Hej på er
Jag har införskaffat en Teka EWH100 EV-D vvb.
Tanken är att under sommaren slippa elda för varmt tappvatten.
Har idag 1500 liter ackumulatortankar varav en tekniktank med vv slinga på 120L.
Från pannrummet går det en kulvert in till huset och både vv slinga samt slinga för radiatorer vänder direkt där de kommer in (i syfte att hålla cirkulation i kulvert gissar jag?)
Efter det går vv slingan som vilken annan som helst.
Cirkulationspumpen sitter i pannrummet.
Kulverten är ca 20m på 60cm djup.
Mina frågor då
Kan jag koppla in vvb som vilken förbrukare som helst med tur och retur?
Bör den kopplas in innan U-svängen tillbaka ned i kulvert?
Manualen har inga direkta exempel för mitt scenario
Jag har införskaffat en Teka EWH100 EV-D vvb.
Tanken är att under sommaren slippa elda för varmt tappvatten.
Har idag 1500 liter ackumulatortankar varav en tekniktank med vv slinga på 120L.
Från pannrummet går det en kulvert in till huset och både vv slinga samt slinga för radiatorer vänder direkt där de kommer in (i syfte att hålla cirkulation i kulvert gissar jag?)
Efter det går vv slingan som vilken annan som helst.
Cirkulationspumpen sitter i pannrummet.
Kulverten är ca 20m på 60cm djup.
Mina frågor då
Kan jag koppla in vvb som vilken förbrukare som helst med tur och retur?
Bör den kopplas in innan U-svängen tillbaka ned i kulvert?
Manualen har inga direkta exempel för mitt scenario
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det VVC från pannrummet, kostar en del att hålla kulverten varm ( förlust i den högre skolan ) Finns det plats för en separat VVB i huset tro. Hur många är ni ? Med 4 st i huset så behövs det nog en 200 L VVB.
Den kopplas parralellt med rören från pannrummet och med 2 ventiler som kan stängas mot VVB och panna,
Då kan VVB arbeta på sommaren på el-patron och ingen eldning behövs, till vintern skiftas så panna värmer och ingen el-patron. Gärna då att VVB laddas och mer VV blir det.
Den kopplas parralellt med rören från pannrummet och med 2 ventiler som kan stängas mot VVB och panna,
Då kan VVB arbeta på sommaren på el-patron och ingen eldning behövs, till vintern skiftas så panna värmer och ingen el-patron. Gärna då att VVB laddas och mer VV blir det.
Och förklarat för en treåring, vart exakt skulle vvb kopplas in parallellt?J jonaserik skrev:Är det VVC från pannrummet, kostar en del att hålla kulverten varm ( förlust i den högre skolan ) Finns det plats för en separat VVB i huset tro. Hur många är ni ? Med 4 st i huset så behövs det nog en 200 L VVB.
Börjar med att skruva upp den och tänker att den hamnar i rummet intill där vattnet kommer in.
Bör jag förhålla mig till befintlig dimension på övriga varmvattenrör?
Bör jag förhålla mig till befintlig dimension på övriga varmvattenrör?
Om jag kopplar enligt senaste bild, kommer vvb i praktiken att värma upp acktankar sommartid? Känns väldigt onödigt
I min skiss sitter elvvb i huset och vvc vänder innan elvvb. Därmed värmer inte elvvb kulvert och acktank bakvägen via kulverten.
Jag fattade det som att du också planerar ha din elvvb inne i huset? Och att dina bilder visar kulverten när den kommer in i huset?
Jag fattade det som att du också planerar ha din elvvb inne i huset? Och att dina bilder visar kulverten när den kommer in i huset?
StämmerR roke skrev:
Det är jag som tänker fel antagligen.
Varmvattnet ut från vvb går ju aldrig tillbaka till kulvertslingan
Klicka här för att svara