H High_Fidelity skrev:
Hur gick det för dig @zarkov ?
Det gick tyvärr inget vidare, jag måste ha läst fel och hylsorna jag fick hem var alla 10mm i botten så de går inte ner alls. Själv börjar jag fundera på att returnera fräsen (oanvänd) och köpa något annat men jag vet inte riktigt vad...

Jag har frässtål på 6mm, 1/4" och 8mm så det vore ju trevligt med en modell som klarar dem alla, det behöver inte vara en kantfräs utan kan vara en större modell. Det måste gå att montera den i ett hembyggt fräsbord. Trend T5 kanske? Eller så lägger jag mellanskillnaden på att köpa nya stål med 1/4" skaft istället?

• Gilla
jesege
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det gick tyvärr inget vidare, jag måste ha läst fel och hylsorna jag fick hem var alla 10mm i botten så de går inte ner alls. Själv börjar jag fundera på att returnera fräsen (oanvänd) och köpa något annat men jag vet inte riktigt vad...

Jag har frässtål på 6mm, 1/4" och 8mm så det vore ju trevligt med en modell som klarar dem alla, det behöver inte vara en kantfräs utan kan vara en större modell. Det måste gå att montera den i ett hembyggt fräsbord. Trend T5 kanske? Eller så lägger jag mellanskillnaden på att köpa nya stål med 1/4" skaft istället?
Ja har funderat på detsamma. Tyvärr verkar det inte finnas några andra klockrena kantfräsar, de flesta verkar ha ena eller andra problemet. Funderade tidigare på att gå upp lite i storlek (och spräcka alla möjliga budgetar) med en (tyskimporterad) 1010. Den kommer garanterat gå som en dröm men pengarna... Dewalt D2620K hade varit ett förnuftigare val sett till pris och den verkar folk nöjda med.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden men jag äger en sådan Makitafräs, och kollegan likaså. På bägges maskiner har stålet börjat vandra ut vid fräsning, så nu är de parkerade i förrådet och kommer att bytas ut mot något bättre alternativ.
Kollegan beställde en ny original 8 mm spännhylsa till sin fräs, men samma skit med den.

• Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:

Trista erfarenheter!

Känns som fel väg att helt gå över till 1/4” skaft — jag går helst inte under 8 mm om det inte är ett riktigt litet stål och fräsningar med liten avverkning. Har några stål med 6 mm skaft men de är ärvda och kommer inte att ersättas.

Har en Bosch gkf600 vars enda (men ack så jobbiga) nackdel är höjdinställningen som är ”omständlig” (läs skitkass)… I övrigt är jag mycket nöjd med den men skulle jag köpa en ny kantfräs idag blev det nog Dewalt D2620K som nämndes tidigare; har sneglat på den en tid så villhöver-känslan är väl uppbyggd men å andra sidan villhöver jag en pelarborr av bänkmodell till metalloftet också.

//Ronnie

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte första men ett möjligt alternativ, frässpindel som brukar mera sitta i CNC maskiner och liknande finns med 65mm diameter, välj en luftkyld. Passar i foten till tex en makita fräs just denna från en 18v men med större hemmafixad sula, möjligen lite tungt och klumpigt. Och går lika enkelt att montera i hemmafixat fräsbord till den samma, funkade finfint. 1500w så bra med power och ER11 hållare greppar allt från mm up till 8mm med steg i del av mm. Behöver en VFD för drivning, men ska man ändå ha sladd å jobbar i garaget funkar väll det. Fräsen från vevor via aliexpress för typ 1000:- VFD hade jag men typ 900 nått i paket från samma ställe. Kan inte säga om det är bästa sättet, men i alla fall för fräsborde kändes det mycket robust och kan nog funka som handhållen med. Nästa steg blir naturligt att hemmafixa CNC att montera den i…
Frässpindel med monteringssula, VFD och ER11-hållare på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsbord med frässpindel monterad, omgiven av verktyg och tillbehör i ett garage, byggd för hemmafix och renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Genmitsu fräsen är på kampanj på Amazon just nu, 688kr. De har minskat på innehållet i paketen men jag klickade hem en som jag tänkte ha i ett framtida fräsbord.

Denna?
https://amzn.eu/d/074sEziN
Fanns det passande spännhylsor för 8mm-stål? Jag antar 12mm inte går att få i i den maskinen?

J JFrisk skrev:
Denna?
[länk]
Fanns det passande spännhylsor för 8mm-stål? Jag antar 12mm inte går att få i i den maskinen?
Inga 12 mm. Det som verkar finnas till alla makita och makitakopior är bra för 6 mm skaft och med varierande grepp och kvalitet till 8 mm.

• Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
H High_Fidelity skrev:
Ja har funderat på detsamma. Tyvärr verkar det inte finnas några andra klockrena kantfräsar, de flesta verkar ha ena eller andra problemet. Funderade tidigare på att gå upp lite i storlek (och spräcka alla möjliga budgetar) med en (tyskimporterad) 1010. Den kommer garanterat gå som en dröm men pengarna... Dewalt D2620K hade varit ett förnuftigare val sett till pris och den verkar folk nöjda med.

Det blev Dewalten, riktigt nöjd så långt. + Boschstål https://www.amazon.se/dp/B07MHNSXZT?ref_=pe_24982401_518009621_302_E_DDE_dt_1&th=1

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.