Hej! Jag tänkte koppla vidare så jag får ett vägguttag extra i källaren. Har några alternativ att välja på. Bild 1 och 2 är en kopplingsdosa som går till diskmaskinen. Kan man koppla vidare till ett vägguttag där?
Bild 3 är ett 1-vägsuttag som finns i källaren. Kan man koppla vidare där? Bild nummer 4 kommer från värmepumpen för att förse värme till en slinga till utedelen. Kan man koppla vidare där? Vilken hade ni valt att koppla ifrån? Mvh Fredrik
En öppen kopplingsdosa med anslutna elledningar och kabelskor i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen kopplingsdosa med flera sammanlänkade elkablar via skruvklämmor i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Eluttag med öppen kopplingsdosa och synliga ledningar och kontakter på en gul vägg.
Skapa konto
Öppen kopplingsdosa med elektriska kablar och WAGO-kopplingsklämmor mot en betongvägg.
Skapa konto

• Gilla
Sinnes_gg
  • Laddar…
Första frågan är vad ditt nya uttag är avsett för, dvs vad kommer det att belastas med, effektmässigt och även "driftcykelmässigt"?

Sedan får man leta efter en lämpligt gruppledning som har lite utrymme kvar för den tänka belastningen. En diskmaskin tar vanligen upp hela 10A-säkringen så där finns inte plats mer än för några hundra watt, om du vill kunna använda detta uttag samtidigt som diskmaskinen.

Men det ser ut att finnas trefas i dosan till diskmaskinen? Jag ser inte. Då kanske det finns en fas och säkring ledig? Kolla upp det.

Detsamma gäller ditt andra uttag. Man kan nalla ström därifrån ifall det är lämpligt och gruppen har "plats över" effektmässigt.

Dosan till värmepumpen bör du dock lämna. Pumpen har troligen (bör ha) en egen gruppledning, och den ska man inte nalla ström från.

Vad som är lämpligt beror också på hur det kommer att se ut på gruppförteckningen. Det är inte riktigt lämpligt att en grupp t.ex betjänar "diskmaskin i köket plus ett uttag i källaren".

Allt arbete här är behörighetskrävande så är det sagt.

Okej då vet jag. Vi ska få fiber inkopplat. Så tänkte sätta ett vägguttag i källartrappen där jag kommer att ha modemet. Men det är bättre att ta hit en elektriker så får dom säga vad som är bäst

E
Prakt Prakt skrev:
Okej då vet jag. Vi ska få fiber inkopplat. Så tänkte sätta ett vägguttag i källartrappen där jag kommer att ha modemet. Men det är bättre att ta hit en elektriker så får dom säga vad som är bäst
Kan du inte dra nytt från någon central?

Annars kanske uttag är en möjlighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.