Jag har problem när jag skall ansluta vattenrören till mitt blandarfäste. Mellan rören som är 12:or sitter en rak hona för att förminska blandarfästets koppling till 1/2". Hur mycket jag än drar åt och använder gängtejp så får jag inte denna koppling tät. Någon som har något annat knep, skall man behöva någon form av tätring i dessa kopplingar?

Vad är det för typ av koppling?

Men hur ser kopplingen mot blandaren ut? Antingen skall du ha packning mellan nippel och blandarens koppling, annars är det tätning i gängorna. Verkar vara packning du behöver...

Med lin och pasta är det ofta lättare att få tätt.
Alternativt överge rören och köp pexanslutningar.

Du kanske kan testa med halvkoppling, pipefix el dyl, 15x12 om jag förstår rätt.
Jag tycker det ser bättre ut också.

Jag tror att jag förstår. Du har alltså ett blandarfäste för utanpåliggande rör? In till fästet har du kopplingar som egentligen är avsett för ett rör direkt, dvs en klämkoppling?

Nu vill du skruva på en rördel direkt på, med klämkoppling i sin andra ände för ditt 12 mm rör?

För det första, är du säker på att gängorna på fästet är 1/2 tum rörgänga? En del klämkopplingar har en annan gänga (det är ju inte meningen att något annast än den medföljande koniska muttern skall skruva dit). Då brukar man kunna få på en rörgängad del ett eller ett par varv. annars borde det bästa vara att byta ut fästet mot ett avsett för 12mm rör.

Som Hasti skriver. Ska du ansluta utanpåliggande rör till ett blandarfäste så är det halvkoppling med medföljande packning som gäller, inte den du länkar till.

Krilleman
Och en halvkoppling ser ut såhär:
4300_1.jpg
12xR15 Rinkaby nr: 4305

Man får gängor snortäta med Loctite 577. Det är idiotsäkert.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.