Hej!
Skall byta strömställare i köket, bild C och D är den gamla och A och B är nya schneders. Jag har 2st svarta samt 1 vit kabel. Den bruna sitter ensam i en wago anslutningsklämma i själva uttaget i väggen.
Hur skall jag koppla in i den nya strömställaren?
Skall byta strömställare i köket, bild C och D är den gamla och A och B är nya schneders. Jag har 2st svarta samt 1 vit kabel. Den bruna sitter ensam i en wago anslutningsklämma i själva uttaget i väggen.
Hur skall jag koppla in i den nya strömställaren?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du Sture kanske kan ge oss en procedur för hur man använder en multimeter för att reda ut detta så att man förstår. Jag finner det enklare att förklara hur man tolkar kopplingsschemat som finns bak på båda brytarna.
Jag brukar visserligen förorda att man ska förstå innan man kopplar. Men i detta fall då det handlar om att flytta trådar från en strömbrytare till en annan med bibehållen funktion så är det inte direkt nödvändigt. Man behöver bara kunna dra åt en skruv lagom hårt så att ledaren sitter bra.
Jag brukar visserligen förorda att man ska förstå innan man kopplar. Men i detta fall då det handlar om att flytta trådar från en strömbrytare till en annan med bibehållen funktion så är det inte direkt nödvändigt. Man behöver bara kunna dra åt en skruv lagom hårt så att ledaren sitter bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du har ingen framgång med att plocka stycken ur ett större sammanhang. Det tror jag du förstår. Försök resonera sakligt istället. Kan du ge oss en lektion i multimeterbruk? Hur skulle den användas i detta fall?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
En dubbeltrapp ska ersättas med en enkeltrapp....
Går nuvarande tända från fler ställen?
Mer bilder från befintlig, var exakt går de svarta in?
Kan det ha varit en krontändning med vit som fas?
Protte
Går nuvarande tända från fler ställen?
Mer bilder från befintlig, var exakt går de svarta in?
Kan det ha varit en krontändning med vit som fas?
Protte
Det fanns också en brun i dosan(?) så den kanske har haft någon funktion tidigare, men får inte till det hur det skulle ha fungerat om inte det inte var dubbla faser framprototypen skrev:
Nej endast detta ställe, innan var det dubbel strömställare men nu är den ena lampan nedtagen och går in i en kuldosa. Nu vill jag då alltså endast ha en strömställare för 1 lampa.prototypen skrev:
Bifogar två bilder till på befintlig koppling. De svarta går in 1st på L1 och den andra in i den vita botten, som om de vore en jord kanske?
För att förtydliga så kan du koppla precis som jah skrev i mitt första inlägg. Det kommer att fungera.C catteee skrev:
Det övriga som skrivit är rena utsvävningar kring varför det är som det är. Vill du bidra med mer information för det så får du gärna ta en tydligare bild på "sockerbiten" där det går in svarta trådar. Den näst sista bilden du skicka ser man inte så tydligt hur det är ihopkopplat.
Sen varför StureSur skrev som han gjorde var nog bara för att han har lika lite att göra som jag har just nu..
Ser dock ett problem nu. Det är att din nya strömställare inte har några klor, och dosan du tänkt koppla in den i har inga dosskruvar. Har du tur så kan du flytta klorna från den befintliga strömbrytaren.
Annars så kan man köpa separata:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...lationsmateriel/strombrytare/fastklor-001447/
Annars så kan man köpa separata:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...lationsmateriel/strombrytare/fastklor-001447/






