Hej!
Har tidigare haft en billig sänksåg från Jula. Köpte den för att kunna göra raka kapningar i skivor. Nu har den gått sönder.
Har nu förstått att även cirkelsågar kan utrustas med skenor för att göra raka snitt.
När är en sänksåg egentligen bättre än en cirkelsåg? I vilka situationer är sänksågen nödvändig?
Mvh
Har tidigare haft en billig sänksåg från Jula. Köpte den för att kunna göra raka kapningar i skivor. Nu har den gått sönder.
Har nu förstått att även cirkelsågar kan utrustas med skenor för att göra raka snitt.
När är en sänksåg egentligen bättre än en cirkelsåg? I vilka situationer är sänksågen nödvändig?
Mvh
när inte händerna räcker tillR Relik skrev:Hej!
Mvh
när du vill geira
när du vill kapa
Som namnet antyder är det just när du behöver sänka ner sågen i materialet den står på som du faktiskt måste/bör ha en sänksåg, t.ex. om du ska renkapa ett massivt trägolv för att sätta fris.
Sänksåg är också generellt sett mer slimmade på ena sidan så du kan kapa närmare en vägg eller annat som är i vägen.
Sänksåg har ju dock blivit synonymt med mer precision eftersom man brukar använda dom med skena, jag har inte sett någon skena till cirkelsåg jag tycker kommer upp i samma känsla av precision som sänksågar brukar ha, men det finns kanske.
Sänksåg är också generellt sett mer slimmade på ena sidan så du kan kapa närmare en vägg eller annat som är i vägen.
Sänksåg har ju dock blivit synonymt med mer precision eftersom man brukar använda dom med skena, jag har inte sett någon skena till cirkelsåg jag tycker kommer upp i samma känsla av precision som sänksågar brukar ha, men det finns kanske.
En sänksåg ger givetvis fin kontroll på snitten och att kunna kapa långa bitar perfekt har sina fördelar. Det finns en del vanliga cirkel sågar som du kan köra på skenor och/eller det finns också tillbehör för att konvertera till skenor. Nackdelen som jag ser är precision i tex sätta sågdjup, vinkel och givetvis damm samling. Torde dock gå ok , speciellt om man ser till att ha korrekt såg klinga och en bra såg som är stabil.
Sänksåg om sänksnitt och precision är prioriterat, handklinga med skena om mångsidighet är prio -man handkapar inte reglar med en sänksåg. Som snickare vill jag inte vara utan någon av dem men klarar mig med en enklare handklinga utan skena till ”grövre” byggande.
Vad menar du med högre precision hos sänksågen? Jag vill ju att skivan kapas vid ex 100 mm och inte vid 103 mm och att det blir ett rakt snitt.N Niq skrev:
Är det den typen av precision jag förlorar om jag kör med cirkelsåg och skena istället för sänksågen?
Jag har inte så stor erfarenhet av olika sänksågar men jag skulle säga att dom oftast ger ett bättre sågsnitt iaf i skivmaterial o liknande. Det finns säkert undantag. Man kan få väldigt bra resultat med en bra handcirkel också.R Relik skrev:
Dom sågar som har en skena som löper precis vid klingan så man kan lägga skenan på sina markeringar är ju betydligt snabbare och lättare att placera rätt. Förr var det i stort sett bara sänksågar som hade det så men nu tror jag det finns vanliga handcirklar som är konstruerade så också. Titta på tex evolutions skensåg.
Du får samma precision med en jämförbar cirkelsåg som med en sänksåg. Där du sätter skenan hamnar snittet. I t.ex. Boschs sortiment som jag är mest bevandrad i så fungerar deras skenor till både sänksåg och cirkelsåg. Skillnaden är som sagt att sänksågen går att sänka ner i materialet som ska kapas. Ska du kapa en skiva spelar det ingen roll. Men kosta på dig en klinga för ändamålet som inte flisar upp din skiva.