25 099 läst ·
73 svar
25k läst
73 svar
Köpråd Laser (avstånd och kryss)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Den informationen jag fick idag var att Stanleyn i grunden är en CST-Berger och nu har de köpts upp av Bosch.Suhagg skrev:
Detta är tydligen anledningen till att Stanleyn försvunnit så hastigt.
Stanley letar tydligen ny samarbetspartner nu om jag fattade det rätt.
Bosch kommer snart att släppa laserna från CST och deras med grön laser verkar riktigt bra.
Dock ca. 3900:-
De röda landade på 1900:- någonstans.
De har dessutom ett bra golv/takstativ.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Rent rekniskt är ju ögat mest känsligt vid ca 550 nm och känsligheten avtar snabbt när våglängden ökar eller minskar.
En grön DPSS-laser på 535 nm verkar därför ca 10 gånger starkare än morsvarande röda laser på 650nm vid samma uteffekt.

Det skulle altså krävas en röd lasereffekt på ca 50mW för att man skall uppfatta den som lika stark som en grön på 5mw
tyvärr är ju 50mW röd laserstrålning fullkomligt otänkbart ur säkerhetssynpunkt, alla bygglasrar jag har sett är antingen i klass 2 med maxeffekt <1mW ller klass 3R med maxeffekt <5mW
Äger ingen bygglaser idag men skulle jag köpa en så skulle det garanterat bli en grön.
Eller .. Det skulle jag nog egentligen inte.. lasernörd som man är så skulle jag köpa en vanlig röd och bygga om den till en grön och kräma ut lite högre effekt än dagens tillåtna..
Eller varför inte en pimpad violett bygglaser..
En grön DPSS-laser på 535 nm verkar därför ca 10 gånger starkare än morsvarande röda laser på 650nm vid samma uteffekt.

Det skulle altså krävas en röd lasereffekt på ca 50mW för att man skall uppfatta den som lika stark som en grön på 5mw
tyvärr är ju 50mW röd laserstrålning fullkomligt otänkbart ur säkerhetssynpunkt, alla bygglasrar jag har sett är antingen i klass 2 med maxeffekt <1mW ller klass 3R med maxeffekt <5mW
Äger ingen bygglaser idag men skulle jag köpa en så skulle det garanterat bli en grön.
Eller .. Det skulle jag nog egentligen inte.. lasernörd som man är så skulle jag köpa en vanlig röd och bygga om den till en grön och kräma ut lite högre effekt än dagens tillåtna..
Eller varför inte en pimpad violett bygglaser..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jaja...
Det lär nog bli en grön för min del för bygga om den röda anser jag mig inte ha kunskap eller tid till...
Dock blir det billigare i längden att köpa en grön direkt än at köpa en röd och ångra sig efter ett kort tag och då köpa en grön också...
Det lär nog bli en grön för min del för bygga om den röda anser jag mig inte ha kunskap eller tid till...
Dock blir det billigare i längden att köpa en grön direkt än at köpa en röd och ångra sig efter ett kort tag och då köpa en grön också...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har varit inne hos en affär i Malmö och pratat med dem angående denna.
http://www.cstsurvey.com/Products/LaserMark/LM_ILMXTG.htm
http://www.cstsurvey.com/Products/LaserMark/LM_AsyLCross.htm
Då skulle den gröna kosta ca: 3900:- och den röda ca: 1900:-
Stativet till den landade på ca: 700:-
Exkl. moms.
http://www.cstsurvey.com/Products/LaserMark/LM_ILMXTG.htm
http://www.cstsurvey.com/Products/LaserMark/LM_AsyLCross.htm
Då skulle den gröna kosta ca: 3900:- och den röda ca: 1900:-
Stativet till den landade på ca: 700:-
Exkl. moms.
Här har ni lite info och lite bilder där jag jmf min Bosch GLL2-50 och min CST-berger grönlaser:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93497-laserpass-roed-groen.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93497-laserpass-roed-groen.html
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok...
Vet du egentligen vad som skiljer den röda och gröna från varandra mer än färgerna och att den gröna är 2000:- dyrare ex. moms... ??
Mest lite nyfiken eftersom jag inte själv hade koll på varför grön är dubbelt så dyr som röd och jag trodde det var nyhetens behag som styrde priset.
Beställde dock efter mycket övervägande den röda idag då jag ju faktiskt arbetar till 99% inomhus och jag redan har investerat i en hel hög maskiner nu inför årsskiftet... hehe
Vet du egentligen vad som skiljer den röda och gröna från varandra mer än färgerna och att den gröna är 2000:- dyrare ex. moms... ??
Mest lite nyfiken eftersom jag inte själv hade koll på varför grön är dubbelt så dyr som röd och jag trodde det var nyhetens behag som styrde priset.
Beställde dock efter mycket övervägande den röda idag då jag ju faktiskt arbetar till 99% inomhus och jag redan har investerat i en hel hög maskiner nu inför årsskiftet... hehe