hej,
Har el-kablar dragna för belysning utomhus på altanen men har ej brytt mig att använda dem.
Jag tittade lite på det idag men blir inte riktigt klok på hur dom tänkt. Jag har 3 kablar, brun, blå och en gulgrön. Jag tog loss lampknappen där det är tänkt att man ska tända/släcka. Samma knapp med 2 olika brytare så att säga. Det finns bara en kabel för utebelysning där dom t om har skrivit att den är för ström för utebelysning, den är dock ej inkopplad i brytaren ännu. MEN borde det inte vara minst två kablar? Eller har dom tänkt man ska bygla den?
Kommer ta hit en elektriker som kollar men av rent intresse så skulle det vars skoj och höra om man kan koppla så?
Har el-kablar dragna för belysning utomhus på altanen men har ej brytt mig att använda dem.
Jag tittade lite på det idag men blir inte riktigt klok på hur dom tänkt. Jag har 3 kablar, brun, blå och en gulgrön. Jag tog loss lampknappen där det är tänkt att man ska tända/släcka. Samma knapp med 2 olika brytare så att säga. Det finns bara en kabel för utebelysning där dom t om har skrivit att den är för ström för utebelysning, den är dock ej inkopplad i brytaren ännu. MEN borde det inte vara minst två kablar? Eller har dom tänkt man ska bygla den?
Kommer ta hit en elektriker som kollar men av rent intresse så skulle det vars skoj och höra om man kan koppla så?
Kommer inte uttala mig ang hur det är draget hos dig men om du vill få lite basic ang strömställare så kan du tex läsa här https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
3 st ledare (sladdar) eller 3 st lampor?G Ganescha skrev:
Du får fota baksidan på brytaren för att det ska gå att tala om hur det förmodligen (!) ska kopplas. Men kommer det en elektriker känns det kanske som överkurs, du kan nog räkna med att denne vet hur det ska kopplas.
Angående antalet ledare så är det inte ovanligt att det bara är den ledaren som bryter strömmen som går via dosan med knappen.
Den bruna är fasen, den som det är spänning på. Blå är neutralledare och den gulgröna är skyddsjord.
Det är bara fasen som man bryter så det räcker att den bruna är dragen till strömbrytaren.
Men din elektriker kommer att fixa det där galant.
Det är bara fasen som man bryter så det räcker att den bruna är dragen till strömbrytaren.
Men din elektriker kommer att fixa det där galant.
3 ledare och 3 lampor. Så då är de andra ihopkopplade någonstans jag inte kan hitta.Nyfniken skrev:
3 st ledare (sladdar) eller 3 st lampor?
Du får fota baksidan på brytaren för att det ska gå att tala om hur det förmodligen (!) ska kopplas. Men kommer det en elektriker känns det kanske som överkurs, du kan nog räkna med att denne vet hur det ska kopplas.
Angående antalet ledare så är det inte ovanligt att det bara är den ledaren som bryter strömmen som går via dosan med knappen.
Tack för länken, ska läsas igenom.O olofh skrev:
Ja, det är bara den bruna som jag har där bakom, ingen blå eller gulgrön.Joacimz skrev:
Då är jag väl hyfsat med.
Tänker inte röra det där, det får en elektriker göra.
Haha.. googlade Dubbeltrapp och fattade nada.E elmont skrev:
Men det är två knappar så att säga
Med en dubbeltrapp kan man ha två separata trapptändningar i samma brytare, det du skulle ha haft är troligen en kronbrytare. Men en dubbeltrapp kan man använda som kronbytare, men det blir onödigt dyrt och onödigt många sätt att kunna koppla fel på.
Men om du tittar på min skiss, kan man bygla så eller är det ett ”big No No”? Ren nyfikenhet.E elmont skrev:
Många brytare har jag skruvat genom åren men den där var annorlunda mot något jag skruvat.
Står det X1 på både den översta anslutningen och den uppe till höger där den bruna ledaren är ansluten?
Vad står det på resten av dem?
Står det X1 på både den översta anslutningen och den uppe till höger där den bruna ledaren är ansluten?
Vad står det på resten av dem?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Det behövs mer information för att kunna svara på frågan (se de frågor som ställts i tråden och besvara dessa). Men generellt så tittar man på strömbrytarens kretskoppling och byglar om det behövs. Har du en kronbrytare så behövs det inte. Har du en trappbrytare så behövs det, men för trappbrytare sitter ingångarna oftast på varsin sida, inte enligt din skiss. Det är dock lite svårt att tyda vad din fråga egentligen är - den kanske handlar om enpolig vs tvåpolig brytning? Det kanske skulle hjälpa att rita upp hela kretsschemat.G Ganescha skrev:
Klicka här för att svara