Hej, ska byta uttag i följande kooplingsdosa men det nya uttaget får inte plats. Där sitter en ganska liten metallring med byglar på ovan och under sida som hindrar kontakten från att få plats. Hur demonterar man detta? Sitter ringen ihop med plast dosan? Vi har precis tapetserar så hade uppskattat en lösning där man inte gör ett större hål än vad som redan är.

• En koaxial dosa med blå kablar sticker ut från ett vägguttag med vågigt tapetmönster. En vit metallring syns runt dosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med grönt och vitt montage hänger löst ur hål i väggen med blommigt tapetmönster, metallring försvårar installation.
    Skapa konto
  • Elkabling och grön kopplingsdosa bakom en vägg med synlig metallring och blå kabel.
    Skapa konto
Vänta nu här, har den som demonterade det gamla uttaget lyckats få loss själva uttaget från sin (fyrkantiga) metallram och lämnat kvar den i dosan? Det ser i alla fall ut som det vad jag kan se från bilden.

Om jag har rätt så behöver den tas bort. Eller ja, oavsett vad det är så behöver det ju tas bort. Tyvärr är den här metallramen såpass stor att den inte täcks av ett Renova vägguttag och det blir nog svårt att få bort ramen utan att skära bort tapeten som sitter på den.

Ser väldigt konstigt ut. Dosor har varit konstruerade lika som idag ”alltid”. De där extra metallringarna borde inte höra till dosan.

Kanndu skära bort lite mer av tapeten så vi kan se kanten runt dosan.

Som sagt det; Ta bort hela det gamla uttaget.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
W Willmanh skrev:
Vänta nu här, har den som demonterade det gamla uttaget lyckats få loss själva uttaget från sin (fyrkantiga) metallram och lämnat kvar den i dosan? Det ser i alla fall ut som det vad jag kan se från bilden.

Om jag har rätt så behöver den tas bort. Eller ja, oavsett vad det är så behöver det ju tas bort. Tyvärr är den här metallramen såpass stor att den inte täcks av ett Renova vägguttag och det blir nog svårt att få bort ramen utan att skära bort tapeten som sitter på den.
Det satt 2 skruvar i vardera sida om metallramen som jag lossade men ramen sitter fortfarande som berget när jag försöker vicka den ut och in.

Det var jag som tog ut det förra uttaget och ramen måste ligga under en hel del lager tapet/färg för jag såg inga tecken på på att uttaget hade en metalram när jag dumt nog bände ut det så att hela kontakten gick itu. Tänkte väl att det var någon form av kopplingsdosa med inbyggda byglar som jag inte sett förut…

H hempularen skrev:
Ser väldigt konstigt ut. Dosor har varit konstruerade lika som idag ”alltid”. De där extra metallringarna borde inte höra till dosan.

Kanndu skära bort lite mer av tapeten så vi kan se kanten runt dosan.
Ok det handlar nog om min okunskap då. Där är väl en metalram begravd under flera lager tapet som jag missade vid demontering av det förra uttaget

useless useless skrev:
Som sagt det; Ta bort hela det gamla uttaget.
Yes tråkigt nog är det detta jag behöver göra…

• Gilla
useless
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.