Hej
Behöver lite tips på en bra svets för hemmabruk.
Har idag en gammal 250A ESAB trafomaskin och vill byta upp mig.
Kompisen har en Migatronic 300A inverter med 5kg rulle.
En annan kompis har Migatronic Sigma One utan puls
Båda är så sjukt mycket trevligare att svetsa med än min stenålders ESAB.
200A med skaplig intermittens är nog ett krav även om 99% som svetsas är sonens bilprojekt.
Synergic är typ också ett krav eftersom det mesta som svetsas är "lite här och där" så det tar längre tid att ställa in ström och matning än att lägga själva svetsen.
Puls, dvs "äkta" puls verkar trevligt, har dock ingen erfarenhet alls av ex Migatronics enkel VS. dubbepuls, som jag tolkar det är det på/av i enklaste utformningen och låg/hög i dubbelpuls.
Vad jag har förstått finns det även nästa steg i puls som retarderar tråden, men det kanske är överkurs.
TIG har jag redan en Migatronic AC/DC 200A så att bygga en svetsvagn med två Migatronicmaskiner blir ju ganska snyggt.
Det finns en uppsjö med billigare märken som verkar funka bra, men jag vill nog satsa på en kvalitetsmaskin ändå.
4,5m 250A slangpaket med Eurokoppling har jag redan, så tanken är att komplettera med något smidigare när man svetsar tunnplåt.
För dom som tycker 250A stenålder ESAB är bra, jo, den jag har tappar en fas i kontaktorn lite då och då och jag tror att minst en diod i diodbryggan är slut, så en renovering skulle säkert hjälpa, men nä, jag vill verkligen byta upp mig.
50k verkar dock lite i lägsta spannet, det kanske får glida lite om nödvändigt.
Svetsar upp ca 2-5kg tråd per år, så ja, ingen större mängd kanske, men när vi byggde Epan gick det åt ca 20kg på ett halvår, kommande projekt med ny personkorg till teleskoplastaren kanske drar iväg till 10-15kg, plus lite andra större projekt säkert...
Behöver lite tips på en bra svets för hemmabruk.
Har idag en gammal 250A ESAB trafomaskin och vill byta upp mig.
Kompisen har en Migatronic 300A inverter med 5kg rulle.
En annan kompis har Migatronic Sigma One utan puls
Båda är så sjukt mycket trevligare att svetsa med än min stenålders ESAB.
200A med skaplig intermittens är nog ett krav även om 99% som svetsas är sonens bilprojekt.
Synergic är typ också ett krav eftersom det mesta som svetsas är "lite här och där" så det tar längre tid att ställa in ström och matning än att lägga själva svetsen.
Puls, dvs "äkta" puls verkar trevligt, har dock ingen erfarenhet alls av ex Migatronics enkel VS. dubbepuls, som jag tolkar det är det på/av i enklaste utformningen och låg/hög i dubbelpuls.
Vad jag har förstått finns det även nästa steg i puls som retarderar tråden, men det kanske är överkurs.
TIG har jag redan en Migatronic AC/DC 200A så att bygga en svetsvagn med två Migatronicmaskiner blir ju ganska snyggt.
Det finns en uppsjö med billigare märken som verkar funka bra, men jag vill nog satsa på en kvalitetsmaskin ändå.
4,5m 250A slangpaket med Eurokoppling har jag redan, så tanken är att komplettera med något smidigare när man svetsar tunnplåt.
För dom som tycker 250A stenålder ESAB är bra, jo, den jag har tappar en fas i kontaktorn lite då och då och jag tror att minst en diod i diodbryggan är slut, så en renovering skulle säkert hjälpa, men nä, jag vill verkligen byta upp mig.
50k verkar dock lite i lägsta spannet, det kanske får glida lite om nödvändigt.
Svetsar upp ca 2-5kg tråd per år, så ja, ingen större mängd kanske, men när vi byggde Epan gick det åt ca 20kg på ett halvår, kommande projekt med ny personkorg till teleskoplastaren kanske drar iväg till 10-15kg, plus lite andra större projekt säkert...
Låter som att din kompis har en Migatronic Omega Yard 300. Jag har svetsat lite med en av de dyrare varianterna av den, skulle personligen aldrig lagt dom pengarna på den maskinen.Gimp skrev:
Hej
Behöver lite tips på en bra svets för hemmabruk.
Har idag en gammal 250A ESAB trafomaskin och vill byta upp mig.
Kompisen har en Migatronic 300A inverter med 5kg rulle.
En annan kompis har Migatronic Sigma One utan puls
Båda är så sjukt mycket trevligare att svetsa med än min stenålders ESAB.
200A med skaplig intermittens är nog ett krav även om 99% som svetsas är sonens bilprojekt.
Synergic är typ också ett krav eftersom det mesta som svetsas är "lite här och där" så det tar längre tid att ställa in ström och matning än att lägga själva svetsen.
Puls, dvs "äkta" puls verkar trevligt, har dock ingen erfarenhet alls av ex Migatronics enkel VS. dubbepuls, som jag tolkar det är det på/av i enklaste utformningen och låg/hög i dubbelpuls.
Vad jag har förstått finns det även nästa steg i puls som retarderar tråden, men det kanske är överkurs.
TIG har jag redan en Migatronic AC/DC 200A så att bygga en svetsvagn med två Migatronicmaskiner blir ju ganska snyggt.
Det finns en uppsjö med billigare märken som verkar funka bra, men jag vill nog satsa på en kvalitetsmaskin ändå.
4,5m 250A slangpaket med Eurokoppling har jag redan, så tanken är att komplettera med något smidigare när man svetsar tunnplåt.
För dom som tycker 250A stenålder ESAB är bra, jo, den jag har tappar en fas i kontaktorn lite då och då och jag tror att minst en diod i diodbryggan är slut, så en renovering skulle säkert hjälpa, men nä, jag vill verkligen byta upp mig.
50k verkar dock lite i lägsta spannet, det kanske får glida lite om nödvändigt.
Svetsar upp ca 2-5kg tråd per år, så ja, ingen större mängd kanske, men när vi byggde Epan gick det åt ca 20kg på ett halvår, kommande projekt med ny personkorg till teleskoplastaren kanske drar iväg till 10-15kg, plus lite andra större projekt säkert...
Vilka billigare maskiner har du hittat som levererar puls? Och är puls verkligen nåt du behöver?
Vad är du ute efter för format på compacten, skall det vara en lättflyttad och smidig maskin med 200mm/5kg spole eller skall det vara med 300mm/15kg? Och om stor trådrulle, vill du ha en skapligt smidig maskin eller nåt i samma stil som jag antar att du har idag med inbyggda hjul?
Vad är det för typisk trådtjocklek du kommer att svetsa och hur många ampere tycker du att du behöver/hur tjockt material?
Redigerat:
F fsn skrev:Låter som att din kompis har en Migatronic Omega Yard 300. Jag har svetsat lite med en av de dyrare varianterna av den, skulle personligen aldrig lagt dom pengarna på den maskinen.
Vilka billigare maskiner har du hittat som levererar puls? Och är puls verkligen nåt du behöver?
Vad är du ute efter för format på compacten, skall det vara en lättflyttad och smidig maskin med 200mm/5kg spole eller skall det vara med 300mm/15kg? Och om stor trådrulle, vill du ha en skapligt smidig maskin eller nåt i samma stil som jag antar att du har idag med inbyggda hjul?
Vad är det för typisk trådtjocklek du kommer att svetsa och hur många ampere tycker du att du behöver/hur tjockt material?
Jaha, trodde att jag hade svarat på ditt inlägg, men det blev nog inte postat.F fsn skrev:
Har väl inte tittat så mycket alls på billiga maskiner, och inte så mycket på dom dyra heller, men sprang på en Youtube video över en 5k svets med dubbelpuls som någon svetsade ALU med och det blev riktigt bra.
Den hade även någon funktion där den började med högre ström och sen backade av antingen på tid eller med 4 takt på avtryckaren, typ 1 start, 2 sänka strömmen, 3 ännu lägre ström i slutet och 4 stopp.
Enkelpuls, dubbelpuls och den som duttar fram tråden, hur mycket skillnad gör det?
Som jag har förstått är enkelpuls bara ström, dubbel pulsar även tråden, och den sista som jag inte hittat någon namn på drar tillbaka tråden.
Har inte använt puls så vet inte om jag behöver det, men "villhöver" tror jag...
Svetsar typ vanliga saker tror jag...
Typ förlänga bärarmar på Epa bygge 3mm plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller 10mm fläns mot 4mm gods rör och 1,5mm plåt till asklådan till kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller stag till sonens baslåda 2mm gods rör och 4mm plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller cyklon av spiro till bläster och lackskåp, helsvetsat och slipat konen, galet frustrerande med en svets som har difus trådmatning och spottar och fräser till och från.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommande projekt är att svetsa ihop en personkorg till teleskoplastaren på 3x1,5m som är vridbar, 40mm plåt i fästet.
Tanken var nog att återanvända 250A slangpaketet jag har till grövre svetsning med typ 1-1,2mm tråd, och köpa nytt smidigare och köra 0,6mm tråd till bilplåt.
5/15kg, ja, från Epabygget där det gick en 15kg rulle i kvartalet till sista åren där det bara har gått en halv 15kg rulle per år kanske, så 5kg är nog typ okej också.
Om det blir en handväskemodell kommer jag nog bygga en större vagn som både MIG och TIG kan husera i och två flaskor gas. Om det blir 5kg kanske jag även bygger 15kg hållare på vagnen.
Garagegolvet är dels ojämnt och alltid belamrat med en massa skräp, slangar och kablar, så Kemppi höghus kommer välta omkull.
Handen på hjärtat så skulle jag garanterat klara mig med en kinamaskin, men vill ha kvalitet.
Budget är nog ännu mer flytande än jag skrev I första inlägget, jag har en tendens till att titta vad något kostar och sen vilja hitta samma sak lite billigare, så om det blir 70k är det nog okej också, 80k njae, kanske om den har dubbel puls plus.
Ångrar bittert TIG köpet som jag inte läste på innan utan panikköpte inför båtbygget, en Migatronic Focus AC/DC 200 som inte har varken ramp up eller ställbar frekvens, nu vet jag inte om jag behöver det men ovissheten gör att jag faktiskt har funderat på att byta upp mig.
Vad jag har läst hade 200Hz gjort livet enklare när jag brände av 40kg gas på att bygga om sonens Buster för att klara av aningen större motor med custom tank, avluftningstank, infälld ljusramp, batterier under plattån ifram, nya spant, durkplåt i ett stycke över hela båten och så klart förstärkning av akterspegel. Ramp down på strömmen hade också varit bra.
Pedal funkar dåligt när man ska svetsa hängande över relingen upp under fören, start på 150A som rampar ner till 120A efter 4 sekunder hade hjälpt enormt mycket.
Så ja, jag är lite lost, vad faan ska jag ha.
Edit: Titta inte fäör noga på svetsen för rörböjen under kaminen, den är en historia för sig själv.
Trodde den var gjord av galvat stålrör, men nope, det är någon slags zinkhaltig gjutning som är tame faan omöjlig att svetsa så den blir tät, typ 1 miljon porer, efter att ha lagt en loppa på 20st porer blev det 19st nya, och så vidare...
Redigerat:
Puls är fördyrande, det kräver mer av hårdvaran. Sen finns det ingen standardisering på vad puls är så det kan vara vilken jävla skit som helst (och visar sig vara det rätt ofta på vissa maskiner). Jag hade satsat på nån som ör erkänt bra på processkontroll och i dagsläget med det du beskriver och kravet på puls så kan jag i princip bara se en maskin… Fronius Transsteel 3000 Puls.Gimp skrev:
Jaha, trodde att jag hade svarat på ditt inlägg, men det blev nog inte postat.
Har väl inte tittat så mycket alls på billiga maskiner, och inte så mycket på dom dyra heller, men sprang på en Youtube video över en 5k svets med dubbelpuls som någon svetsade ALU med och det blev riktigt bra.
Den hade även någon funktion där den började med högre ström och sen backade av antingen på tid eller med 4 takt på avtryckaren, typ 1 start, 2 sänka strömmen, 3 ännu lägre ström i slutet och 4 stopp.
Enkelpuls, dubbelpuls och den som duttar fram tråden, hur mycket skillnad gör det?
Som jag har förstått är enkelpuls bara ström, dubbel pulsar även tråden, och den sista som jag inte hittat någon namn på drar tillbaka tråden.
Har inte använt puls så vet inte om jag behöver det, men "villhöver" tror jag...
Svetsar typ vanliga saker tror jag...
Typ förlänga bärarmar på Epa bygge 3mm plåt.
[bild][bild][bild][bild]
Eller 10mm fläns mot 4mm gods rör och 1,5mm plåt till asklådan till kaminen.
[bild][bild][bild]
Eller stag till sonens baslåda 2mm gods rör och 4mm plåt.
[bild][bild]
Eller cyklon av spiro till bläster och lackskåp, helsvetsat och slipat konen, galet frustrerande med en svets som har difus trådmatning och spottar och fräser till och från.
[bild]
Kommande projekt är att svetsa ihop en personkorg till teleskoplastaren på 3x1,5m som är vridbar, 40mm plåt i fästet.
Tanken var nog att återanvända 250A slangpaketet jag har till grövre svetsning med typ 1-1,2mm tråd, och köpa nytt smidigare och köra 0,6mm tråd till bilplåt.
5/15kg, ja, från Epabygget där det gick en 15kg rulle i kvartalet till sista åren där det bara har gått en halv 15kg rulle per år kanske, så 5kg är nog typ okej också.
Om det blir en handväskemodell kommer jag nog bygga en större vagn som både MIG och TIG kan husera i och två flaskor gas. Om det blir 5kg kanske jag även bygger 15kg hållare på vagnen.
Garagegolvet är dels ojämnt och alltid belamrat med en massa skräp, slangar och kablar, så Kemppi höghus kommer välta omkull.
Handen på hjärtat så skulle jag garanterat klara mig med en kinamaskin, men vill ha kvalitet.
Budget är nog ännu mer flytande än jag skrev I första inlägget, jag har en tendens till att titta vad något kostar och sen vilja hitta samma sak lite billigare, så om det blir 70k är det nog okej också, 80k njae, kanske om den har dubbel puls plus.
Ångrar bittert TIG köpet som jag inte läste på innan utan panikköpte inför båtbygget, en Migatronic Focus AC/DC 200 som inte har varken ramp up eller ställbar frekvens, nu vet jag inte om jag behöver det men ovissheten gör att jag faktiskt har funderat på att byta upp mig.
Vad jag har läst hade 200Hz gjort livet enklare när jag brände av 40kg gas på att bygga om sonens Buster för att klara av aningen större motor med custom tank, avluftningstank, infälld ljusramp, batterier under plattån ifram, nya spant, durkplåt i ett stycke över hela båten och så klart förstärkning av akterspegel. Ramp down på strömmen hade också varit bra.
Pedal funkar dåligt när man ska svetsa hängande över relingen upp under fören, start på 150A som rampar ner till 120A efter 4 sekunder hade hjälpt enormt mycket.
Så ja, jag är lite lost, vad faan ska jag ha.
Edit: Titta inte fäör noga på svetsen för rörböjen under kaminen, den är en historia för sig själv.
Trodde den var gjord av galvat stålrör, men nope, det är någon slags zinkhaltig gjutning som är tame faan omöjlig att svetsa så den blir tät, typ 1 miljon porer, efter att ha lagt en loppa på 20st porer blev det 19st nya, och så vidare...
Är väl bara två problem, jag tycker Fronius är aviga och krånglar till det lite på sina inställningspaneler och det andra är pistolen du redan hade och ville använda. Om jag inte minns fel så kör Fronius med sitt eget interface men jag kanske minns fel, det kan vara standard Eurokoppling. Ett annat problem är att man Aldrig kan köpa nåt tillbehör eller så för det är svindyrt.
Klicka här för att svara