4 670 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
kopplingsbox (konstiga kablar, saknas noll... eller)
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
har mättad alla uttag och blev tokig då förre ägare hade två el oljefyllda elementer som var kopplade i 400 v el uttag fast på själva element står 230V !!!tommib skrev:
Jag brukar ju orera om färger och deras pålitlighet men kombinationen brun/svart/gulgrön skulle få mig att dra öronen åt mig och kontrollmäta uttagen innan något kopplas in.
Iofs skulle hela utförandet få mig sugen på att riva ut allt som föregående ägare rört, eller åtminstone detaljkontrollera det.
EDIT: Hittade den andra tråden. Om det är som Bo säger att elementen matas med tre faser så är det definitivt felkopplat. Du bör kontakta elektriker snarast. Koppla ur eluttagen så länge. Egentligen kan du ta ut säkringarna för elvärmen helt, de lär väl knappast behövas i dagens läge.
Moderator
· Stockholm
· 57 840 inlägg
Så kan man ju göra rent elektriskt. Men man tar en stor risk för olyckor. Det vore ett väldigt grovt fel om han plockat fram en "fulnolla" mha. jordledaren.D drnemo skrev:
Brun, svart och gulgrön är väl ingen konstigt färkombination till ett 400V element?tommib skrev:
Jag brukar ju orera om färger och deras pålitlighet men kombinationen brun/svart/gulgrön skulle få mig att dra öronen åt mig och kontrollmäta uttagen innan något kopplas in.
Iofs skulle hela utförandet få mig sugen på att riva ut allt som föregående ägare rört, eller åtminstone detaljkontrollera det.
EDIT: Hittade den andra tråden. Om det är som Bo säger att elementen matas med tre faser så är det definitivt felkopplat. Du bör kontakta elektriker snarast. Koppla ur eluttagen så länge. Egentligen kan du ta ut säkringarna för elvärmen helt, de lär väl knappast behövas i dagens läge.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden