Dåligt bevandrad i detta ämne

Men har idag en gasspis med gasugn, har tänkt uppgradera till gasspis med el-ugn. Ugnens elanslutning måste 230 V 16A.

Jag är dock osäker på vilken fas och A jag har in i lägenheten, enligt föreningen har de flesta lägenheter 1 fas 16 A in i lägenheterna (gammal fastighet). Dock ser jag på elbolagets faktura: Abonnemang/Fas x Säkring: Bas 1 x 20 A. Betyder det att det är 20A in i lägenheten?

Diskmaskinen går idag på en egen säkring (10A), kan jag då koppla på en ugn som kräver 230V 16A på samma uttag eller måste jag dra nytt för ugnen?
 
Nej det går inte att ansluta en ugn som kräver 16 A på ett redan belastat uttag som är säkrat 10A
 
Om den nu kräver 16A. Jag kör för tillfället en hel spis på 10A enfas. Det går om man inte drar på för mycket samtidigt. Det är en tillfällig nödlösning.
 
  • Gilla
Thomas Viklund
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej det går inte att ansluta en ugn som kräver 16 A på ett redan belastat uttag som är säkrat 10A
ok tack för svar, antar då att jag måste säkra upp till 16 A också för kunna använda ugn som kräver 16A?
 
Ja fast du måste dra en ny matning från centralen den befintliga till diskmaskinen är troligen för klen
 
P PetrusW skrev:
Dock ser jag på elbolagets faktura: Abonnemang/Fas x Säkring: Bas 1 x 20 A. Betyder det att det är 20A in i lägenheten?
Om det är din faktura, ditt abonnemang, då stämmer det att du har en mätarsäkring på 20 A i källaren.
Det är väldigt snålt och ger inte plats för dagens alla vitvaror, så du är starkt begränsad till vad du kan köra samtidigt.

P PetrusW skrev:
Diskmaskinen går idag på en egen säkring (10A), kan jag då koppla på en ugn som kräver 230V 16A på samma uttag eller måste jag dra nytt för ugnen?
Vad står det på ugnens märkskylt, vilket effekt har ugnen? De flesta ugnar brukar ligga på runt 3 kW vilket medger en 13 A säkring. Det är fortfarande mer än 10 A. För en spis som har en märkeffekt på upp till 11 kW kan man snåla eftersom spisen effekt beror av hur många plattor man använder. Man kan därför använda en klenare säkring som 16 - 20 A enfas.

Men för en ugn är det svårare då normal användning av en ugn normal innebär att den drar den effekt som står på märkskylten. Där måste man alltså ha en matning som är avsäkrad högre än denna effekt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det är din faktura, ditt abonnemang, då stämmer det att du har en mätarsäkring på 20 A i källaren.
Det är väldigt snålt och ger inte plats för dagens alla vitvaror, så du är starkt begränsad till vad du kan köra samtidigt.


Vad står det på ugnens märkskylt, vilket effekt har ugnen? De flesta ugnar brukar ligga på runt 3 kW vilket medger en 13 A säkring. Det är fortfarande mer än 10 A. För en spis som har en märkeffekt på upp till 11 kW kan man snåla eftersom spisen effekt beror av hur många plattor man använder. Man kan därför använda en klenare säkring som 16 - 20 A enfas.

Men för en ugn är det svårare då normal användning av en ugn normal innebär att den drar den effekt som står på märkskylten. Där måste man alltså ha en matning som är avsäkrad högre än denna effekt.
Effekten om jag räknat rätt då det inte står specat är 3680w å diskmaskinen har 1900w så skulle inte gå ihop.

Men snackade med en elektriker igår som sa att jag måste säkra upp till 16A å dra en ny tjockare sladd för ugnen
 
Jaha, så vad är din fråga? Märkeffekt är angiven på alla förbrukande apparater, det gäller bara att hitta märkskylten.
P PetrusW skrev:
kan jag då koppla på en ugn som kräver 230V 16A på samma uttag eller måste jag dra nytt för ugnen?
jag skulle säga nej. Men endast 20 A till lägenheten kan du inte installera alla dagens moderna vitvaror. Ok, du kan använda ugnen så länge som du släcker diskmaskinen, mikron, hällen och kanske även TVn. Men din elektriker kanske kan lösa det med tjockare sladdar...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.