2 671 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Kopplingsmateriel för fördelningsskåp
Vilket kopplingsmaterial är lämpligt att använda i ett fördelningsskåp?
Med fördelningsskåp avser jag ett kopplingsutrymme placerat i separat dedikerat plåtskåp placerat efter äldre fasadmätarskåpet där huvudledningen skall delas upp i matningsledningar till flera undercentraler. Jag har letat och hittar inget material som jag upplever som varken genomtänkt, praktiskt eller säkert. Den dimension som är aktuell är 6-10 kvmm. Det antal matningsledningar som aktuellt är minst 3 stycken.
Ett sidospår skulle vara vilket kopplingsmaterial som används i "kundutrymmet" i ett modern fasadmätarskåp för att åstadkomma samma funktion. Jag vet att nya Wago 221 är godkänd för 6 kvmm men det känns inte riktigt rätt att fördela ett komplett 5-ledarsystem med snabbklämmor! =)
Med fördelningsskåp avser jag ett kopplingsutrymme placerat i separat dedikerat plåtskåp placerat efter äldre fasadmätarskåpet där huvudledningen skall delas upp i matningsledningar till flera undercentraler. Jag har letat och hittar inget material som jag upplever som varken genomtänkt, praktiskt eller säkert. Den dimension som är aktuell är 6-10 kvmm. Det antal matningsledningar som aktuellt är minst 3 stycken.
Ett sidospår skulle vara vilket kopplingsmaterial som används i "kundutrymmet" i ett modern fasadmätarskåp för att åstadkomma samma funktion. Jag vet att nya Wago 221 är godkänd för 6 kvmm men det känns inte riktigt rätt att fördela ett komplett 5-ledarsystem med snabbklämmor! =)
Gillar inte de där. Spretar åt alla håll när inte alla anslutningar är användbara från samma och från båda sidorna.
Det här är det närmaste jag kommit hos Elbutik:
https://www.elbutik.se/product.html/beroringsskyddad-skyddsledarskena
https://www.elbutik.se/product.html/beroringsskyddad-nollskena-n
Tyvärr har de inte motsvarande för fas. Inte för att strömmen bryr sig om färgen men det gör jag!
Tittar jag hos tillverkarna verkan finska Ensto vara de som kommer närmast en lösning. Om man använder deras kompaktradklämmor och sammanbinder dem med överkopplingskammar så blir det ungefär som jag vill ha det. Två 4-poliga KR8041 med KRL6067.04 till N respektive PE samt en KR8121 med tre KRL6067.04. Kanske är jag som leltar dåligt men det känns väldigt märkligt att det inte finns färdiga fördelningsplintar. De här radplintarna fast med färdig intern förbindelse hade ju varit perfekt.
Edit: Ensto KR8121 finns på den här sidan, Den 4-poliga varianten och den 4-polika överkopplingskammen finns längre ned:
https://www.ensto.com/sv/produkter/komponenter/klammor/kompaktradklammor/kr8121
Det här är det närmaste jag kommit hos Elbutik:
https://www.elbutik.se/product.html/beroringsskyddad-skyddsledarskena
https://www.elbutik.se/product.html/beroringsskyddad-nollskena-n
Tyvärr har de inte motsvarande för fas. Inte för att strömmen bryr sig om färgen men det gör jag!
Tittar jag hos tillverkarna verkan finska Ensto vara de som kommer närmast en lösning. Om man använder deras kompaktradklämmor och sammanbinder dem med överkopplingskammar så blir det ungefär som jag vill ha det. Två 4-poliga KR8041 med KRL6067.04 till N respektive PE samt en KR8121 med tre KRL6067.04. Kanske är jag som leltar dåligt men det känns väldigt märkligt att det inte finns färdiga fördelningsplintar. De här radplintarna fast med färdig intern förbindelse hade ju varit perfekt.
Edit: Ensto KR8121 finns på den här sidan, Den 4-poliga varianten och den 4-polika överkopplingskammen finns längre ned:
https://www.ensto.com/sv/produkter/komponenter/klammor/kompaktradklammor/kr8121
Redigerat:
Om du inte gillar EKS525 (som jag gillar, mycket) så skulle jag för tre ledningar och uppåt rekommendera radplint, t.ex. dessa från Malmbergs. Jag har ingen aning om just malmbergsplintarna är bra men det finns flera andra leverantörer som Weidmüller, Phoenix Contact osv som säljer samma typ av produkt. Monteras på DIN-skena och byggs ut till önskat antal anslutningar.
Edit: såg nu att du nämnde radplint. De går att få med förbindning (om än inte intern), det är en av poängerna med dem.
Edit: såg nu att du nämnde radplint. De går att få med förbindning (om än inte intern), det är en av poängerna med dem.
Diskussioner här i forumet om att avsäkra matningsledare till undercentraler eller att förse dem med brytare brukar landa i att folk är rörande eniga om att det är onödigt. I mitt skulle det motverka syftet som är att komma bort ifrån den nuvarande situationen med centralen som matar centraler som matar centraler och istället lägga alla parallellt direkt efter fasadmätarskåpet.
Om du ska fördela 6/10 kvmm så blir plintarna rätt stora, det är svårt att göra så mycket åt det. Den minsta lösningen blir troligen om du har såna dubbla överfall på gängstång men jag tänker att de är lite opraktiska.
Enligt TS information verkar var ett gänga 3 skåp och min 35 amp mätarsäkring
Det verkar som att ämnet är tillbaka på ruta ett , med kablar och belastningar
Att lägga allt i samma korg , som att gå med allt från en och samma punkt från
ett mätarskåp och endast mätarsäkringar i skåpet för alla utgående kablar .
Det innebär att om ett fel inträffar på en kabel eller annat så är det tvärstopp i hela anläggningen
och det är svårt att lokalisera ett fel utan att gå in i en sammankopplingslåda och koppla
ur samtliga kablar som går ut ,
Det finns ingen selektiv brytning , det är inte förbjudet att göra så , men finner att ur driftfunktionen
för en anläggning inte är det inte bra
För egen del skulle jag aldrig förorda en sådan inkoppling till kund , men det finns dom som
anser att det är bra , och inga problem kan bli
I detta läge med endast mätarsäkringar så ska alla kablar vara av art som gäller för den säkring
som anbringas i skåpet
Det verkar som att ämnet är tillbaka på ruta ett , med kablar och belastningar
Att lägga allt i samma korg , som att gå med allt från en och samma punkt från
ett mätarskåp och endast mätarsäkringar i skåpet för alla utgående kablar .
Det innebär att om ett fel inträffar på en kabel eller annat så är det tvärstopp i hela anläggningen
och det är svårt att lokalisera ett fel utan att gå in i en sammankopplingslåda och koppla
ur samtliga kablar som går ut ,
Det finns ingen selektiv brytning , det är inte förbjudet att göra så , men finner att ur driftfunktionen
för en anläggning inte är det inte bra
För egen del skulle jag aldrig förorda en sådan inkoppling till kund , men det finns dom som
anser att det är bra , och inga problem kan bli
I detta läge med endast mätarsäkringar så ska alla kablar vara av art som gäller för den säkring
som anbringas i skåpet
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Tar en rövare och testar ifall någon av dessa faller i smaken:
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg?category_id=1966
https://www.elbutik.se/product.html/wk100-kopplingsdosa-ul94-v0?category_id=1966

https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg?category_id=1966
https://www.elbutik.se/product.html/wk100-kopplingsdosa-ul94-v0?category_id=1966

Finns lämpliga fördelarblock för det TS önskar. Tar för dimension upp till 16 mm2 bara drygt 10 mm i bredd per tre faser och kan väljas för olika antal avgreningar.
Nu vet jag inte om litet utrymme är viktigt här och det är mest då såna block är på sin plats. Finns lite utrymme kan man välja andra lösningar med standard klämmor eller skenor osv. För egen del skulle jag undvika typen med fyra överfallsklämmor om det är fler än tre ledare som ska dit.
Nu vet jag inte om litet utrymme är viktigt här och det är mest då såna block är på sin plats. Finns lite utrymme kan man välja andra lösningar med standard klämmor eller skenor osv. För egen del skulle jag undvika typen med fyra överfallsklämmor om det är fler än tre ledare som ska dit.
Spelbergslådorna är jag bekanta med från en tidigare fråga och de funkade jättebra där, men här vill jag ha något annat.Bo.Siltberg skrev:
Men du tänkte inte tala om vad och var det finns att få tag på? ;-)GK100 skrev:
Det handlar om fyra undercentraler: Boningshus, Garage, komplementhus och poolhus. En femte skulle kunna bli aktuell i form av av ett attefallshus. Idag matas dessa lite kors och tvärs där både dimensionering och förläggning är lite tveksam. Finns gott om material till "Värsta elkopplingen"-tråden där om jag vill!
Servisledningen är enligt nätbolaget dimensionerad för max 25A men mätarsäkringarna är idag 20A. Samtliga undercentraler skall få nya fräscha och korrekt dimensionerade matningsledningar för att matcha servisledningens kapacitet. Största avsäkring på gruppledningarna i centralerna är dock betydligt lägre.
Fördelning direkt i fasadmätarskåpet som sitter på garaget är inte ett alternativ utan att byta det mot ett nytt modernt skåp då det som sitter där är av en äldre typ med ont om utrymme. Att göra fördelningen i garagecentralen är dock ett alternativ men jag vill i så fall använda material som passar in i skåpet på ett bra sätt och som inte innebär extra avsäkring eller extra brytare.
Vad tänker du dig för låda, kapsling är det begränsat utrymme eller att det ligger anslutning på båda sidor på EKS som stör? Oavsett kan du för olika typiska fall söka på tex power distribution block, verteilerblock osv med olika vanliga fabrikat i många utföranden. Det på forumet vanliga Hager med typer KJ01x och KJ02x kan vara exempel. Typen med fyra skenor i plastfixtur är mycket kompakt och andra typerna ger tydlig riktning med x antal klenare åt ett håll osv.
Finns även bra typer flerpoliga radklämmor tex Phoenix mfl men betydligt mer oåtkomligt för privatkunder samt betydligt dyrare om man inte har rätt kontakter.
Finns även bra typer flerpoliga radklämmor tex Phoenix mfl men betydligt mer oåtkomligt för privatkunder samt betydligt dyrare om man inte har rätt kontakter.
Det blir svårt att få plats med så många kablar på plinten i så gammalt skåp , det måste till
en form av kopplingslåda iaf .
Om du går in med huvudledningen från skåpet i garaget och sätter en central där och avsäkrar
för utgående andra kablar så kommer du att vara nöjd
Kanske en fördelningscentral och en för garaget bredvid varandra eller säkringar inom samma
kapsling
en form av kopplingslåda iaf .
Om du går in med huvudledningen från skåpet i garaget och sätter en central där och avsäkrar
för utgående andra kablar så kommer du att vara nöjd
Kanske en fördelningscentral och en för garaget bredvid varandra eller säkringar inom samma
kapsling
Jag tänker mig ett infällt plåtskåp, och vid närmare eftertanke är tommibs förslag på vanliga enkla radplintar precis vad jag vill ha. Möjlighet till anslutning både uppifrån och nedifrån och sammankopplade i mitten. Får återkomma med bilder här i höst om/när projektet blir av. Tack för allt engagemang allihop!
Klicka här för att svara