Hejsan
Är det någon av er som har koll på ifall det finns en standard på hur kontakterna för surroundljudet ser ut på en dator? Hjälper min flickvän som fått glapp i hennes kontakter till ett Logitech X-620. Det finns 3 st 3,5 mm tele på dessa, varav 2 st är vanliga 3-pol, och en är 4 pol. De 3-poliga har jag fått till, men vet någon hur den 4-poliga ska kopplas? Då glappet är i de gjutna kontakterna kan jag inte mäta upp vilken ledare som går till vilken kontaktyta. Inte så roligt att behöva löda om det flera ggr om det blir fel, så jag tar gärna emot alla tips ni har.

Hmm... tror det är första gången jag inte lyckats fått ett vettigt svar på en fråga man slängt ut här... men men... Hur som helst, är det någon här som sett dessa 4-poliga 3,5 mm på något annat högtalarsystem? Skulle vara intressant att se vad de går till... Innan jag såg detta system visste jag inte ens om att det fanns ljudkort med 4-pol. Man lär sig nåt nytt varje dag.

Man kan väll utgå från att ringen "längst in" på kontakten är GND.

Sen är det väll bara att ställa in nått program att skicka ut en test-ton på olika kanaler och testa sig fram =)

Antar att detta inte tillförde något, men nu fick du ett svar iaf !

Jag skall kolla lite i mina gömmor om ja hittar någon pinout, antar att det är soundblaster-kompatibelt?

/Nicklas

*såg nu att det verkar va ett externt sourondsystem, läste lite fel.... skall kolla ändå ;)*

hej nicklas
antar också att gnd är längst in (även om man inte kan veta säkert) men problemet är att alla ledare tappat kontakten inuti den gjutna orginalkontakten så därmed försvinner möjligheten att skicka någon signal för att spåra pinout på den. (Körde jordbrun a la floating point för att säkerställa de andra två kablarna då de fortfarande hade kontakt även om de glappade)
Tacksam för all hjälp, åker dit över påsk igen så det skulle vara kul om jag kunde få ordning på det då...

Edit: visst, jag skulle ju mycket väl kunna testa mig fram med den nya kontakten och lite lösa ledare för att lokalisera vad som verkar finnas på varje pin, men det är alltid skönt att veta i förväg och bara lokalisera vilken ledare som går till vilken högtalare

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.