N
mattiasp mattiasp skrev:
Jag vet att Festool och Mafell har maskiner som har dessa egenskaper, men om man vill ned lite i budget vet jag faktiskt inte.

Om man är högerhänt händer det att man sågar så att man håller arbetsstycket i vänster hand. Sitter då klingan på höger sida av maskinen kan man svårligen såga sig i fingrarna. Med klingan på vänster sida är det däremot väldigt lätt.

Vissa människor lider av vanföreställningen att man måste se och på något sätt sikta med klingan när man sågar. Det är ytterst ovanligt att man behöver. Om man jobbar på ett vettigt sätt med skena eller kapmojäng behöver man inte se något alls. Vid sänksnitt kan det däremot ibland vara bra att kunna starta och stoppa vid en markering. Det är väldigt sällan jag gör såna snitt. De få gångerna kan man flytta huvudet lite.
Jag tycker att det är ganska ofta som det är absolut lättast att sikta med klingan. Kan ju hända att jag har någon vanföreställning. Men när jag klyver brädor och reglar snett så är det väldigt bökigt att börja montera upp en skena hela längden om det är lite längre bitar. Då är det väldigt lätt och smidigt att sikta med klingan efter ett streck.
Jag trivs bra med klingan på högersidan känns säkrare.

Själv tycker jag att det känns alldeles för osäkert att hålla fast något med handen som man ska såga. Orkar man faktiskt hålla emot om man skulle få kast ?

Att klingan är till höger har fått mig att hålla sågen i vänster hand, men det beror på att skenan är till vänster om snittet (oftast den större biten av materialet) vilket gör att jag får svårt att nå hela vägen!

(TS55)

daddydj daddydj skrev:
Jag är grymt nöjd med min Hikoki C6BUM (Hitachi), Hylte Lantmän har väldigt bra pris på dessa. Jag har tidigare haft billiga cirkelsågar och en batteridriven men här är det verkligen så att man får vad man betalar. Snåla inte utan köp en skena med en gång, den fick jag på köpet men använder den mycket mer än jag trodde.
Den verkar ju lovande. Något utöver skena du tycker man ska köpa med på en gång?

MathiasS MathiasS skrev:
Obegripligt. Vad ska man med en altan till om det inte är för att motivera inköpet av en kapger?
Det var ju en del av idén med altanen från början, men av anledningar som är lite OffT för den här diskussionen är inte det kullen jag väljer att dö på för tillfället som amerikanarna skulle sagt.
Jag avvaktar med att stå på mig gällande denna till nästa altanbygge om något år. :)

Jag hör att du är lite ny på detta. Det finns två strategier:

1. Just do it. Snacka inte så mycket om det. Se till att få altanen klar.

2. I den andra strategin som är lite mer öppen så visar man en budget där det står:

Järnvaror - Spik, skruv, beslag, stolpfötter, etc

Ingen gråter för att den posten är 4000kr istället för 1700kr. Och mycket ryms under "etc".

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Angående klinga till höger eller vänster.

Med klingan till vänster belastar man väl avkapet med maskinenstyngd, vilket gör att avslutet blir mer abrupt och att man måste säkra sågen när avkapet faller.

Eller har jag fel?, jag har aldrig provat sådan kontraption.

bulleribock bulleribock skrev:
Angående klinga till höger eller vänster.

Med klingan till vänster belastar man väl avkapet med maskinenstyngd, vilket gör att avslutet blir mer abrupt och att man måste säkra sågen när avkapet faller.

Eller har jag fel?, jag har aldrig provat sådan kontraption.
Jag har heller aldrig använt någon, men man skulle ju även kunna tänka att man vänder på hela uppställningen och jobbar från andra sidan på brädan. Är du då dessutom högerhänt, så kan då lättare fånga avkapet i handen istället för att låta det ramla till marken och därmed få en mer kontrollerad sågning.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
P pyro skrev:
Jag har heller aldrig använt någon, men man skulle ju även kunna tänka att man vänder på hela uppställningen och jobbar från andra sidan på brädan. Är du då dessutom högerhänt, så kan då lättare fånga avkapet i handen istället för att låta det ramla till marken och därmed få en mer kontrollerad sågning.
Så kan det också vara

MathiasS MathiasS skrev:
Obegripligt. Vad ska man med en altan till om det inte är för att motivera inköpet av en kapger?
Nu ska vi inte vara så modesta...Jag tycker att det självklara svaret på frågan är följande:

en Bosch GKT 55 med dubbla skenor för precisionsjobb på skivor

och

en Hikoki C6MEY som snabb, lät handklinga

och

en Bosch GCM 8 SJL för altanen

...eller alternativ färg och tillverkare om det faller bättre i smaken.

Klart man ska ha vettig utrustning till villan.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Förvisso sa jag att jag kunde lägga pengar på saken, men någon måtta får det väl vara på härligheten också.
Kan ju inte göra bort allt det här årets roliga på en gång. (:

Jag upplever att jag är i samma situation som TS med enstaka ingrepp när en bra såg kan behövas, tex bygga ut altan, bygga redskapsskjul, isolera förråd, barnen vill ha en fågelholk, ordna en bokhylla osv. Har försäkt läsa mig till vad som vore vettigt och min första tanke var att skaffa en ok kap/gersåg och kanske en billig sänksåg typ Holzmann/Batavia. Men efter att ha läst ett tips i nån tråd om en Mafell KSS300 (javisst, ett ytterst marginelt hopp från min ursprungliga plan) så fastnade jag för själva skenan som verkar väldigt praktisk och kanske kan ersätta en kap/ger till viss del? Nu kostar den dock en arm och ett ben så känns lite i saftigaste laget för en som brukar titta på verktyg under tusenlappen och använder dem något sporadiskt... I en annan tråd tipsades det om att Festool hade motsvarande lösning med sin HK 55 + FSK och den ser ut att gå att få tag på för en något billigare peng, iaf kring den summan som min ursprungliga tanke hade landat på med kap/ger + billig sänksåg och några skenor.

Så visst, det kan säkert vara bättre passande utrustning att gå på Nikorasus inköpslista här ovanför men det blir en klart saftigare prislapp så frågan är om det kanske inte är bättre att gå på en "allrounder" som HK + FSK som kanske löser mina sporadiska behov? Svårt att säga vad man behöver när man aldrig har använt kap/ger, sänksåg, skenor osv... Jag gillar verkligen sänksåg annars med tanke på att spånsug verkar vara väldigt effektivt med dammsugare så i min okunnighet så känns det annars som att en sänksåg med liknande FSK-skena hade varit toppen :)

Kap/gersåg är underbart att kapa reglar etc med, blir alltid ett bra snitt. Men den är som sagt begränsad så man måste ha mer verktyg.

Tänker mig att det är bra att köpa elverktyg i denna ordningen:

0. Skruvdragare
1. Sticksåg
2. Cirkelsåg/sänksåg helst med skena
3. Kap/Gersåg
4. Slipmaskin
5. Fräs
6. Bordssåg

• Gilla
tegel1957
  • Laddar…
Att bygga ex en altan utan kap/ger skulle jag inte ge mig på. Jag använder den grymt mycket till allt möjligt. Sedan jag köpte cirkelsåg med skena har jag använt den mycket mer än jag trodde men jag skulle prioritera en kap/ger före.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Med en kap/ger använder man ju den så ofta man kan. Dock är cirkeln mer mångsidig.

Kap/Ger + Sticksåg med skena skulle kunna bli ganska mångsidig iofs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.