2 915 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Koppling i A-box för inkommande matning.
Jag tänkte börja med att skriva att jag är utbildad elektriker.
Så till min fråga. Jag har i min stuga ett 4-ledarsystem in i stugan. Jag har sedan en till matning som går vidare till en mindre stuga. Också en 4-ledare som jag lagt innan jordfelsbrytaren i centralen. Nu vill jag dra vidare en ny matning till en annan stuga där jag ska upp med en ny central. Till den centralen så har jag en 5-ledare.
På grund av att jag inte rymmer en till matning utanför jordfelsbrytaren så tänkte jag använda mig av en A-box. Då tänkte jag ta inkommande 4 ledarkabel och dra in den direkt i boxen. Tillsammans med den andra 4-ledaren samt 5 ledaren.
Jag skulle då vilja ha lite hjälp med om det finns någon bättre lösning för 5 ledaren då jag måste koppla ihop både nollan samt jorden på pen-skenan inne i a boxen? Finns det någon bättre lösning?
Hoppas ni förstår vad jag försöker komma åt här.
Tack på förhand.
Så till min fråga. Jag har i min stuga ett 4-ledarsystem in i stugan. Jag har sedan en till matning som går vidare till en mindre stuga. Också en 4-ledare som jag lagt innan jordfelsbrytaren i centralen. Nu vill jag dra vidare en ny matning till en annan stuga där jag ska upp med en ny central. Till den centralen så har jag en 5-ledare.
På grund av att jag inte rymmer en till matning utanför jordfelsbrytaren så tänkte jag använda mig av en A-box. Då tänkte jag ta inkommande 4 ledarkabel och dra in den direkt i boxen. Tillsammans med den andra 4-ledaren samt 5 ledaren.
Jag skulle då vilja ha lite hjälp med om det finns någon bättre lösning för 5 ledaren då jag måste koppla ihop både nollan samt jorden på pen-skenan inne i a boxen? Finns det någon bättre lösning?
Hoppas ni förstår vad jag försöker komma åt här.
Tack på förhand.
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsplint-eks525-5-p
En sådan här eller liknande plint på en dinskena är lämplig att koppla in kablar.
Den gul/gröna kopplar man in inkommande TN-C PEN ledare samt utgående TN-C Kabel.
En bygel mellan Gul/Grön plint till Blå plint skapar en anslutning för TN-S Kabel med 5- ledare.
En sådan här eller liknande plint på en dinskena är lämplig att koppla in kablar.
Den gul/gröna kopplar man in inkommande TN-C PEN ledare samt utgående TN-C Kabel.
En bygel mellan Gul/Grön plint till Blå plint skapar en anslutning för TN-S Kabel med 5- ledare.
Tror mig minnas att det fanns en skrivning från elsäkerhetsverket om att övergång från TNC till TNS ska göras med separata plintar för PEN och N.
Vet inte om det är krav idag.
Hursomhelst har väl A-boxen 5 plintar så den kan du nog använda till detta.
Separata plintar underlättar vid isolationsmätning av kabeln.
Vet inte om det är krav idag.
Hursomhelst har väl A-boxen 5 plintar så den kan du nog använda till detta.
Separata plintar underlättar vid isolationsmätning av kabeln.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 177 inlägg
Ja, vad menas med "bättre"? Det är sällan det ordet används, utan man gör det korrekt och säkert, varken mer eller mindre. Men här är en tråd som beskriver en metod för att hantera övergång från TN-C till TN-S i en A-box som kanske kan ses som "bättre" om än ganska normal i mina ögon, att låta PEN-ledaren (svart på bild) gå genom PE-plinten oskarvad, göra en U-sväng och ansluta mot N-plinten.
Det fanns förr ett krav på att övergång TN-C till TN-S skulle göras i en elcentral, men en A-box duger fint tycker jag.
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-elmaetare.269168/page-6#post-2450460

Det fanns förr ett krav på att övergång TN-C till TN-S skulle göras i en elcentral, men en A-box duger fint tycker jag.
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-elmaetare.269168/page-6#post-2450460

Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken typ av koppling behövs för gashäll
Fjärrvärme & Gas -
Vad är det för typ av kopplingar?
Vatten & Avlopp -
Koppla på blandare - vad behöver jag för koppling?
Vatten & Avlopp -
Vad heter "kopplingen" för diskmaskinens tömningsslang?
Kök -
Var ansluta jord för eluttag med jordfelsbrytare från kopplingsplint
El