6 246 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Köpråd Färgspruta
Dags att börja leta efter nästa "verktyg" från vill ha listan, denna gången så är det en färgspruta som eftersöks. Har tittat runt lite på äldre trådar i ämnet men inte hittat några solklara köptips.
Är ute efter en färgspruta som drivs utav kompressor, har en kompressor stående i garaget och den klarar av att driva en spruta utan problem. Ute i garaget finns en enklare lackbox och en fast installation med filter så kvalitén på luften är inga problem.
Budgeten är inte fastslagen än, betalar i vanlig ordning hellre lite mer och blir nöjd än snålar och blir missnöjd samt åker på att köpa riktiga grejer senare iaf.
Det första som ska lackas är lite gamla innerdörrar och kanske någon tråkig möbel. Vill hitta en spruta som är mångsidig om det finns, ska kunna lacka och måla lite av varje är det tänkt. Är total novis på att sprutmåla, men det kan man lära sig med tid och tålamod.
Ser gärna att jag slipper råd i all välmening som handlar om att lämna iväg sakerna för målning. Jag har förutsättningarna hemma, och det är kul att testa nya saker. Kan även få goda råd från en av grannarna som jobbat med lackering i en massa herrans år.
Är ute efter en färgspruta som drivs utav kompressor, har en kompressor stående i garaget och den klarar av att driva en spruta utan problem. Ute i garaget finns en enklare lackbox och en fast installation med filter så kvalitén på luften är inga problem.
Budgeten är inte fastslagen än, betalar i vanlig ordning hellre lite mer och blir nöjd än snålar och blir missnöjd samt åker på att köpa riktiga grejer senare iaf.
Det första som ska lackas är lite gamla innerdörrar och kanske någon tråkig möbel. Vill hitta en spruta som är mångsidig om det finns, ska kunna lacka och måla lite av varje är det tänkt. Är total novis på att sprutmåla, men det kan man lära sig med tid och tålamod.
Ser gärna att jag slipper råd i all välmening som handlar om att lämna iväg sakerna för målning. Jag har förutsättningarna hemma, och det är kul att testa nya saker. Kan även få goda råd från en av grannarna som jobbat med lackering i en massa herrans år.
Intressant tråd, jag är också intresserad av att skaffa färgspruta, dock skulle jag vilja vara mer mobil och undrar om någon har provat de olika eldrivna som Bosch har? Duger dom att lacka en innerdörr med eller måste det vara kompressordrivet?
Redigerat:
Välkommen Mattias2! Det finns en hel del att läsa om Boschs sprutor i färgforumet, kolla tex: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/119495-bosch-pfs-65-malarspruta.htmlMattias2 skrev:
Jobbat som möbellackerare för länge sen (20 år). Har glömt mycket men jag kan rekommendera att du kan satsar lite mer och försöker få tag i ett begagnat tryckfatssystem. Detta för att slippa kluddet med en sprutpistol med kopp. Detta framföralt om man skall måla något som kan vara lite mer komplicerat såsom stolar och dyl där det är viktigt att man får fram färg hela tiden. Med kopp på så kan man få effekten att färgen inte kommer beroende på hur man håller pistolen.
Personligen kan jag inte måla med kopp. Blev så van att jag kunde hålla och föra pistolen hur jag ville och det kom färg i ett jämt flöde så när jag kom till kopp så blev det kortslutning.
Vet att vi använde utrustning från greiff. Mycket bra proffsmärke men jag kommer i håg att det var inte billigt.
Personligen kan jag inte måla med kopp. Blev så van att jag kunde hålla och föra pistolen hur jag ville och det kom färg i ett jämt flöde så när jag kom till kopp så blev det kortslutning.
Vet att vi använde utrustning från greiff. Mycket bra proffsmärke men jag kommer i håg att det var inte billigt.
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Jag gjorde tvärt om och började måla med kopp spruta har man fått kläm på det så fixar man tryckfat och pump sedan. Börja med att köpa en koppspruta med överliggande kopp och börja öva.
Här finns en diskussion om målning som kan vara av intresse att följa.
http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/131594-foersegling-och-grundning-av-mdf.html
Här finns en diskussion om målning som kan vara av intresse att följa.
http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/131594-foersegling-och-grundning-av-mdf.html
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Tryckfat ÄR behändigt men det är mycket "overkill" för hobbyarbeten. Köp en Air Gunsa, en "nästan proffs" spruta och sköt om den så har du spruta under lång tid.
Konsten med sprutmålning är att späda färgen rätt och att lägga lagom tjockt.
Protte
Konsten med sprutmålning är att späda färgen rätt och att lägga lagom tjockt.
Protte
Har det någon betydelse om det är överliggande eller sugkopp för handhavandet?
Tryckfat känns som det är lite overkill för det jag ska måla, köper hellre än vanlig spruta med några extrakoppar till att börja med än ett tryckfatssystem.
Tryckfat känns som det är lite overkill för det jag ska måla, köper hellre än vanlig spruta med några extrakoppar till att börja med än ett tryckfatssystem.
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Smaksak jag trivs bättre med överliggande.
Se gärna lackering.forum24.se Där finns en hel del om utrustning. Faktum är att Biltemas färgspruta med "överkopp" betraktas som ganska bra och prisvärd. Kostar nog under 300 kr.
Överliggande gör det lite enklare att få det att fungera med tjockare färg, så överliggande är bäst för att slippa spä ut lika mycket.StyrmanBerg skrev:
Tryckfat är overkill, men om du vill ta dig till att måla med vanlig färg utan att spä, så är tryckfat vägen att gå.
Tabeller finns på spraygunworld.com.
--- Mats ---
Klicka här för att svara