Hej!
Vi håller på att renovera vår tidigare gästtoalett och har valt att bygga ut utrymmet med en dusch.
Finns det risker med att koppla duschens avlopp på stammen från toaletten?
Tanken är att nyttja en "T-Koppling" 110/110/70
Borde man oroa sig för att toalettens vatten smiter upp i duschröret och minskar effekten när man spolar?
Mvh Tommy

Vi håller på att renovera vår tidigare gästtoalett och har valt att bygga ut utrymmet med en dusch.
Borde man oroa sig för att toalettens vatten smiter upp i duschröret och minskar effekten när man spolar?
Mvh Tommy

Röret går igenom golvet och ligger ovan på bastun i källaren så det sista man ser av ledningen är toppen av 90 böjen.
Skall jag gå igenom innetaket ovan bastun så blir ingreppet som redan är omfattande väldigt stort.
Jag har funderat på om man skall använda sig av en 45 graders istället för 90 grader i min föreslagna lösning. problemet med det är att det kommer bygga ytterligare några centimeter.
det jag är rädd för är att "förlora" trycket när man spolar (att det smiter precis innan 90 böjen och drar in i duschröret) med ett stopp som följd. samtidigt kan det inte vara en ovanlig lösning som jag föreslagit?
Mvh
Skall jag gå igenom innetaket ovan bastun så blir ingreppet som redan är omfattande väldigt stort.
Jag har funderat på om man skall använda sig av en 45 graders istället för 90 grader i min föreslagna lösning. problemet med det är att det kommer bygga ytterligare några centimeter.
det jag är rädd för är att "förlora" trycket när man spolar (att det smiter precis innan 90 böjen och drar in i duschröret) med ett stopp som följd. samtidigt kan det inte vara en ovanlig lösning som jag föreslagit?
Mvh
Den delen som du visar och ritat på en koppling, är det sen rakt ner genom bjälklaget. Det ska väl vara ett T-stycke där, helst 45 graders , det räcker med 50 rör från duschen och sväljer bra. är det 70 rör på brunnen kan du muffa ner till 50 och vrida muffen så 50 delens är i underkant.
T TommyNe skrev:Hej!
Mvh Tommy
Undvik liggande 90 böj, går bra med grenrör 110/75/110 -45* då får du inga problem med spolning av WC!
Jag vet inte exakt hur jag skall formulera mig så jag gjorde en bild istället.
Röret med "T" kopplingen på är den efterfrågade nya lösningen
det som är grå/blå på bilden är innertak i källaren detta i sin tur har ett bastuinnetak ytterligare några centimeter ner.
Lösningen är naturligtvis helt inklädd i balkar som ser ut som följande bild
Där grönt ä kända balkar, rött är misstänkta balkar. Gult är tillkommande konstruktion och orange är sådant som måste bort
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret med "T" kopplingen på är den efterfrågade nya lösningen
det som är grå/blå på bilden är innertak i källaren detta i sin tur har ett bastuinnetak ytterligare några centimeter ner.
Lösningen är naturligtvis helt inklädd i balkar som ser ut som följande bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där grönt ä kända balkar, rött är misstänkta balkar. Gult är tillkommande konstruktion och orange är sådant som måste bort
Klicka här för att svara