Hej!

Skall byta strömställare i köket, bild C och D är den gamla och A och B är nya schneders. Jag har 2st svarta samt 1 vit kabel. Den bruna sitter ensam i en wago anslutningsklämma i själva uttaget i väggen.

Hur skall jag koppla in i den nya strömställaren?
 
  • Grön strömställarmodul monterad på vägg med tekniska märkningar, ockluderad av kabelingång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny strömställare utan front, synliga skruvanslutningar, monterad på vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gammal strömställare med synliga kablar och anslutningsklämmor under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en avmonterad gammal strömställare med synliga skruvanslutningar och kabelfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Vit på L, den högra svarat (höger på bild C) på Pil uppe i vänstra hörnet.

Svart till vänster (på bild C) lägger du på valfri X
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
Om du inte vet det och inte kan klura ut det med en multimeter så tycker jag du ska anlita någon för att koppla rätt. Har du ingen kompis som är tekniskt lagd?
 
T
Hon sa inte att hon skulle koppla det utan bara hur man gör...
 
S
T TechChad skrev:
Hon sa inte att hon skulle koppla det utan bara hur man gör...
Nu blev det pennfäktning ...
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
Du Sture kanske kan ge oss en procedur för hur man använder en multimeter för att reda ut detta så att man förstår. Jag finner det enklare att förklara hur man tolkar kopplingsschemat som finns bak på båda brytarna.

Jag brukar visserligen förorda att man ska förstå innan man kopplar. Men i detta fall då det handlar om att flytta trådar från en strömbrytare till en annan med bibehållen funktion så är det inte direkt nödvändigt. Man behöver bara kunna dra åt en skruv lagom hårt så att ledaren sitter bra.
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag brukar visserligen förorda att man ska förstå innan man kopplar.
Precis!
 
Du har ingen framgång med att plocka stycken ur ett större sammanhang. Det tror jag du förstår. Försök resonera sakligt istället. Kan du ge oss en lektion i multimeterbruk? Hur skulle den användas i detta fall?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
En dubbeltrapp ska ersättas med en enkeltrapp....
Går nuvarande tända från fler ställen?
Mer bilder från befintlig, var exakt går de svarta in?

Kan det ha varit en krontändning med vit som fas?

Protte
 
T
S StureS skrev:
Nu blev det pennfäktning ...
Lucky Luke, snabbare än mina egna tankar..
 
T
prototypen prototypen skrev:
En dubbeltrapp ska ersättas med en enkeltrapp....
Går nuvarande tända från fler ställen?
Mer bilder från befintlig, var exakt går de svarta in?

Kan det ha varit en krontändning med vit som fas?

Protte
Det fanns också en brun i dosan(?) så den kanske har haft någon funktion tidigare, men får inte till det hur det skulle ha fungerat om inte det inte var dubbla faser fram :thinking:
 
prototypen prototypen skrev:
En dubbeltrapp ska ersättas med en enkeltrapp....
Går nuvarande tända från fler ställen?
Mer bilder från befintlig, var exakt går de svarta in?

Kan det ha varit en krontändning med vit som fas?

Protte
Nej endast detta ställe, innan var det dubbel strömställare men nu är den ena lampan nedtagen och går in i en kuldosa. Nu vill jag då alltså endast ha en strömställare för 1 lampa.

Bifogar två bilder till på befintlig koppling. De svarta går in 1st på L1 och den andra in i den vita botten, som om de vore en jord kanske?
 
  • Öppen vägglåda med elinstallation, en strömställare och synliga ledningar; en svart och två vita kopplade till ställaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppen strömställare med ledningar kopplade, synlig schematisk märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TechChad skrev:
Det fanns också en brun i dosan(?) så den kanske har haft någon funktion tidigare, men får inte till det hur det skulle ha fungerat om inte det inte var dubbla faser fram :thinking:
Ja precis, den bruna är i en egen wago.
 
T
C catteee skrev:
Ja precis, den bruna är i en egen wago.
För att förtydliga så kan du koppla precis som jah skrev i mitt första inlägg. Det kommer att fungera.

Det övriga som skrivit är rena utsvävningar kring varför det är som det är. Vill du bidra med mer information för det så får du gärna ta en tydligare bild på "sockerbiten" där det går in svarta trådar. Den näst sista bilden du skicka ser man inte så tydligt hur det är ihopkopplat.

Sen varför StureSur skrev som han gjorde var nog bara för att han har lika lite att göra som jag har just nu..
 
T
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.