Har renoverat och bytt ut 2 st gamla plåt element till 2st nya elradiatorer, 400v.
Efter all tapetsering har jag nu monterat upp allt snyggt och fint men är rädd att jag monterat elradiatorer fel. Ur det nya golvet går det upp 2 st rör med kablar i till respektive element. Dessa kommer upp ca 4 cm från golvet och det är där jag monterat medföljande kopplingsdosor. Elementens medföljande sladd med kontakt är inte lång, ca 50 cm och därför monterade jag elementen så den gömmer kontaktdosan. Avlångt element så sladdens längd passar nu perfekt till kopplingsdosan. (Svårt att förklara men kopplingsdosan finns nu gömd i mitten, bakom elementet vid nedre kant). Avstånd från vägg till element är ok men avstånd från element till kopplingsdosan är mindre, ca 2-3 cm. Kopplingsdosan har en genomskillnigt plasthölje.

Är detta okej? Eller måsta jag flytta båda elementen och skarva sladden så dosan hamnar utanför? Har låga fönster i vardagsrummet och båda elemnten är snyggt monterat under ett långt fönsterbläck. Termostaten (reläet) på elementen sitter på höger sida och går ej att ändra.

Dosan får nog sitta bakom elementet, om det inte står annorlunda i anvisningarna.

Men hamnade elementen ovanför minimigöjd från golv? Det står i anvisningarna och brukar vara 5 cm

Kopplingsdosan ska man sätta bakom elementet

Dosan är tänkt att bli gömd bakom.

Edit: Nu var många het på gröten. :D

//Patrik

• Gilla
A-bass
  • Laddar…
Hmmm...Okej ?? Alltså har jag gjort rätt utan att tänka på det. Tänk om livet alltid skulle vara så :) Tack, och ja, säkert 5 el 10 cm upp till nedre kant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.