F Flaska skrev:
Tack, ja, på pappret verkar Panasonic bäst, ville höra några andras erfarenheter bara, nackdelen är väl att det vare sig är kampanj eller andra erbjudanden med den. Men i långa loppet är det ju skit samma då det är pumpen som är intressant. Det lutar nog åt Panasonic. Blir eventuellt att komplettera med en till pump på ovanvåning sedan, om inte annat för att köra ac funktionen på somrarna
Undrar bara om du har installerat LZ35 , är du nöjd ? Tycker inte att LZ35 är så tyst som Panasonic påstår. Min låter som den blåser genom tom rör .

Kör du på max fläktläge så låter alla

T Thomas' skrev:
Jag har en Daikin Caldo R35, 177 kvm, 1.5 plan. Det fungerar bra.
Jag med snart men den heter Daikin C35 R på Polarpumpen men ska se likadan ut som din. Hur länge har du haft den?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kör du på max fläktläge så låter alla
Nej,kör inte på max Kör.på auto fläkt

D Dino34 skrev:
Undrar bara om du har installerat LZ35 , är du nöjd ? Tycker inte att LZ35 är så tyst som Panasonic påstår. Min låter som den blåser genom tom rör .
Nej, det blev en Fujitsu. Vände mig till en lokal försäljare på orten med många pumpinstallationer under bältet. Lite dyrare men en helt annan nivå på service.
Hur som, de sålde även Panasonic men enl dem var inte kvaliten alls vad den varit utan de genererade mycket garantiarbeten och problemen slutade ju inte enbart för att garantin sedan löpt ut.
De rekommenderade Fujitsu då det enl dem var bättre pumpar. Har även bekanta som köpt Fujitsu av dem tidigare och haft dem flera år och som är jättenöjda, och so far är jag också väldigt nöjd. Ljudvolymen är inget jag stör mig på alls och värmer gör den riktigt bra

T
P Putte 9497 skrev:
Jag med snart men den heter Daikin C35 R på Polarpumpen men ska se likadan ut som din. Hur länge har du haft den?

Installerade den i somras.

T
D Dino34 skrev:
Nej,kör inte på max Kör.på auto fläkt
Hört att pumparna drar mer i auto då dom startar/stoppar ofta.

Varför skulle dom stoppa och starta mer för att fläkten är på auto?
Däremot ska man undvika läget där den växlar automatisk mellan värme och kyla. Annars kan man råka ut för att den börjar kyla trots att det är kallt ute om det är mycket sol eller andra värmekällor.

P
Mest ekonomiskt är att köra så hög fläkt man kan acceptera ljudmässigt,fläkten tar inte mycket ström,det gäller att få ut värmen som produceras i alla rum :D(y)

Kollar man ljudspecen så ser man väldigt tydligt att det sticker iväg efter man passerat medel lite drygt så att hålla sig ett snäpp under max gör mycket på ljudnivån

P
Man blir härdad med tiden (döv) :rofl:

Off topic
Ni med llvp hur har ni löst det med allt jävla vatten som bildas denna årstid då den avfrostar? Leda bort vattnet från huset tänker jag då främst på.

Det kanske är en riktigt dålig lösning, nån får läxa upp mig i så fall, men jag lade grus runt huset, och under värmepumpen gjorde jag grusbädden beredare så pumpen droppar i den, gjorde bädden en halvmeter djup. Tänkte att gruset (8/16mm makadam) inte håller vatten så bra.
Har sett lösningar med murarbaljor under , funkar ju bra men måste tömmas ibland (kanske inte estetiskt tilltalande alltid) .
Funderar annars på en avrinningsplåt under

P
Eluppvärmt tråg under pumpen med slang genom väggen ner i avlopp,underhållsfritt!

Har ett tråg med ett rör som går till dagvattnet. Visserligen Luft-Vatten värmepump men det spelar ingen roll

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.