Om man sätter upp en röd kopplingsdosa dit elen dras, för att sedan i dosan sätta en kontakt, hur "djupt" in i väggen kan den sitta?

Vi har i dagsläget en dosa som sitter i bakkant på gipsad vägg. På detta ska det sedan kaklas, vilket väl bygger ca 10 mm (minst). Hamnar dosan för djupt? Se bifogad bild.

• 2008 09 17 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det kniper så finns det förlägningskruvar

• Gilla
Marcus H
  • Laddar…
Jag antar att du med kontakt menar ett infällt vägguttag. Vägguttag monteras normalt i apparatdosor, men det kanske är det du menar också. Det finns förhöjningsringar att köpa, men det är även vanligt att man bara väljer längre dosskruv. Kaklet är ju hårt, så uttaget sitter nog stabilt.

• Gilla
mrblommen och 1 till
  • Laddar…
Man får sätta på en sk förhöjningsring om inte dosans position går att justera. Normalt ska dosans framkant sitta i liv (ellen nån mm innanför) ytterkanten på skivan. Tänk också på kaklet bygger på så man kan behöva byta fästskruvarna för kontakten.

Har hittat ytterligare info, och det verkar som om dosans framkant ska vara i linje med den färdiga väggen - stämmer det? Även om det finns förlängningsskruvar så är det inte kul att betala för ett vitt jobb som resulterar i ovanstående.

Kan bli så ibland men det finns ju grejor för att fixa till det så ingen panik! ;)

Tack hempularen, sa3afc och pefo, jag kompletterade min egen info innan jag såg att ni svarat.

alacs skrev:
Har hittat ytterligare info, och det verkar som om dosans framkant ska vara i linje med den färdiga väggen - stämmer det? Även om det finns förlängningsskruvar så är det inte kul att betala för ett vitt jobb som resulterar i ovanstående.
Sånt där händer då och då. Inget du kommer se då installationen är klar. Och ingenting som försämrar funktionen. Tror inte det existerar en elektriker som ej har en ask långa dosskruvar i bilen :)

jag jobbar ej som elektriker, och har ingen ask med långa dosskruv, de gångerna jag stött på liknande problem har jag köpt förhöjningsringar i rätt mått så det ser seriöst ut.
det blev 2st 13mm koppl/spisdose-ringar över efter senaste projektet tyvärr. kan skänka dom till nån behövande om ni står för portot..

Apropå: Jag har letat efter dosskruvar både på Clas Ohlson och Hornbach eftersom jag har en fantastisk förmåga att kasta dosskruvar när jag skruvar ner grejorna inför en renovering. Någon form av kroniskt hjärnsläpp.

Vad och var ska jag leta efter i affären? Jag har inte lyckats hitta dosskruv än. Dessutom finns det flera varianter väl? I våra 70-talsdosor verkar inga normala skruvar passa.

Jag köpte långa dosskruvar till mina 80-tals(?) dosor. Skruvarna sitter skruvade i gängat hål en metall (Al?)-ring. Skruvarna är M3, och kunde köpas för 1:- styck på närmaste järnhandel. Funkade alldeles utmärtkt.

På de nyare med plasthål är det väl bara att ta vicken passande träskruvs somhelst? Eller måste skruvarna vara S-märkta? :-)

Plasthålen innehåller ofta en metallinsats.

Ännu värre är att vissa dosfabrikat har specialskruv som är dubbelgängade. Gängan består alltså av dubbla spår, ger liknande effekt som att ha större stigning på gängan, går fortare att dra i skruven (antar ialla fall att det är därför).

Aha, då är det ju värre. Får vara noggrannare med dosorna då i framtiden. :-)

Köper man lite finare dosor där djupet är ställbart kan man tom byta den gängade insatsen till en längre.

Jag har 3 sorters långa dosskruvar i min sortimentlåda i firmabilen. I 90% av fallen funkar de med den vanligaste sorten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.