Hej!
Det kommer hantverkare för att lägga nytt golv i vår tvättstuga imorgon (ja, är ute i sista minuten), har rivit ut allt utom diskbänk och tvättmaskin.
Tvättmaskinen bör jag väl kunna koppla ur iom att jag stängt ventilen på blandaren.
Men för blandaren i sig är jag osäker - finns en ventil (som sitter som berget iof) på kallvattenröret, men varmvattnet verkar komma rakt från beredare som står bredvid.
Hade jag behövt stänga huvudvattnet och sen "tömma" allt varmvatten innan jag kan koppla ur blandaren?
Det kommer hantverkare för att lägga nytt golv i vår tvättstuga imorgon (ja, är ute i sista minuten), har rivit ut allt utom diskbänk och tvättmaskin.
Tvättmaskinen bör jag väl kunna koppla ur iom att jag stängt ventilen på blandaren.
Men för blandaren i sig är jag osäker - finns en ventil (som sitter som berget iof) på kallvattenröret, men varmvattnet verkar komma rakt från beredare som står bredvid.
Hade jag behövt stänga huvudvattnet och sen "tömma" allt varmvatten innan jag kan koppla ur blandaren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Finns ingen annan fungerande ventil får du stänga av vid mätaren. Tömma ur allt varmvatten ska inte vara nödvändigt om inte beredaren ska flyttas; det kommer inte rinna ut speciellt mycket när rören kopplas loss om det är trycklöst.
Sen får du skaffa lämpliga fördelar för att plugga rören till blandaren. Kan du demontera blandaren från är ju ett alternativ att du monterar tillbaka den utan bänken. Klar nödlösning men du har ju tiden emot dig..
Tack! (Läste nånstans att det är kallvattet som ger varmvattnet tryck
)
Provade att stänga huvudventilen nu (den högra bredvid mätaren på bilden), kommer fortfarande liiite vatten, men det kanske är ok?
Provade att stänga huvudventilen nu (den högra bredvid mätaren på bilden), kommer fortfarande liiite vatten, men det kanske är ok?
Produkter som diskuteras: "gängtätningstejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Sätt dig en ventil sen när du ändå håller på, om det inte finns dvs
Det kan det göra, dels har du vatten i systemet som trycker på. Ibland läcker avstängningsventilerna lite.B Badboyrune skrev:
Och det stämmer att kallvattnet ger varmvattnet tryck.
Uppdatering:
Hade såklart köpt för stor plugg/lock (hade mätt och frågade, men Bauhaus kanske inte är de bästa ibland).
Satte tillbaka blandaren iaf så det funkar till imorgon. Ska bara se till att ingen unge vrider igång den
Diskbänk och tvättmaskin ute nu iaf, det är huvudsaken!
Stort tack för alla svar!
Hade såklart köpt för stor plugg/lock (hade mätt och frågade, men Bauhaus kanske inte är de bästa ibland).
Satte tillbaka blandaren iaf så det funkar till imorgon. Ska bara se till att ingen unge vrider igång den
Diskbänk och tvättmaskin ute nu iaf, det är huvudsaken!
Stort tack för alla svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur koppla diskmaskin till vägghängd köksblandare?
Kök -
Hur kopplar jag anslutningen från blandaren med en övergång
Vatten & Avlopp -
Hur kopplar jag in min nya blandare
Badrum -
Hur kopplar man bäst en utedusch med vanlig blandare till utkastare?
Vatten & Avlopp -
Hur kopplas diskmaskinen vid blandare utan diskmaskinsavstängning?
Kök