Paul-Staffanstorp
Suhagg skrev:
Hittar inte den hos Jula?
Har du någon mer info om den så jag kan leta på annat håll?
Den informationen jag fick idag var att Stanleyn i grunden är en CST-Berger och nu har de köpts upp av Bosch.
Detta är tydligen anledningen till att Stanleyn försvunnit så hastigt.
Stanley letar tydligen ny samarbetspartner nu om jag fattade det rätt.
Bosch kommer snart att släppa laserna från CST och deras med grön laser verkar riktigt bra.
Dock ca. 3900:-
De röda landade på 1900:- någonstans.
De har dessutom ett bra golv/takstativ.

Vad är ett rimligt bra pris på en DLE70 alt DLE40 Avståndsmätare?

Röd eller Grön krysslaser.

Är den gröna så mycket bättre som det påstås från tillverkarna?

Paul-Staffanstorp
Ptja76 skrev:
Vad är ett rimligt bra pris på en DLE70 alt DLE40 Avståndsmätare?

Röd eller Grön krysslaser.

Är den gröna så mycket bättre som det påstås från tillverkarna?
Lyfter denna tråden och kollar igen om någon har erfarenhet av den gröna...
Är den värd dubbla pengarna mot den röda...?

Rent rekniskt är ju ögat mest känsligt vid ca 550 nm och känsligheten avtar snabbt när våglängden ökar eller minskar.
En grön DPSS-laser på 535 nm verkar därför ca 10 gånger starkare än morsvarande röda laser på 650nm vid samma uteffekt.

spectral_scan.jpg

Det skulle altså krävas en röd lasereffekt på ca 50mW för att man skall uppfatta den som lika stark som en grön på 5mw
tyvärr är ju 50mW röd laserstrålning fullkomligt otänkbart ur säkerhetssynpunkt, alla bygglasrar jag har sett är antingen i klass 2 med maxeffekt <1mW ller klass 3R med maxeffekt <5mW

Äger ingen bygglaser idag men skulle jag köpa en så skulle det garanterat bli en grön.

Eller .. Det skulle jag nog egentligen inte.. lasernörd som man är så skulle jag köpa en vanlig röd och bygga om den till en grön och kräma ut lite högre effekt än dagens tillåtna.. :)
Eller varför inte en pimpad violett bygglaser.. :rolleyes:

Paul-Staffanstorp
Jaja...
Det lär nog bli en grön för min del för bygga om den röda anser jag mig inte ha kunskap eller tid till...
Dock blir det billigare i längden att köpa en grön direkt än at köpa en röd och ångra sig efter ett kort tag och då köpa en grön också... ;)

vad har marknaden att erbjuda idag i form av gröna krysslasrar?

Paul-Staffanstorp
Intressant test, men hur gick det med de blåa då ? ;)

hehehe ska till USA på fredag och där har dom billiga blå laserdioder ;-)

Paul-Staffanstorp
Ok...

Vet du egentligen vad som skiljer den röda och gröna från varandra mer än färgerna och att den gröna är 2000:- dyrare ex. moms... ??

Mest lite nyfiken eftersom jag inte själv hade koll på varför grön är dubbelt så dyr som röd och jag trodde det var nyhetens behag som styrde priset.

Beställde dock efter mycket övervägande den röda idag då jag ju faktiskt arbetar till 99% inomhus och jag redan har investerat i en hel hög maskiner nu inför årsskiftet... hehe

Snailman
Som jag tolkar det så lyser den gröna 10 gånger så starkt med samma inmatade effekt... (jämfört med en röd)

Mikael_L skrev:
Nä nu hittar jag den inte heller. Länken jag postade tidiagre fungerar inte heller.

Då har dom väl slut ... :(
Vad heter Stanley lasern?
Stanley 77-189 FatMax PB2?

Snailman skrev:
Som jag tolkar det så lyser den gröna 10 gånger så starkt med samma inmatade effekt... (jämfört med en röd)
Ögat är mer känsligt för grönt än rött, dvs mindre effekt krävs för att uppnå samma sak - eller med samma effekt syns det bättre.

LEICA LINO L2 är det någon som har den?
Den ska väl ha det man behöver?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.