Byggahus.se

Cirkelsåg med klyvkniv sökes, hur svårt ska det vara?

1. D
    Medlem Nivå 7
    Sedan det vansinniga EU-beslutet för ca 10 år sedan är det väldigt svårt att hitta cirkelsågar med klyvkniv. Jag behöver inget avancerat och kommer mest klyva skivor som golvspånskivor osv vilket inte kräver någon högre precision. Min gamla maskin för 300 kr gav upp igår efter 15 års slit och jag tänkte köpa en ny billig men det verkar vara helt omöjligt. Hittade en Einhell med klyvkniv till rimlig peng men med 14-16 veckors leveranstid trots att den finns i lager...

Inte ens blå Bosch som brukar vara min lösning har klyvkniv. Behöver något ganska snabbt. Har ni några tips?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Image 1.png

• Laddar…
  2. C
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 7
    Jo, Hitachi är ju väldigt fina men jag behöver egentligen inte en så fin såg. Letar efter good enough till en billigare peng men det verkar vara svårt. Verkar som att den Einhell jag la in bild på ovan har klyvkniv men istället saknar klingskydd så den går också bort! :)

4. S
    Medlem · Nivå 5
    är nog ett klingskydd på bilden , men uppfällt

5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Instämmer bara att den definitivt har klingskydd, det måste alla ha och det syns också tydligt på bilden att den har det.

6. S
    Medlem · Nivå 5
    monterade bort klyvkniven för ett tag sen , kommer inte ihåg varför men var nog av åtkomlighetsskäl ,
    när jag nyligen använde cirkelsågen hade jag glömt det , blev en skrämmande upplevelse når det högg fast

7. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Klingskyddet är uppfällt för att den ska göra sig bättre på bild. Man får inte sälja cirkelsågar utan klingskydd...

8. D
    Medlem Nivå 7
    Sverige - vi har ett resultat! Via ClasseClas fick jag upp ögonen för Hitachis cirkelsågar och Hylte Lantbruk hade ett bra paketpris på Hitachi C6BUM tillsammans med en 140 cm styrskena för 1595 kr. Lite mer än jag tänkt mig men när jag ändå skulle landa på en knappa tusenlapp för en billig cirkelsåg var steget inte så långt upp till en Hitachi med skena.Vet inte riktigt skillnaden mellan C6BU2 och C6BUM men verkar mest vara att BUM är mer anpassad för styrskena.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Image 4.png

9. P
    Medlem Nivå 5
    Tack som fan jag slängde mig på köpknappen jag med! Det där måste ju nästan vara en felaktig prissättning med tanke på att bara sågen ligger på runt 3k i andra butiker?? Jag hann inte riktigt göra min research (kan alltid ångra köpet) men det verkar vara en Hitachi C6BU3 som på något sätt är mer anpassad för styrskena? Dvs den perfekta cirkelsågen?

Har Hitachi C6BU3 några nackdelar (förutom pris) jämfört med den gamla Hitachi C6BU2 som folk verkar gilla eller det har gått framåt på rätt sätt?

10. P
    Medlem Nivå 5
  11. C
    Medlem · Nivå 11
    Kul! Jag skulle till att tipsa om Hitachi C6BU2 hos Hylte men ngt kom emellan. Nu hittade du ju ett ännu bättre kap med ngn hundralapp lägre pris.