Håller med alla här som säger att blå och grå inte skall säras.

Brun och svart är faserna till varsitt kretskort (vänster höger). grå och blå är nollorna från varsitt av dessa båda kort.

Redigerat:
Jag brukar inte sära blå och grå, dock funkar det att endast använda den blåa, men då MÅSTE bygeln mellan N1 och N2 vara i.

Det står även i beskrivningarna för elkopplingarna hur det ska vara och varför.

Som många andra redan sagt, blå och grå ska inte delas.

Glufsglufs skrev:
Det står även i beskrivningarna för elkopplingarna hur det ska vara och varför.

även på bilden som sitter fast på kabeln... ;)

Ok jag ger mig! Jag ser nu en halft skymd blå ledare ihopkopplad med grå på inkopplingsanvisningen. Har Siemens fått det godkänt så då ska det kopplas så också.

Knycker tråden då snarlik fråga.

Ingen Siemens häll jag köpt utan Bosch, men nog oviktigt.

Har Svart+brun ihopkopplade samt blå+grå. Enligt bild.
Vill klippa isär svart och brun för att driva med två faser,
Men inget i instruktionerna säger något om att detta skulle
kräva någon ändrad bygling eller liknande. Är det rimligt
att det inte behövs? Vill inte bränna bort 8 tusen pix ... :o

/Lars

IMAG0198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är helt rimligt och syns även på den mittersta figuren i bild 2. Så koppla varsin fas till brun och svart sen nolla till hopkopplade blå/grå, det är helt ok och inga problem med det.

Väcker liv i gammal tråd.

Har prexis kopplat in en likadan häll och undrar... hur göra med det överblivna stiftet i perilex-hanen?
Sitta kvar eller ta bort?

Tidigare häll var fullkopplad.

Tack å hej,
David

Spelar ingen roll tycker jag. Att det saknas i färdiggjutna stickproppar är en ren besparing, men i ditt fall har du ju köpt en perilexstickpropp med 5 stift. Låt det sitta.

• Gilla
davidgp
  • Laddar…
Tack!

:love:Oj oj hej alla 5år gamla inläggare..
nu kommer flera forum monster påpeka att tråden dog samtidigt som gustav vasa ..:love:

Reagerade på att lösningen med grå nolla grå L3 beroende på 1 eller 3 faser låter som upplagt att det ska bli skit i slutändan

Nr2 i mina ögon är nollan alltid bli å Inget annat och därför sitter det en bygel där när man ska koppla in alla 3 faser eller ej

Ja det är riktigt dåligt och fånigt. I det senare Boschfallet kan man lägga undan den grå och enbart använda blå som nolla för 2N~ - fallet (dock inte för 1N~, men där kan man istället använda en 3G2.5 mm²). Men i Siemensfallet som tråden startade med uppges att hällen saknar en central plint utan består av två helt separata halvor med varsin anslutningsledning (som går ihop under en gemensam mantel). Där måste man tyvärr dubblera nollan med en felaktig färg i stickproppen.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
I Holland förekommer fortfarande äldre installationer med 3-fas 4-tråd 127/220 och 3-fas 3-tråd 220. Jag gissar att Siemens gjort så här för att ha en modell som passar hela EU.

Norge har delvis 110/230v :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.