5 713 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Koppla ugn och diskmaskin på samma säkring?
Dåligt bevandrad i detta ämne
Men har idag en gasspis med gasugn, har tänkt uppgradera till gasspis med el-ugn. Ugnens elanslutning måste 230 V 16A.
Jag är dock osäker på vilken fas och A jag har in i lägenheten, enligt föreningen har de flesta lägenheter 1 fas 16 A in i lägenheterna (gammal fastighet). Dock ser jag på elbolagets faktura: Abonnemang/Fas x Säkring: Bas 1 x 20 A. Betyder det att det är 20A in i lägenheten?
Diskmaskinen går idag på en egen säkring (10A), kan jag då koppla på en ugn som kräver 230V 16A på samma uttag eller måste jag dra nytt för ugnen?
Men har idag en gasspis med gasugn, har tänkt uppgradera till gasspis med el-ugn. Ugnens elanslutning måste 230 V 16A.
Jag är dock osäker på vilken fas och A jag har in i lägenheten, enligt föreningen har de flesta lägenheter 1 fas 16 A in i lägenheterna (gammal fastighet). Dock ser jag på elbolagets faktura: Abonnemang/Fas x Säkring: Bas 1 x 20 A. Betyder det att det är 20A in i lägenheten?
Diskmaskinen går idag på en egen säkring (10A), kan jag då koppla på en ugn som kräver 230V 16A på samma uttag eller måste jag dra nytt för ugnen?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nej det går inte att ansluta en ugn som kräver 16 A på ett redan belastat uttag som är säkrat 10A
Om den nu kräver 16A. Jag kör för tillfället en hel spis på 10A enfas. Det går om man inte drar på för mycket samtidigt. Det är en tillfällig nödlösning.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja fast du måste dra en ny matning från centralen den befintliga till diskmaskinen är troligen för klen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om det är din faktura, ditt abonnemang, då stämmer det att du har en mätarsäkring på 20 A i källaren.P PetrusW skrev:
Det är väldigt snålt och ger inte plats för dagens alla vitvaror, så du är starkt begränsad till vad du kan köra samtidigt.
Vad står det på ugnens märkskylt, vilket effekt har ugnen? De flesta ugnar brukar ligga på runt 3 kW vilket medger en 13 A säkring. Det är fortfarande mer än 10 A. För en spis som har en märkeffekt på upp till 11 kW kan man snåla eftersom spisen effekt beror av hur många plattor man använder. Man kan därför använda en klenare säkring som 16 - 20 A enfas.P PetrusW skrev:
Men för en ugn är det svårare då normal användning av en ugn normal innebär att den drar den effekt som står på märkskylten. Där måste man alltså ha en matning som är avsäkrad högre än denna effekt.
Effekten om jag räknat rätt då det inte står specat är 3680w å diskmaskinen har 1900w så skulle inte gå ihop.Bo.Siltberg skrev:
Om det är din faktura, ditt abonnemang, då stämmer det att du har en mätarsäkring på 20 A i källaren.
Det är väldigt snålt och ger inte plats för dagens alla vitvaror, så du är starkt begränsad till vad du kan köra samtidigt.
Vad står det på ugnens märkskylt, vilket effekt har ugnen? De flesta ugnar brukar ligga på runt 3 kW vilket medger en 13 A säkring. Det är fortfarande mer än 10 A. För en spis som har en märkeffekt på upp till 11 kW kan man snåla eftersom spisen effekt beror av hur många plattor man använder. Man kan därför använda en klenare säkring som 16 - 20 A enfas.
Men för en ugn är det svårare då normal användning av en ugn normal innebär att den drar den effekt som står på märkskylten. Där måste man alltså ha en matning som är avsäkrad högre än denna effekt.
Men snackade med en elektriker igår som sa att jag måste säkra upp till 16A å dra en ny tjockare sladd för ugnen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jaha, så vad är din fråga? Märkeffekt är angiven på alla förbrukande apparater, det gäller bara att hitta märkskylten.
jag skulle säga nej. Men endast 20 A till lägenheten kan du inte installera alla dagens moderna vitvaror. Ok, du kan använda ugnen så länge som du släcker diskmaskinen, mikron, hällen och kanske även TVn. Men din elektriker kanske kan lösa det med tjockare sladdar...P PetrusW skrev:
Klicka här för att svara
