Hejsan!

Gamla hällen har gett upp i lägenheten så dags att köpa ny. Har försökt leta på forumet men allas kopplingar verkar se olika ut.

Sitter en gul/grön, blå och en brun. Sitter också en ugn kopplat i sockerbiten. Hur löser en elektriker det här, måste det tex. göras om till Perilexuttag?

Tack för hjälpen!

Öppet eluttag med en gul/grön, blå och brun kabel kopplade, samt två svarta kablar i sockerbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk schemalapp för anslutning av häll med markeringar för 230V och 400V-anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en induktionshäll med effektspecifikationer och modellnummer, mot en metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En elektriker skulle i ditt fall koppla in den nya hällen på samma sätt som den gamla. Du verkar ha en gammal lägenhet med endast enfas, och därmed en enda säkring på 20 A till häll och ugn? Då finns inga alternativ än att koppla in hällen enligt alternativet märkt "230 V~".
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En elektriker skulle i ditt fall koppla in den nya hällen på samma sätt som den gamla. Du verkar ha en gammal lägenhet med endast enfas, och därmed en enda säkring på 20 A till häll och ugn? Då finns inga alternativ än att koppla in hällen enligt alternativet märkt "230 V~".
Ja det är en gammal lägenhet och det står 16A i elcentralen för häll och ugn. Ok då förstår jag att det enbart blir 230V.

Tack för svaret!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.