M
Har en lampa på vinden i stallet som inte funkar. När jag mäter så finns det ingen ström där oavsett om strömbrytaren är på eller av. Är en nyköpt fastighet så har inte koll på all el och förra ägaren var minst sagt kreativ på det mesta så man blir alltid lite nervös. Jag öppnade kopplingsdosan och brytaren idag och får inte alls ihop hur det här är kopplat. Är det verkligen rätt i brytaren?

Sladden uppåt går till lampan på vinden, "In" kommer från elcentralen, knapp säger sig själv. Det som är inringat i rosa är den svarta sladden som går från lampan på vinden till knappen. Den går över från svart till blått innan den går till knappen om det är otydligt på bilden. Resterande sladdar går till övrig belysning och de fungerar alldeles utmärkt.
En kopplingsdosa med flera kablar, etiketterad som anslutningar till en lampa, en strömbrytare och elcentralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkopplingsdosa med flera kablar synliga: svart, blå, gul/grön, anslutna till en röd brytare monterad på vägg.
Skapa konto

En helhetsbild också.
Vägg med en elcentral upptill och en ljusströmbrytare nedtill, omgiven av kablar. En tavla med landskapsmotiv syns till höger.
Skapa konto

P
Den knapp du har är en dubbeltrapp.
Höger knapp är bara inkopplad med en ledare medans vänster har tre.

Vilken av knapparna är det tänkt att vindens lampa ska tändas av? Höger eller vänster?
Och funkar den andra knappen? Och till vad? En lampa som kan tändas någon annanstans också? Eller?

Det som behövs är att du lyfter mer på kablarna i kopplingsdosan och tar mer bilder. Det går liksom inte att se hur ledarna är kopplade med dessa tre bilder.

Sist så kommer många hugga på att man ha använt gulgrön som tändknapp.
Men hoppas folk kan lägga det åt sidan i första steget.

M
Jag trodde att den högra skulle gå till vinden eftersom den vänstra i dagsläget tänder alla lampor på nedanvåningen. Hur jag än tänder/släcker på knapparna så är det strömlöst på vinden.

Ska dubbelkolla imorgon och ta fler bilder men jag är ganska säker på att jordkabeln i knappen faktiskt är kopplad till jordkablarna i dosan. Det är delvis det som gör mig väldigt konfunderad för den har inget där att göra.

Är en del av problemet att det är fel typ av knapp också eller kommer det att gå att få rätt på det? Är det mycket som behöver göras så ringer jag såklart elaren, pillar helst inte med det själv om det inte är en enkel fix.

Den högra delen av brytaren används inte så jordtråden får anses som enbart "parkerad", fast formellt sett är det fel att göra så.
Men varför lampan inte fungerar är omöjligt att säga utifrån bilderna.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Ja det är ingen yrkesman som gjort detta så frågan är hur mycket du kan lita på din anläggning. Det är oförklarligt hur det kan se ut som det gör vid strömbrytaren.

Men om du är säker på att blå tråd är kopplad som tändtråd till lampan på vinden, då kan du lossa på skyddsledaren, isolera änden och lägga den åt sidan. Sedan är frågan vilken ledare som är fasledare. Du behöver bygla från denna fasledare över till den L-terminal som just nu är tom. Men du behöver kolla igenom detta noga. I dosan ska skyddsledarna vara sammankopplade med varandra och ingenting annat.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.