1 171 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Koppla/täta till 70-tals ventilfäste
Det rekommenderas 21 varv ptfe gängtejp på R15 kopplingar men det blev inte tät så jag körde 25, sen 30, sen gick jag över till lin och pasta men det blev inte heller tät. Silikon tejp alla dagar i veckan.GK100 skrev:
Alla instruktioner jag hittade online (särskilt från leverantörerna själva) säger att man ska smeta in gängpastan INNAN och efter att man har lindat med linet. Läste säkert tio olika trådar här, följde alla tips, rispade gängorna med bågfil, lindade på rätt håll (det visste jag redan från början, har använt ptfe tejp i många år), provade både tunnt och tjockt, kort och långt lin och ingenting fungerade. Två varv med silikon gängtejp på sex stycken kopplingar och det var klart.mexitegel skrev:
Jag tror inte biltema-prylarna är rätt delar till att börja med.
Du ska lägga linet på torr gänga. Ingen pasta först.
Rispa gängorna ordentligt. Klämma med ploygrip eller rörtång funkar bra. Lägg linet 90 grader över gängans riktning, då låser du linet, och linda sedan i motsatt riktning som du skruvar på gängan. Linet ska täcka gängan men inte så mycket mer. Sen lägger du på pasta tills linet är mättat.
Det blir tätt även med biltema-prylar om det är vanliga rörgängor.
Intressant att så många här blir upprörd när jag nämner en Biltema produkt som är smidigt, billigt och funkar skitbra. Sen få vi se om några år om det håller men det är ett wc ju så det lär inte bli någon stor skada om det börja droppa om 10 år.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Lin är lite heligt och gammalt nog så det finns i alla fall lika många metoder som rörmokare men sanningen är att med alla halvdana metoder blir en jäkligt bra tätning.
Vill du köra den tejpen och den funkar för dig så varför inte, jag har bara inte sett den varianten förr.
Tunn gängtejp är ett sattyg men jumbotejp är lite mindre dålig och jag använder bara när jag måste...
Vill du köra den tejpen och den funkar för dig så varför inte, jag har bara inte sett den varianten förr.
Tunn gängtejp är ett sattyg men jumbotejp är lite mindre dålig och jag använder bara när jag måste...
Var och en är salig på sin tro. Att folk reagerar på biltema prylar beror så klart på att de ju inte är direkt kända för att ha kvalitetsprodukter.J Jack2001 skrev:Alla instruktioner jag hittade online (särskilt från leverantörerna själva) säger att man ska smeta in gängpastan INNAN och efter att man har lindat med linet. Läste säkert tio olika trådar här, följde alla tips, rispade gängorna med bågfil, lindade på rätt håll (det visste jag redan från början, har använt ptfe tejp i många år), provade både tunnt och tjockt, kort och långt lin och ingenting fungerade. Två varv med silikon gängtejp på sex stycken kopplingar och det var klart.
Intressant att så många här blir upprörd när jag nämner en Biltema produkt som är smidigt, billigt och funkar skitbra. Sen få vi se om några år om det håller men det är ett wc ju så det lär inte bli någon stor skada om det börja droppa om 10 år.
Personligen använder jag inte vvs-prylar därifrån, det är inte värt risken. Jag resonerar som så att allt som kan ge följdskador eller inte kan bytas utan förstörande ingrepp ska vara av väletablerade märken med erkänd kvalitet. Det kostar lite mer, men lönar sig i längden. Förutom att det håller längre så är det också mycket roligare att jobba med saker som inte är rappliga på ett eller annat sätt. Det blir helt enkelt bättre.
Skulle det uppstå någon akut situation så visst, men då skulle det bytas så snart som möjligt.
Hade jag varit spekulant på ett hus och det står biltema på VVS-prylarna så hade jag faktiskt inte varit intresserad längre.
Ovanstående är mina åsikter, andra resonerar på andra sätt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Den "gamla" ventilen ser för övrigt ut som en ventil till en WC Alltså en med typ lekande halvkoppling.
Menar du att du kontrollerade märket på alla ventiler och kopplingar under alla vask, badkar, värmepannan, bakom tvättmaskinen osv när du köpte ditt hus? lolmexitegel skrev:
Var och en är salig på sin tro. Att folk reagerar på biltema prylar beror så klart på att de ju inte är direkt kända för att ha kvalitetsprodukter.
Personligen använder jag inte vvs-prylar därifrån, det är inte värt risken. Jag resonerar som så att allt som kan ge följdskador eller inte kan bytas utan förstörande ingrepp ska vara av väletablerade märken med erkänd kvalitet. Det kostar lite mer, men lönar sig i längden. Förutom att det håller längre så är det också mycket roligare att jobba med saker som inte är rappliga på ett eller annat sätt. Det blir helt enkelt bättre.
Skulle det uppstå någon akut situation så visst, men då skulle det bytas så snart som möjligt.
Hade jag varit spekulant på ett hus och det står biltema på VVS-prylarna så hade jag faktiskt inte varit intresserad längre.
Ovanstående är mina åsikter, andra resonerar på andra sätt.
Men visst, vissa märke gör bättre grejer än andra och ofta är de lite eller mycket dyrare. Men Biltemas kiselkarbid slippapper slår Bauhaus motsvarande alla dagar i veckan och kostar ungefär hälften. Har Mirka excenterslip, Festool Domino, Mafells sänksåg och sticksåg och en massa blå Bosch verktyg men var tvungen att köpa Julas billigaste deltaslip en söndagskväll när min Bosch dog. 299 kr kostade den och den är skitbra, liten och smidig med bra dammutsug. Jag dömer inget förrän jag har provat det själv. Kanske håller inte Biltemas ventiler lika länge men hur ofta vrider man på en minikulventil?! En gång varje tionde år om äns det.
Nej, då var jag omedveten. Det är jag inte nu.J Jack2001 skrev:
Sannolikheten för att du behöver använda en kulventil ökar ju längre tiden går, så just därför är det bra att den funkar om 10 år.
Alla kulventiler ska man motionera för att som ska fungera som tilltänkt.mexitegel skrev:
Jag brukar rekommendera att vrida på alla kulventiler när man ställer om klockan.
Alltså vår/höst.
All utrustning ska man underhålla för att den skall fungera när du som mest behöver den...
Japp, precis som jordfelsbrytaren, brandvarnarna och brandsläckarna 👍Krilleman skrev:
Tack för tipset, då får jag köpa rätt sorts minikulventil nästa gången jag är på en riktig byggvaruhus.Krilleman skrev:
Men jag undrar varför man inte får använda gängtätning med dessa ventilfäste? Vad är skillnaden på denna R15 gängad koppling och vilken annan R15 koppling som helst? Är det att den gängade delen är för kort?
Kopplingarna har för övrigt hållit helt täta sedan att jag körde två varv med Biltemas silikon gängtejp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
