6 459 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
Köpråd: en första liten och smidig fräs
Ser fint ut! Kul projekt.stigen skrev:
Hej igen @High_Fidelity!
Här är resultatet av dagens fräsjobb med den bordsmonterade Genmitsu fräsen.
[bild]
Ganska stor radie på stålet men fräsen protesterade inte ett dugg.
Ytterst få ytliga brännmärken i hörnen på eken och dom gick lätt att putsa bort med sandpapper.
Klart imponerad av den lilla fräsen!
Dag
Slog till på den.
Tack för tipset!
Tack för tipset!
Köpte ett set till sonen i början av mars. Det tycks finnas 2 i lager just nu.Mazen skrev:
https://www.amazon.se/dp/B0CN3F1JZK?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Även hylsorna tycks vara tillgängliga.
https://www.amazon.se/dp/B0D5CJC1DK?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Här är en länk till tillverkaren shop.
Där tycks sakerna finnas till lite bättre pris.
https://www.sainsmart.com/cart
Dag
Redigerat:
Fräsen har jag fått men hylsorna är ett kapitel i sig…Mazen skrev:
Första kom och då passade inte den för 8 mm (den enda som är intressant). Retur.
Andra kom och då hade de missat en storlek och skickat dubbletter av en annan. 8 mm passar inte den här gången heller. Retur.
Väntar på tredje…
Det verkar tyvärr som ett vanligt problem. Är beroende av 8 mm för att använda de frässtål jag köpt.
Fräsen ser ut som en ren kopia av Makitas lilla fräs. Om den är likadan, så är det ett väldigt bra pris. Men om den 8 mm hylsa som passar är likadan som den till Makita, så bör man vara medveten om att det är en nödlösning. Ytan mellan hylsa och stål är väldigt litet, så det sitter inte lika stadigt som med en riktig hylsa.
Nu har jag kollat närmare på länkarna. Bilden på 8mm-hylsan som är till fräsen visar en likadan som Makita har. De lösa hylsorna i länken ser ut att vara riktiga, men är i tum-mått. Det står i beskrivningen att en av dem är 5/16 tum och att det är samma som 8 mm. Det är inte samma sak. Men får man tag i frässtål med tum-mått (finns massor på nätet) så verkar hylsorna av rätt typ.
När det gäller hylsorna så har jag köp 2 set vid olika tillfällen.
8mm hylsan i det första settet passade perfekt.
I det andra sättet är det svårt att få ner ett 8mm skaft ända ner. Funderar på att försiktigt fila bort någon 1/100-del i botten.
Det viktigaste är väl att hylsan klämmer i toppen runt skaftet.
Dag
I det andra sättet är det svårt att få ner ett 8mm skaft ända ner. Funderar på att försiktigt fila bort någon 1/100-del i botten.
Dag
Hylsorna kom enligt plan, men fräsen uteblev tyvärr. Får se om jag provar beställa dir fr tillverkaren enligt Dag's länk..H High_Fidelity skrev:Fräsen har jag fått men hylsorna är ett kapitel i sig…
Första kom och då passade inte den för 8 mm (den enda som är intressant). Retur.
Andra kom och då hade de missat en storlek och skickat dubbletter av en annan. 8 mm passar inte den här gången heller. Retur.
Väntar på tredje…
Det verkar tyvärr som ett vanligt problem. Är beroende av 8 mm för att använda de frässtål jag köpt.
Tack Dag, får se om jag provar beställa direkt fr dom istället. Lite irriterande att ligga ute med pengar för en fräs gånger två...stigen skrev:
Du är modigare än jag och har alla fingrar i behåll vad jag kan minnas, så du har nog rätt. Jag fick lära mig att stål med nästan rätt diameter kläms fast av en kant och inte en yta och därför riskerar att lossna. Det räckte för en fegis som mig, men jag har varit onödigt feg tidigare.stigen skrev:
Dag
Hej @Hep!Hep skrev:
Jag tror inte jag är modigare än dig. Har ett krokigt finger sen många år efter lite närkontakt med en fräskutter i den vertikalfräs som jag hade på den tiden. Efter det har jag aldrig använt stora fräsar utan bara kört med överhandsfräsar i olika konstellationer. Betydligt mindre krafter att hantera.
Hade redan då ett högt säkerhetstänk men trots det hamnade jag i statistiken.
Då jag har två hylsor, en som tar 8mm och en som klämmer kommer jag att noggrant mäta den trilskande hylsan under processen och jämföra med den som fungerar. Återkommer när jag testat framöver.
Dag
Du har helt rätt och är inte onödigt feg.Hep skrev:
@Hep Har du en länk till där du hittat Makitahylsorna?Hep skrev:
Nu har jag kollat närmare på länkarna. Bilden på 8mm-hylsan som är till fräsen visar en likadan som Makita har. De lösa hylsorna i länken ser ut att vara riktiga, men är i tum-mått. Det står i beskrivningen att en av dem är 5/16 tum och att det är samma som 8 mm. Det är inte samma sak. Men får man tag i frässtål med tum-mått (finns massor på nätet) så verkar hylsorna av rätt typ.
Funkar inte 8 mm-hylsan i det 3:e setet jag beställt så kanske det är ett alternativ, eller att fila lite som Dag.
@stigen Är din för hög alltså? Jag tyckte det såg ut som att det är "stoppringen" en bit upp som har för stor diameter på de två jag inte fick ner.stigen skrev:
Dag