Till en kanalfläkt ska jag koppla en varvtalsreglering. En sån: https://soliduct.se/tyristor-vrs-1-5u.htm
Jag får inte kablarna att fästa ordentligt i kopplingslisten. Har provat att bara sticka in kabeln alternativt trycka ner frikopplingsknappen och sen sticka in kabeln. Enkeltråd och även kabel med få trådar (mångtrådig gick inte alls). Antingen gör jag fel eller så fungerar kopplingslisten dåligt. Det känns inte pålitligt. Kablarna sitter dåligt.
Ev köpa en annan!? Retur av den jag köpt känns osäkert, den är på sätt och vis använd.
(Jag har provkört på bänk innan och det fungerar - utom problemet ovan)

Detalj av en tyristor varvtalsregulator med märkningen SDY-1-15-DT och synlig kopplingslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar anslutna på ett osäkert sätt till en kopplingslist i en varvtalsregulator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kan eventuellt vara så att man måste trycka ned flärpen hårt i botten för att ledaren ska hamna på rätt sida. Om du kikar in i hålet samtidigt som du trycker så bör det gå att se.

Sedan bör ledarna, speciellt EK, vara raka o fina och inte se ut som bananer som på din bild. Du verkar ha misslyckats med avisoleringen på bilderna.

Förr var dylika snabbanslutningar mycket tveksamma, men idag har jag inte träffat på sådana. Det kan ju vara en gammal konstruktion. Det ska gå att dra i ledarna rakt ut med en kraft på 30 N utan att de lossnar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Står det vad som är frikopplingsknapp i bruksanvisningen? Vilken knapp tror du är frikopplingsknapp visa på din bild.

Jag vet att jag själv för ca 5 år sedan inte heller begrep mig på klämkopplingar, men det var för betydligt grövre ledare, var 6 mm2. På Wago radklämmor, där man får med skuvmejsel trycka duktigt hårt i ett säskilt hål för att frikoppla och kunna föra ner ledaren i ett annat hål. Får man bara dit ledaren sitter ledaren väldigt säkert, vilket är enkelt när man kommit på hur man göra.

Redigerat:
Tack båda två!
Frigöringsknapparna är de som syns i första bilden. De har ett spår så man får fäste med en spårmejsel.
Jag har rätat ut "bananerna" och provat och provat - med knappen nertryckt samtidigt som jag tycker in tråden.
På arbetsbänken kan jag få tråden att hugga.
På plats i pannrummet kan jag få den att hugga också men när jag ska trycka ner regulatorn i den trånga väggdosan så släpper en eller fler av fyra trådar. Flera omförsök. Opålitlig! Tyvärr.

Distansköp. Ska höra om de tar en retur. Den har redan kostat mig en @#* massa tid. Har inte stött på nåt liknande vad jag minns. (Säkert dåligt minne )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.