en egen tvätt. Fullt medveten om att det finns miljöskäl, men miljömuppsråd undanbedes vänligt men bestämt i denna tråd
.
Så, mina preferenser är i ena änden av skalan högtryckstvätten på föräldragården, den gamla trotjänaren KEW 4403 som vid närmare titt visade sig vara på 6,7kW/170 bar och 20 liter i minuten (lite kraftigare än jag trodde, men det förklarar å andra sidan kanske varför den flisar upp trävirket
) I andra änden är svärfars gamla villatvätt från Kärcher av okänd modell som, inget ont menat, upplevs något sämre än bara vattenslangen i jämförelse med KEW:n. Det var där någonstans det blev uppenbart vad det i praktiken innebar att gå från bondgrabb till svensson-villaägare...
.
Hursomhelst så är det tyvärr nog bara realistiskt med 1-fas för egen del, möjligen skulle jag kunna ordna fram 13A-uttag eller kanske 16A, men frågan är vilken tvätt som är bäst i den klassen och om den krämen räcker för att jag ska bli nöjd? Förutom biltvätt och att tvätta några stenmurar vart 3.e år, vill jag ha en tvätt som jag i alla fall inte behöver skämmas för när pappa kommer på besök...
Budget är väl bra om vi håller oss nånstans runt 10-15tkr - give or take. Jag tänker någon form av semiprofessionell tvätt, gärna med de tillsatser som behövs för smidig biltvätt. Hetvatten misstänker jag blir svårt.
Absolut krav är i alla fall att tvätten är av känt kvalitetsmärke men marknaden är för mig ganska outforskad så tacksam för alla tips. Har kollat lite snabbt på Kränzle men har ingen aning om det är vad jag söker.
Så, mina preferenser är i ena änden av skalan högtryckstvätten på föräldragården, den gamla trotjänaren KEW 4403 som vid närmare titt visade sig vara på 6,7kW/170 bar och 20 liter i minuten (lite kraftigare än jag trodde, men det förklarar å andra sidan kanske varför den flisar upp trävirket
Hursomhelst så är det tyvärr nog bara realistiskt med 1-fas för egen del, möjligen skulle jag kunna ordna fram 13A-uttag eller kanske 16A, men frågan är vilken tvätt som är bäst i den klassen och om den krämen räcker för att jag ska bli nöjd? Förutom biltvätt och att tvätta några stenmurar vart 3.e år, vill jag ha en tvätt som jag i alla fall inte behöver skämmas för när pappa kommer på besök...
Budget är väl bra om vi håller oss nånstans runt 10-15tkr - give or take. Jag tänker någon form av semiprofessionell tvätt, gärna med de tillsatser som behövs för smidig biltvätt. Hetvatten misstänker jag blir svårt.
Absolut krav är i alla fall att tvätten är av känt kvalitetsmärke men marknaden är för mig ganska outforskad så tacksam för alla tips. Har kollat lite snabbt på Kränzle men har ingen aning om det är vad jag söker.
Redigerat:
20 liter i sekunden med en KEW???mexitegel skrev:
Har länge gått i köptankar och nu har lokala tvättbåsen från Kärcher byggts om så man blir skinnad in på benen bara för att skölja av bilen. Så det var droppen som utlöste att det blir en egen tvätt. Fullt medveten om att det finns miljöskäl, men miljömuppsråd undanbedes vänligt men bestämt i denna tråd.
Så, mina preferenser är i ena änden av skalan högtryckstvätten på föräldragården, den gamla trotjänaren KEW 4403 som vid närmare titt visade sig vara på 6,7kW/170 bar och 20 liter i sekunden (lite kraftigare än jag trodde, men det förklarar å andra sidan kanske varför den flisar upp trävirket) I andra änden är svärfars gamla villatvätt från Kärcher av okänd modell som, inget ont menat, upplevs något sämre än bara vattenslangen i jämförelse med KEW:n. Det var där någonstans det blev uppenbart vad det i praktiken innebar att gå från bondgrabb till svensson-villaägare...
.
Leta upp passande Kränzle här, https://www.autodude.se/sv/c/hogtryckstvattar
Ok, så Kränzle är schyssta grejjor? Låter bra!
Funderar på k1152:an med foam-lans; https://www.autodude.se/sv/produkt/hogtryckstvatt_kranzle_k1152_tst
Verkar bra att den går att mata med varmvatten dessutom.
Funderar på k1152:an med foam-lans; https://www.autodude.se/sv/produkt/hogtryckstvatt_kranzle_k1152_tst
Verkar bra att den går att mata med varmvatten dessutom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid vissa ”större” arbeten skulle det vara bra med mer kraft, tex. När jag blåste rent takteglet från mossa och skit. Eller när man kör betongplattorna på uteplats. Men till biltvätt och träaltan och andra mindre objekt så är det inga problem. Bra om tvätten är lätt att plocka fram och koppla upp med vatten och ström och ställa tillbaka.
Jag har en Kärcher Hd 7/18 C Plus.mexitegel skrev:
En 3-fas tvätt på 4,7kW.
Sällan den känns ”för” kraftig.
Till bilen är den lagom, när man ska spola av uppfarten hade den gärna fått vara mer än dubbelt så kraftfull.
Ok, då är det lite som jag var rädd för att man egentligen behöver gå upp till 3-fas för att passera ”villamaskiner”. Jag tyckte ju som sagt att KEWn på närmare 7kW hade tillräcklig kraft för det mesta.
Bästa hade ju varit om det fanns någonstans man kunde testa lite olika varianter. Elmia lantbruk är väl först nästa år igen om jag minns rätt
Bästa hade ju varit om det fanns någonstans man kunde testa lite olika varianter. Elmia lantbruk är väl först nästa år igen om jag minns rätt
Nu har jag varit och testat tvättar på Kärcher Center. Kanonbra service, bara att peka så kan man testa tvättarnai deras spolrum
.
Men inser nu att det är med högtryckstvättar som med fyrhjulsdrift. Har du en gång haft en 3-fas tvätt är allt annat inte roligt
.
Valet står nu mellan
Kärcher HD 5/15 CX: https://www.kaercher.com/se/profess.../kompaktklassen/hd-5-15-cx-plus-15209320.html
Kärcher HD 6/15 MXA Plus: https://www.kaercher.com/se/profess.../mellanklassen/hd-6-15-mxa-plus-11509430.html
eller
Kränzle HD 1152 TST: https://waxdog.se/maskiner/hogtryckstvattar/230v-1-fas-maskiner/kranzle-hd-1152-tst/
Kränzle har lägre tryck men mer vatten. Frågan är vilket som är bäst?
Jag får dock inte riktigt ihop de elektriska siffrorna, en 2,8kW maskin påstår Kränzle att den går att köra på 10A säkring medan Kärcher menar att det krävs 13A. Tänker att det måste vara precis på gränsen att det ska gå på en 10A och att det inte går att köra länge innan den löser ut.
Såg att K//an är specad till 3kw. Vad kör du den på för säkring @FredrikR ?
Men inser nu att det är med högtryckstvättar som med fyrhjulsdrift. Har du en gång haft en 3-fas tvätt är allt annat inte roligt
Valet står nu mellan
Kärcher HD 5/15 CX: https://www.kaercher.com/se/profess.../kompaktklassen/hd-5-15-cx-plus-15209320.html
Kärcher HD 6/15 MXA Plus: https://www.kaercher.com/se/profess.../mellanklassen/hd-6-15-mxa-plus-11509430.html
eller
Kränzle HD 1152 TST: https://waxdog.se/maskiner/hogtryckstvattar/230v-1-fas-maskiner/kranzle-hd-1152-tst/
Jag får dock inte riktigt ihop de elektriska siffrorna, en 2,8kW maskin påstår Kränzle att den går att köra på 10A säkring medan Kärcher menar att det krävs 13A. Tänker att det måste vara precis på gränsen att det ska gå på en 10A och att det inte går att köra länge innan den löser ut.
13A.mexitegel skrev:
Nu har jag varit och testat tvättar på Kärcher Center. Kanonbra service, bara att peka så kan man testa tvättarnai deras spolrum.
Men inser nu att det är med högtryckstvättar som med fyrhjulsdrift. Har du en gång haft en 3-fas tvätt är allt annat inte roligt.
Valet står nu mellan
Kärcher HD 5/15 CX: [länk]
Kärcher HD 6/15 MXA Plus: [länk]
eller
Kränzle HD 1152 TST: [länk]
Har aldrig varit ett bekymmer.