6 459 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
Köpråd: en första liten och smidig fräs
Jag köpte makitas motsvarande set som det Dag länkat till och där följde både 6 och 8 mm med. Det borde gå att köpa löst tycker jag.
Fila på egen risk. Vassa saker som snurrar galet fort kan göra rejäl skada.
Fila på egen risk. Vassa saker som snurrar galet fort kan göra rejäl skada.
Jo vill ju helst inte göra det.
Får ser hur passformen på kommande hylsor är. Segt att skicka tillbaka både fräs och stål som redan är inköpta pga det. Och jag vill gärna hålla mig till mm.
Får ser hur passformen på kommande hylsor är. Segt att skicka tillbaka både fräs och stål som redan är inköpta pga det. Och jag vill gärna hålla mig till mm.
Förtydligande
Jag uttryckte mig nog lite slarvig när jag skrev fila på hylsan.
Så här gjorde jag.
Valde ut ett 8mm borr som låg väldigt nära 8.00mm.
Hylsan brotschades sedan för hand med borret precis som den gamla reklamfilmen från ”Statoil”!
Kändes helt ok och när jag testade efter ett tag såg gled skaftet betydligt lättare in i hylsan.
Tydligen några osynliga grader som brotschades bort med hjälp av borret.
En sak som också är viktig att kontrollera innan är hur skaftet ser ut. Ofta sitter det kvar lite fläckar från den skyddsolja som verktyget hade vid köpet. Så tvätta av skaftet först med lite thinner innan du börjar ”Statoil” pumpa!
Dag
Så här gjorde jag.
Hylsan brotschades sedan för hand med borret precis som den gamla reklamfilmen från ”Statoil”!
Kändes helt ok och när jag testade efter ett tag såg gled skaftet betydligt lättare in i hylsan.
En sak som också är viktig att kontrollera innan är hur skaftet ser ut. Ofta sitter det kvar lite fläckar från den skyddsolja som verktyget hade vid köpet. Så tvätta av skaftet först med lite thinner innan du börjar ”Statoil” pumpa!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan någon förklara för en femåring så jag också förstår?
Jag köpte en Genmitsu-fräs och stödhylsor samt ett par olika frässtål till ett projekt framöver, bland annat en 4 mm notfräs med 8 mm skaft. När jag mäter skaftet är det 7,97 mm med skjutmåttet och glider utan problem i stödhylsan. Är det bra eller dåligt?
Jag köpte en Genmitsu-fräs och stödhylsor samt ett par olika frässtål till ett projekt framöver, bland annat en 4 mm notfräs med 8 mm skaft. När jag mäter skaftet är det 7,97 mm med skjutmåttet och glider utan problem i stödhylsan. Är det bra eller dåligt?
Bra! 👍zarkov skrev:
Kan någon förklara för en femåring så jag också förstår?
Ok, ja det är ju inte det problemet jag har.stigen skrev:
Förtydligande
Så här gjorde jag.
Dag
[bild]
[bild]
[bild]
För mig har ingen av 8-mm adaptrarna gått att få ner i fräsen pga yttermåtten (som varierar hej vilt mellan adaptrar - en del gränsar till löst, vissa sitter perfekt och flera är för stora).
Hej!
Här är två länkar till två olika modeller på hylsor.
Du kan ju mäta axelhålet på fräsen och se om någon passar.
Priset är ju inte så högt så det är väl bara att testa.
Jag har beställt det första setet för att se hur det funkar. Där ingår 2 olika 8mm spännhylsor samt mutter.
Dag
https://www.amazon.se/CDIYTOOL-stålrouterhylsor-hylsnyckeladapter-träbearbetning-trimmaskinverktyg/dp/B09BB3QM1N/ref=pd_vtp_d_sccl_3_5/260-0329946-0514176?pd_rd_w=4fELN&content-id=amzn1.sym.14d005bd-78c9-4003-ac16-40bb408aaf53&pf_rd_p=14d005bd-78c9-4003-ac16-40bb408aaf53&pf_rd_r=CEKQS658NFHKQX01329P&pd_rd_wg=paoLU&pd_rd_r=c777d31d-318f-44c9-a7d0-8b1bfa95c2bf&pd_rd_i=B09BB3QM1N&psc=1
https://www.amazon.se/dp/B09WXGRF41...ement&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw&th=1
Här är två länkar till två olika modeller på hylsor.
Du kan ju mäta axelhålet på fräsen och se om någon passar.
Priset är ju inte så högt så det är väl bara att testa.
Jag har beställt det första setet för att se hur det funkar. Där ingår 2 olika 8mm spännhylsor samt mutter.
Dag
https://www.amazon.se/CDIYTOOL-stålrouterhylsor-hylsnyckeladapter-träbearbetning-trimmaskinverktyg/dp/B09BB3QM1N/ref=pd_vtp_d_sccl_3_5/260-0329946-0514176?pd_rd_w=4fELN&content-id=amzn1.sym.14d005bd-78c9-4003-ac16-40bb408aaf53&pf_rd_p=14d005bd-78c9-4003-ac16-40bb408aaf53&pf_rd_r=CEKQS658NFHKQX01329P&pd_rd_wg=paoLU&pd_rd_r=c777d31d-318f-44c9-a7d0-8b1bfa95c2bf&pd_rd_i=B09BB3QM1N&psc=1
https://www.amazon.se/dp/B09WXGRF41...ement&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw&th=1
Redigerat:
Tack, ska ta en titt där.stigen skrev:
Gjorde ett 3e och sista försök med det andra setet. De har uppenbara fabrikationsproblem. Diffar 0,5 mm mellan deras egna.
Original:
Logga in
Skapa konto
8 mm-adapter:
Logga in
Skapa konto
Jag har samma problem, att skaftet passar i hylsan är ju bara halvvägs. Originalhylsan är 9,5 mm, extrahylsorna är 9,55-9,6 mm förutom 8mm-hylsan som är 9,8 mm 
Det får bli retur till djungeln på dem. Frågan är om det är bättre att köpa direkt från tillverkaren eller om det bara orsakar mer problem med en ev retur...
Det får bli retur till djungeln på dem. Frågan är om det är bättre att köpa direkt från tillverkaren eller om det bara orsakar mer problem med en ev retur...
På fredag får jag denna satsen och då kan du få besked om dom passar.
Dag
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B09BB3QM1N?ref=ppx_pt2_mob_b_prod_image
Dag
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B09BB3QM1N?ref=ppx_pt2_mob_b_prod_image
Hämtade hylssatsen idag. Den passar inte.
Men!
Efter att ha mätt upp dom två olika 8mm hylsorna så ser jag att det skiljer 4/10-delar i diameter.
Är det så att den 8mm extrahylsan är för stor?
Nu kommer jag i mån av tid svarva den större hylsans ände i min lilla metallsvarv så den lilla klacken där blir lite tunnare.
Djupet i axeln är inget problem. Återkommer när hylsan är svarvad.
Kolla bilderna!
Dag
Men!
Efter att ha mätt upp dom två olika 8mm hylsorna så ser jag att det skiljer 4/10-delar i diameter.
Är det så att den 8mm extrahylsan är för stor?
Nu kommer jag i mån av tid svarva den större hylsans ände i min lilla metallsvarv så den lilla klacken där blir lite tunnare.
Djupet i axeln är inget problem. Återkommer när hylsan är svarvad.
Kolla bilderna!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
”Friskt vågat - men bara hälften vunnet”
Skippade svarven för att minska hylsans omkrets i botten. Hittade inget bra sätt att få den centrerat fastsatt.
Så i stället för att svarva blev det slipning. Hylsan träddes på en 8mm axel där den roterade fritt. Med min lilla mini bandslip så var det lätt att hålla axeln med hylsan mot det roterande bandet och på så sätt sakta avverka lite material på den snurrande hylsan. Fungerade över förväntan!
Men.
Jag löste ett problem men fick genast ett nytt! Hylsan är för smal i den konade klämdelen framtill så den försvinner ner i fräsens axel och går ej att spänna ihop.
Så det sket sig med andra ord!
Hylssatsen får vila i braochha-lådan tills vidare.
Dag
Skippade svarven för att minska hylsans omkrets i botten. Hittade inget bra sätt att få den centrerat fastsatt.
Så i stället för att svarva blev det slipning. Hylsan träddes på en 8mm axel där den roterade fritt. Med min lilla mini bandslip så var det lätt att hålla axeln med hylsan mot det roterande bandet och på så sätt sakta avverka lite material på den snurrande hylsan. Fungerade över förväntan!
Logga in
Skapa konto
Men.
Jag löste ett problem men fick genast ett nytt! Hylsan är för smal i den konade klämdelen framtill så den försvinner ner i fräsens axel och går ej att spänna ihop.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så det sket sig med andra ord!
Hylssatsen får vila i braochha-lådan tills vidare.
Dag
Redigerat: