Hej!
Flyttat till hus å ska bygga stor altan.
Verktygsparken består av nätdriven gerkap (makita) samt nätdriven sticksåg (Hikoki).
I min 18V park kör jag uteslutande makita (trimmer, multiverktyg, skruvdragare) å vill pga batterismidigheten fortsätta med det märket.
Saknar dock en cirkelsåg/sänksåg. Stökigt kapa bärlinor etc med gerkapen…
Ska jag välja köpa en cirkelsåg eller en sänksåg? Budgeten tillåter bara ETT nytt verktyg. Sänksåg är ju betydligt dyrare och kanske inte lika allsidig som en cirkelsåg.
Flyttat till hus å ska bygga stor altan.
Verktygsparken består av nätdriven gerkap (makita) samt nätdriven sticksåg (Hikoki).
I min 18V park kör jag uteslutande makita (trimmer, multiverktyg, skruvdragare) å vill pga batterismidigheten fortsätta med det märket.
Saknar dock en cirkelsåg/sänksåg. Stökigt kapa bärlinor etc med gerkapen…
Ska jag välja köpa en cirkelsåg eller en sänksåg? Budgeten tillåter bara ETT nytt verktyg. Sänksåg är ju betydligt dyrare och kanske inte lika allsidig som en cirkelsåg.
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
En sänksåg är ju ett verktyg mer för finlir, även om det förstås också kan kapa reglar.
Med några bockar är det ju inte alltför stökigt att kapa reglar med kap/ger.
Ska du däremot lägga en fris och har nytta av att kapa flera redan skruvade trallbrädor i en perfekt linje, så är valet givet -sänksåg!
Vanlig cirkelsåg har jag sällan känt något större behov av.
Ska du däremot lägga en fris och har nytta av att kapa flera redan skruvade trallbrädor i en perfekt linje, så är valet givet -sänksåg!
Okok!F fredrik.johansson skrev:En sänksåg är ju ett verktyg mer för finlir, även om det förstås också kan kapa reglar.
Så sänksågen är mer mångsidig och kanske ersatt cirkelsågen rentav?
Ja jag va inne på samma spår faktiskt. Vill man ha ett anhåll till en cirkelsåg går det ju å köra skena med adapter. Samt djupet på snittet är justerbart.M Mach77777 skrev:
Sänksågen i mitt fall vägde 5,1kg ink batteri medan cirkelsågen låg på 3,3kg ink batteri.
Det är tvärtom, cirkelsåg är mer mångsidig. Och när du nämner bärlinor, trall osv är det cirkelsåg som är lämpligast.B bergand89 skrev:
Helst en som även går på skena då det är väldigt användbart tex när du renkapar ändarna på trallen när du lägger frisen. Här kan säkert Makita-klubben hjälpa till med lämpliga modeller (jag har aldrig förstått mig på Makitas namngivning, liknar mest de starka lösenord telefonen föreslår 😬)
Så tycker jag. Sänksågen är fantastisk när man/jag väl behöver den men det är inte så ofta. Men allting kokar ju ner till vilka aktiviteter man ägnar sig åt. För grovarbete, rivning och "good enough" går cirkelsågen varm.B bergand89 skrev:
Hahahahaha!!!nanowire skrev:
Det är tvärtom, cirkelsåg är mer mångsidig. Och när du nämner bärlinor, trall osv är det cirkelsåg som är lämpligast.
Helst en som även går på skena då det är väldigt användbart tex när du renkapar ändarna på trallen när du lägger frisen. Här kan säkert Makita-klubben hjälpa till med lämpliga modeller (jag har aldrig förstått mig på Makitas namngivning, liknar mest de starka lösenord telefonen föreslår 😬)
Ja jag hade spanat in någon makita 18V cirkelsåg som fått bra omdöme. Går å köpa till en adapter som sen fästs i en skena.
Är just kring frisen jag tänker och där ska det även gå att ställa in sågdjupet på klingan 👍