Hej, har köpt en kopplingsdosa som jag hade tänkt styra två olika lampor med. Använda dinner på den ena och av på med den andra. När jag kom hem och öppnade förpackningen ser det ut såhär. totalt fem möjliga anslutningar, L1 och L2 på dimmern och brytaren samt COM på brytaren. kan kag styra två olika lampor med denna, hur kopplar jag isf. Jag är i Zambia och utbudet är mkt begränsat.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 878 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 878 inlägg
Fas in på com på brytaren. L1 på brytaren till L1 på dimmer och L2 vidare till lampans tändtråd. L2 på brytare direkt till andra lampans tändtråd. Borde fungera, men som sagt är det lite knapert med information.
Här kommer lite bilder, jag gjorde en skiss för att det syns lite otydligt vid COM-kontakten på brytaren.
Ser att du fått hjälp i tråden, men vilken grej att få jobba med strömbrytare och dimmer från.....Tropical!!N Nikolaus1 skrev:
Ja det är iaf passande namn på grejerna. Ser det rimligt ut?P Picea skrev:
Jag är inte elektriker men det ser nu ut som att du matar antingen dimmerlampan eller den andra lampan. Det verkar vara en konstig lösning sk tropical kanske... Verkar det som att man kan vrida dimmern till noll med ett klick?N Nikolaus1 skrev:
N Nikolaus1 skrev:
Om du vill kunna oberoende styra en lampa med dimmern och en annan lampa med strömbrytaren behöver du ta bort den röda tråden i din fig och istället lägga till obruten fas(L) till L1 på dimmern. I övrigt samma. Då bör det funka som tänkt ovan. OCH... ser vi en jordplint nere till höger i din bild av strömbrytaren? Den måste du koppla till jord då din brytare är av metall. Jag reserverar mig igen, som sagt. Någon annan här kanske kan bekräfta eller förkasta min hjälp/”hjälp”.N Nikolaus1 skrev:
Klicka här för att svara