Hejsan!
Gamla hällen har gett upp i lägenheten så dags att köpa ny. Har försökt leta på forumet men allas kopplingar verkar se olika ut.
Sitter en gul/grön, blå och en brun. Sitter också en ugn kopplat i sockerbiten. Hur löser en elektriker det här, måste det tex. göras om till Perilexuttag?
Tack för hjälpen!
Gamla hällen har gett upp i lägenheten så dags att köpa ny. Har försökt leta på forumet men allas kopplingar verkar se olika ut.
Sitter en gul/grön, blå och en brun. Sitter också en ugn kopplat i sockerbiten. Hur löser en elektriker det här, måste det tex. göras om till Perilexuttag?
Tack för hjälpen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
En elektriker skulle i ditt fall koppla in den nya hällen på samma sätt som den gamla. Du verkar ha en gammal lägenhet med endast enfas, och därmed en enda säkring på 20 A till häll och ugn? Då finns inga alternativ än att koppla in hällen enligt alternativet märkt "230 V~".
Ja det är en gammal lägenhet och det står 16A i elcentralen för häll och ugn. Ok då förstår jag att det enbart blir 230V.Bo.Siltberg skrev:
Tack för svaret!
Klicka här för att svara
