15 877 läst ·
22 svar
16k läst
22 svar
Koppla Skymningsrelä/rörelsevakt steinel 360
En fråga till, vilken kondensator/bottenlast är att rekommendera?
Har tittat på ELKOs Transientskydd E13 015 45 och på Malmbergs Störskyddskondensator men vet inte om någon av dessa är mer lämplig/olämplig än den andra?
Alternativet är ju att dra två 3g1,5 till rörelsevakten som tommib föreslog men hade man sluppit det vore det skönt och lite snyggare installation.
http://www.elko.se/transientskydd-bottenlast/transientskydd-article1644-542.html
https://malmbergs.com/Products/9974136
Har tittat på ELKOs Transientskydd E13 015 45 och på Malmbergs Störskyddskondensator men vet inte om någon av dessa är mer lämplig/olämplig än den andra?
Alternativet är ju att dra två 3g1,5 till rörelsevakten som tommib föreslog men hade man sluppit det vore det skönt och lite snyggare installation.
http://www.elko.se/transientskydd-bottenlast/transientskydd-article1644-542.html
https://malmbergs.com/Products/9974136
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Båda kommer säkerligen att fungera bra. Kondensatorn från Malmbergs eldar minst för kråkorna. Skulle inte den räcka till så är ELKO's transientskydd lite kraftigare.
Medlem
· Västra götaland
· 169 inlägg
Lyfter denna lite...
Jag har problem med att belysningen inte alltid tänds när det blir mörkt ute (Kör med program 4 där det skall tändas när det blir mörkt och stängas av vid midnatt för att då gå på rörelsevakten).
Oftast fungerar det men 1-2 ggr/vecka så startar den inte när det blir mörkt ute. Den tänder dock när någon går förbi så rörelsevakten fungerar, men den släcks efter en stund...
Har fått den utbytt på garanti men det är ungefär samma senario med den nya.,
Någon som varit med om detta??
MVH / JOHN
Jag har problem med att belysningen inte alltid tänds när det blir mörkt ute (Kör med program 4 där det skall tändas när det blir mörkt och stängas av vid midnatt för att då gå på rörelsevakten).
Oftast fungerar det men 1-2 ggr/vecka så startar den inte när det blir mörkt ute. Den tänder dock när någon går förbi så rörelsevakten fungerar, men den släcks efter en stund...
Har fått den utbytt på garanti men det är ungefär samma senario med den nya.,
Någon som varit med om detta??
MVH / JOHN
En uppdatering ang. mitt bekymmer:
1. Har separerat fasen och tändkabel, dvs. dragit två 3g1,5 istället för en 4g1,5 till skymningsvakten = ingen förbättring.
2. Har köpt ELKOs transientskydd och kopplat på systemet parallellt med lamporna = ingen förbättring.
Lamporna glöder fortfarande när det är släckt, någon som har nya idéer eller har jag gjort något fel?
1. Har separerat fasen och tändkabel, dvs. dragit två 3g1,5 istället för en 4g1,5 till skymningsvakten = ingen förbättring.
2. Har köpt ELKOs transientskydd och kopplat på systemet parallellt med lamporna = ingen förbättring.
Lamporna glöder fortfarande när det är släckt, någon som har nya idéer eller har jag gjort något fel?
@Sudden936 hur blir det om du kopplar ur tändtråden ur skymningsrelät? Glöder fortfarande led:arna?
@masterjohn är det någon som släcker & tänder belysningen manuellt ibland?
Är det några korta spänningsavbrott ibland?
Var sitter den? Finns det något externt ljus som belyser sensorn på något sätt?
Är det några korta spänningsavbrott ibland?
Var sitter den? Finns det något externt ljus som belyser sensorn på något sätt?
Medlem
· Västra götaland
· 169 inlägg
Nej, den har direktmatning. Det finns en brytare som praralellkopplar, dvs. om man vill tända manuellt ute när rörelsevakten inte är aktiv.Demmpa skrev:
Har inte märkt av några spänningsavbrott alls.
Funderar på om skymningsdelen är för hårt ställd så att den inte ens fattat att det varit dag/ljust ute, men då borde den ju ha tänt belysningen när man går förbi.
Det finns en lampa runt hörnet, ca 2 meter bort (som tänds på rörelsevakten)....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om dessa två kablar vid provet låg precis bredvid varandra så hjälpte det inte så mycket.S Sudden936 skrev:
Lämna det inte så bara utan används en gemensam kabel.
Elkos skydd ska vara kraftigt nog för att ta ned både kapacitivt kopplade spänningar från parallella ledningar och den läckström som deckaren släpper igenom... Jag tror det är dags för lite mätningar av spänningen över lamporna.S Sudden936 skrev:
Klicka här för att svara
