É
Ok förstår inte riktigt skillnaden ang ritsätt... Men angående färg blir det givetvis blå från PEN till de båda JFB, precis som båda mina länkar visar. Så varför jag skulle hitta på nåt annat vet jag inte, eller missförstår jag dig?

nejdå. Det blir toppen! Lycka till

O
Bo.Siltberg skrev:
Om du vill gå på PEN-alternativet så måste den vara 10 mm2 även när den är kort.
Måste och måste. Antag att du har en enfasmatad lägenhetscentral med en tvåledare där PEN-ledaren bara är 6 mm2. Inte helt ovanligt i gamla kåkar. Då lär det knappast ha någon praktisk eller säkerhetsmässig betydelse om 1-2 dm PEN-ledare inuti centralen är 6 mm2 eller 10 mm2. En sådan central får troligtvis en 3-fas femledarmatning vid ett stambyte och då behöver centralen ändå kopplas om internt så det är inte mycket mening med 10 mm2 som framtidssäkring heller. Eller har du något bra argument för man prompt måste ha en gröve PEN-ledare mellan skenorna?

Redigerat:
SS 436 40 00 Elinstallationsreglerna

543.2 PEN-Ledare får endast användas vid fast installation och av mekaniska skäl skall dess ledararea vara minst 10mm2 Cu eller 16mm2 Al

Så det är ett lagkrav och man kan tycka vad man vill men 10mm2 gäller ovillkorligen

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
O
:rolleyes:

Jo det finns några heliga regler som man ska följa. Annars har du rätt i att det i praktiken skulle räcka gott med 6 mm², både belastningsmässigt och med tanke på risken för mekanisk skada inuti i en normcentral.

É
Byta plats på plintarna verkar inte Hager tycka man ska göra även om det går. Svarta plasthållaren är ju märkta med N och jordsymbol på varsin sida så byter man ser det ut som bild. Men går ju att skrapa bort såna fall, resten är bara siffror som kan va kvar.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Det var ju dumt av Hager att göra sådär.... Jag (som icke-elektriker) tycker att det vore en helt ok lösning att skrapa bort märkena, eller rent av låta den vara. Det torde vara uppenbart från färgen på plintarna vad som är vad.

tuktuk skrev:
Så det är ett lagkrav och man kan tycka vad man vill men 10mm2 gäller ovillkorligen
Är svensk standard lag?
Är det något som hindrar att man gör ett dokumenterat avsteg?
Mvh
Kristoffer

Svensk säkerhetsstandard kan nog betraktas som lag då elsäkerhetsverkets föreskrifter hänvisar dit.

Det finns ingenting som hindrar du man dokumenterar ett undantag, jag ser dock inga rimliga motiv i hastigheten. Det enda jag kommer på är när man vill använda en 5G6 tillfälligt kopplad TN-C.

Lagstiftarna (Riksdag och Elsäkerhetsverk) Har gjort det lätt för sig genom att i sina föreskrifter kräva att man följer SS 436 40 00. Just punkten angående PEN-ledarens är nog den tydligaste skrivna punkten i hela standarden och Jag ser inga möjligheter att kringå dem. Fast Jag är inte Jurist så hur de skulle tänka ligger ovanför min nivå.

För övrigt anser Jag personligen att det är olyckligt att blanda lag och standard eftersom Standarden inte är offentlig handling som alla kan begära ut, utan man måste köpa den hos ett standardiserngorgan eller förlag

• Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Om jag flikar in en fråga, kan man parallellkoppla centalerna så att bägge är matad med inkommande PEN, och sedan identisk uppdelning N och PE internt?

tommib
Ja, om PEN är (minst) 10 kvmm. Det var ursprungsfrågan...

Fast ursprungligen hade han även tänkt byggla PE. Måste man det? Eller fattade jag fel hur han tänkte?

tommib
Den ursprungliga lösningen (bilden från Kjell&Co) innebar att PE=PEN varifrån det sedan plockades en nolla till JFB i bägge centralerna. En snyggare lösning är en PEN-plint separat som matar både PE och N i bägge centralerna, vilket också föreslogs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.