Hej
Tänker koppla in tvättmaskin men blivit lite fundersam.
Ur väggen kommer 3 svarta, 1 blå och jord.
Maskinen har 3 kablar, kan jag koppla in den bruna från maskinen till 1 av de svarta?
Mvh G
 
Verkar som du har 3-fas framdraget. Har du 3 säkringar?
Så risken är liten att du inte kan koppla som du tänkt: Brun - Svart, Blå - Blå, Jord - Jord. Men mät kablarna om du är osäker.
 
En gammal 3-fas anslutning. Man bör alltid mäta så man är säker på spänningarna och nolla plus jord.
 
P Pege47 skrev:
Hej
Tänker koppla in tvättmaskin men blivit lite fundersam.
Ur väggen kommer 3 svarta, 1 blå och jord.
Maskinen har 3 kablar, kan jag koppla in den bruna från maskinen till 1 av de svarta?
Mvh G
absolut inga problem
 
K Kane skrev:
Verkar som du har 3-fas framdraget. Har du 3 säkringar?
Så risken är liten att du inte kan koppla som du tänkt: Brun - Svart, Blå - Blå, Jord - Jord. Men mät kablarna om du är osäker.
Tack👍
 
P Pege47 skrev:
Ur väggen kommer 3 svarta, 1 blå och jord.
Vad vet du om dessa sladdar? Kan du se på gruppförteckningen att det är avsett för tvätt och tork? Du kan inte blint koppla in något på fem sladdar som kommer ut ur väggen.

Hur vet du att det finns nolla och skyddsjord där, eller är det bara ett antagande utifrån färgen på ledarna?

Du måste kontrollera att allting står rätt till innan du kan koppla in TM.

Om det handlar om ett badrum så är det extra viktigt. Där skulle jag ställa ett absolut krav på JFB.

Om du ser att du har tre säkringar som går till dessa sladdar så är det tillräckligt att kontrollmäta spänningarna.
P Pege47 skrev:
Maskinen har 3 kablar, kan jag koppla in den bruna från maskinen till 1 av de svarta?
Mvh G
Du bör undersöka vilken fas som är mest lämplig att använda, dvs den fas som normalt inte är så högt belastad.

Och glöm inte att kontrollera skyddsjordningen av TM.
 
  • Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
Har 3 fas, har kontaktat en elektriker som kommer och kikar.
Tack för svar och input från alla
 
  • Gilla
Anonymiserad 135652 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pege47 skrev:
Har 3 fas, har kontaktat en elektriker som kommer och kikar.
Tack för svar och input från alla
Låter bra. Du kan fråga elektrikern och det går/är lämpligt att sätta ett vanligt uttag på platsen (eller kanske 2/3) så kan du byta tvättmaskin själv nästa gång och enkelt ansluta torktumlare eller annat.
 
Klokt, tack.
 
Om du får dit ett nytt enfas uttag på en trefasgrupp så är det också lämpligt att döda de andra faserna i centralen och ta ur säkringarna och sätta plombering så ingen får för sig att använda dem i framtiden.
 
Fairlane
Eller sätta tre enfasuttag?
Det gjorde vi (elektrikern) i vår gamla tvättstuga. Perfekt med 2 tvättmaskiner och 1 torktumlare. Det ska såklart märkas ut ordentligt.
 
S Småbrukaren skrev:
Om du får dit ett nytt enfas uttag på en trefasgrupp så är det också lämpligt att döda de andra faserna i centralen och ta ur säkringarna och sätta plombering så ingen får för sig att använda dem i framtiden.
Varför det?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.