1 084 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Göra hål på baksida av kopplingsdosa.
Hej,
Vi har ett eluttag precis innanför vår altandörr. Vi hade velat ha ett elluttag utomhus direkt på andra sidan av detta. Är det en OK installation att borra hål igenom baksidan på kopplingsdosan ut igenom ytterväggen och dra kabel rakt igenom?
Om det är OK att göra så behöver man dra flexslang den korta biten, eller går det att dra mantlad (typ EKK eller EQQ) den korta sträckan?
Med OK så menar jag själva installationen. Inte om det krävs behörig elektriker, det vet jag att det egentligen behövs.
Vi har ett eluttag precis innanför vår altandörr. Vi hade velat ha ett elluttag utomhus direkt på andra sidan av detta. Är det en OK installation att borra hål igenom baksidan på kopplingsdosan ut igenom ytterväggen och dra kabel rakt igenom?
Om det är OK att göra så behöver man dra flexslang den korta biten, eller går det att dra mantlad (typ EKK eller EQQ) den korta sträckan?
Med OK så menar jag själva installationen. Inte om det krävs behörig elektriker, det vet jag att det egentligen behövs.
Nja, blir svaret på den... Dosan är tillverkad för hållfasthet och avsedd för ett antal ledare/rör, men ofta är det det "minst dåliga" alternativet och jag tror inte att någon elektriker skulle höja särskilt mycket på ögonbrynen för ett hål borrat i en dosa...C coologge skrev:Vi har ett eluttag precis innanför vår altandörr. Vi hade velat ha ett elluttag utomhus direkt på andra sidan av detta. Är det en OK installation att borra hål igenom baksidan på kopplingsdosan ut igenom ytterväggen och dra kabel rakt igenom?
Jag skulle i så fall dra kabel genom väggen så har du dessutom mindre risk för kondens när du går genom yttervägg.
Okej, jag fattar!anders07 skrev:
Nja, blir svaret på den... Dosan är tillverkad för hållfasthet och avsedd för ett antal ledare/rör, men ofta är det det "minst dåliga" alternativet och jag tror inte att någon elektriker skulle höja särskilt mycket på ögonbrynen för ett hål borrat i en dosa...
Jag skulle i så fall dra kabel genom väggen så har du dessutom mindre risk för kondens när du går genom yttervägg.
"Dra kabel genom väggen", menar du att jag ska skippa flex-röret i så fall?
Hörde från någon elektriker för ett tag sedan man skulle tänka att borra antingen snett uppåt eller neråt för att undvika fukt/kodens, men kommer inte ihåg vilket av alternativen det var. Tror att man skulle borra snett uppåt. Något du känner igen?
Om du borrar inifrån ska du borra lite neråt, ja.C coologge skrev:Okej, jag fattar!
"Dra kabel genom väggen", menar du att jag ska skippa flex-röret i så fall?
Hörde från någon elektriker för ett tag sedan man skulle tänka att borra antingen snett uppåt eller neråt för att undvika fukt/kodens, men kommer inte ihåg vilket av alternativen det var. Tror att man skulle borra snett uppåt. Något du känner igen?![]()
Det är för att ev. vatten som rinner längs kabeln rinner ut.
Inget rör/slang, nej.
Klicka här för att svara