807 läst ·
11 svar
807 läst
11 svar
Koppla tvättmaskin gammalt hus
Hej
Tänker koppla in tvättmaskin men blivit lite fundersam.
Ur väggen kommer 3 svarta, 1 blå och jord.
Maskinen har 3 kablar, kan jag koppla in den bruna från maskinen till 1 av de svarta?
Mvh G
Tänker koppla in tvättmaskin men blivit lite fundersam.
Ur väggen kommer 3 svarta, 1 blå och jord.
Maskinen har 3 kablar, kan jag koppla in den bruna från maskinen till 1 av de svarta?
Mvh G
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vad vet du om dessa sladdar? Kan du se på gruppförteckningen att det är avsett för tvätt och tork? Du kan inte blint koppla in något på fem sladdar som kommer ut ur väggen.P Pege47 skrev:
Hur vet du att det finns nolla och skyddsjord där, eller är det bara ett antagande utifrån färgen på ledarna?
Du måste kontrollera att allting står rätt till innan du kan koppla in TM.
Om det handlar om ett badrum så är det extra viktigt. Där skulle jag ställa ett absolut krav på JFB.
Om du ser att du har tre säkringar som går till dessa sladdar så är det tillräckligt att kontrollmäta spänningarna.
Du bör undersöka vilken fas som är mest lämplig att använda, dvs den fas som normalt inte är så högt belastad.P Pege47 skrev:
Och glöm inte att kontrollera skyddsjordningen av TM.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Låter bra. Du kan fråga elektrikern och det går/är lämpligt att sätta ett vanligt uttag på platsen (eller kanske 2/3) så kan du byta tvättmaskin själv nästa gång och enkelt ansluta torktumlare eller annat.P Pege47 skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Om du får dit ett nytt enfas uttag på en trefasgrupp så är det också lämpligt att döda de andra faserna i centralen och ta ur säkringarna och sätta plombering så ingen får för sig att använda dem i framtiden.
Klicka här för att svara