5 405 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Koppling mellan blandarfäste och rak hona som läcker
Jag har problem när jag skall ansluta vattenrören till mitt blandarfäste. Mellan rören som är 12
r sitter en rak hona för att förminska blandarfästets koppling till 1/2". Hur mycket jag än drar åt och använder gängtejp så får jag inte denna koppling tät. Någon som har något annat knep, skall man behöva någon form av tätring i dessa kopplingar?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Vad är det för typ av koppling?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag tror att jag förstår. Du har alltså ett blandarfäste för utanpåliggande rör? In till fästet har du kopplingar som egentligen är avsett för ett rör direkt, dvs en klämkoppling?
Nu vill du skruva på en rördel direkt på, med klämkoppling i sin andra ände för ditt 12 mm rör?
För det första, är du säker på att gängorna på fästet är 1/2 tum rörgänga? En del klämkopplingar har en annan gänga (det är ju inte meningen att något annast än den medföljande koniska muttern skall skruva dit). Då brukar man kunna få på en rörgängad del ett eller ett par varv. annars borde det bästa vara att byta ut fästet mot ett avsett för 12mm rör.
Nu vill du skruva på en rördel direkt på, med klämkoppling i sin andra ände för ditt 12 mm rör?
För det första, är du säker på att gängorna på fästet är 1/2 tum rörgänga? En del klämkopplingar har en annan gänga (det är ju inte meningen att något annast än den medföljande koniska muttern skall skruva dit). Då brukar man kunna få på en rörgängad del ett eller ett par varv. annars borde det bästa vara att byta ut fästet mot ett avsett för 12mm rör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden