Hej
Har köpt en gammal kristallkrona som har 4 identiska bruna kablar ( enl bilden). Takuttaget ser ut att vara jordad enligt bifogade bild. Har passande stickpropp men hur ska jag koppla ihop kablarna när allihopa på lampan ser likadana ut. Någon här som har ett tips? Tack på förhand:) Taklampa, synliga kablar, avtagen skärm, installation, glödlampa, vit takkåpa, gulaktiga ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit rund enhet med anslutningsportar och indikatorlampor, troligen en smart hem-produkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Finns det någon etikett med märkning i lampan?

Med de flesta gamla taklampor med metalldelar är det så att de inte får kopplas in i ett rum med jordade uttag utan att byggas om. Det finns tre alternativ:

1. Göra lampan dubbelisolerad.
2. Skyddsjorda lampan.
3. Bygga om den till klenspänning (max 50 V i stället för vanliga 230 V) med hjälp av en transformator.

När det gäller kablarna så måste man studera och mäta sig fram till vad de har för funktion.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svaret :)
Hittar ingen etikett på lampan ,men dem bruna kablar satt i såna metallstifter ( två kablar i en och samma och och de andra två hade singelkablar) jag har tolkat det som att lampan är jordad och kopplat ihop dubbelkablar till blågult, dem andra till L resp N. Lamporna har tändts därefter men mkt svagt, och inte alla lampor. Hoppades på att jag kunde fixa det själv men ska kanske lämna in det till någon proffs :) Fyra säkringar på ett marmorbord med subtila grå mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kristallkrona med gulddetaljer, hänger från tak, reflekterande prismor, glittrande, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
E Ellasy skrev:
Hittar ingen etikett på lampan
Tecken på att lampan är gammal och inte omgjord, dvs. får inte anslutas i rum med jordade kontakter.
E Ellasy skrev:
två kablar i en och samma och och de andra två hade singelkablar) jag har tolkat det som att lampan är jordad och kopplat ihop dubbelkablar till blågult, dem andra till L resp N.
Det där kan bli livsfarligt.

Jag tror inte alls att det är så utan att där inte finns någon jordning men att det finns två tändtrådar.

Det kan bli väldigt farligt (livsfarliga elstötar, brand) när man kopplar utan att veta säkert vad man gör.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tecken på att lampan är gammal och inte omgjord, dvs. får inte anslutas i rum med jordade kontakter.

Det där kan bli livsfarligt.

Jag tror inte alls att det är så utan att där inte finns någon jordning men att det finns två tändtrådar.

Det kan bli väldigt farligt (livsfarliga elstötar, brand) när man kopplar utan att veta säkert vad man
Jag lämnar in det till en elektriker (y)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur många glödlampor rymmer lampan? Nästan alltid går en tändtrådtråd till varsin lampa. Jag misstänker att lampan har två, lampor. Kan även vara fyra, två lampor delar på en tråd. De trådar som delar stift.
En annan tråd är då nolla. Sen finns då möjlighet att den fjärde är jord. Det bör gå ganska lätt att se om en tråd bara är fastskruvad i metallkåpan.
 
Lampan har med största sannolikhet krontändning, som var vanligt förr, dvs man tänder en eller hälften av lamporna med en knapp och resterande med en andra knapp.
Som skrivits innan, lampan måste byggas om för att vara säker.
Vet ej om en elektriker tar sig ann att bygga om en lampa men en hederlig lampaffär eller någon annan som kan.
Fråga efter priset först!
 
  • Gilla
Ellasy
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur många glödlampor rymmer lampan? Nästan alltid går en tändtrådtråd till varsin lampa. Jag misstänker att lampan har två, lampor. Kan även vara fyra, två lampor delar på en tråd. De trådar som delar stift.
En annan tråd är då nolla. Sen finns då möjlighet att den fjärde är jord. Det bör gå ganska lätt att se om en tråd bara är fastskruvad i metallkåpan.
Den har totalt 7 stycken små glödlampa, en i mitten och 6 runt kronan.
 
Det är som sagt krontändning på en sådan lampa. Det var standard på äldre kristallkronor.

Det hadd blivit väldigt fel om du hade kopplat någon av trådarna till jord i takuttaget.

För ombyggnad finns två möjligheter, antingen jorda alla metalldelar i lampan, eller byta kablage och troligen lamphållarna till dubbelioserade.
 
  • Gilla
Ellasy
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är en ovanligt vacker kristallkrona. Den är absolut värd att lämnas in och få omdragen även om det kostar en slant.
 
  • Gilla
Ellasy
  • Laddar…
Liten indikation om vad det kan kosta:

Fick i höstas omgjort en 30/40-tals barockkrona med 9 ljuspunkter. Gjordes via lampaffär för 3.600 kr dvs dubbelt så mycket som jag gav på auktionen. I priset ingick också upputsning av mässingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ellasy
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Liten indikation om vad det kan kosta:

Fick i höstas omgjort en 30/40-tals barockkrona med 9 ljuspunkter. Gjordes via lampaffär för 3.600 kr dvs dubbelt så mycket som jag gav på auktionen. I priset ingick också upputsning av mässingen.
Tack :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.