4 539 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Koppla rätt, lampa
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har flyttat in i en ny lägenhet och behöver hänga upp en lampa i vardagsrummet.
problemet är att det hänger 3 kablar ner från taket och det sitter ingen "hona", utan den måste jag sätta dit själv.
dom 3 kablarna har färgerna.
Brun
Blå
Gul (inte gul/grön)
Huset är byggt på 70 talet.
Jag skulle tro att den gula kabeln är en tändtråd, och i uttaget jag har finns det bara plats att skruva i 2, fas och noll.
Vad händer om man inte kopplar in tändtråden?
Mvh
tanderss
Jag har flyttat in i en ny lägenhet och behöver hänga upp en lampa i vardagsrummet.
problemet är att det hänger 3 kablar ner från taket och det sitter ingen "hona", utan den måste jag sätta dit själv.
dom 3 kablarna har färgerna.
Brun
Blå
Gul (inte gul/grön)
Huset är byggt på 70 talet.
Jag skulle tro att den gula kabeln är en tändtråd, och i uttaget jag har finns det bara plats att skruva i 2, fas och noll.
Vad händer om man inte kopplar in tändtråden?
Mvh
tanderss
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Nja, en lampa skall ha en tändtråd och en nolla och ev. i vissa fall en skyddsjord.
Tändtråd kallar man en tråd som är "bruten fas". Du har alltså en fastråd fram till en brytare, efter brytaren kallas det för tändtråd. Tändtråden leder fram ström till lampan, nollan leder bort ström.
Tändtråd kallar man en tråd som är "bruten fas". Du har alltså en fastråd fram till en brytare, efter brytaren kallas det för tändtråd. Tändtråden leder fram ström till lampan, nollan leder bort ström.
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Om vi då skall föröska reda ut vad trådarna kan vara. Brytaren som skall tända och släcka lampan. Har den en eller två knappar? Det skulle kunna vara 2 tändtrådar du har, från en kronbrytare.
Eller så är en tråd (troligen den bruna) fast fas som inte behövs, och den gula tändtråd. Nollan är oftast blå.
För att bli riktigt säker kan du skruva bort brytaren och undersöka vilken av trådarna som går till lampan.
Där trådarna kommer ut taket, är det bara dessa trådar ut ur ett rör, eller sitter där en dosa med kopplingar?
Eller så är en tråd (troligen den bruna) fast fas som inte behövs, och den gula tändtråd. Nollan är oftast blå.
För att bli riktigt säker kan du skruva bort brytaren och undersöka vilken av trådarna som går till lampan.
Där trådarna kommer ut taket, är det bara dessa trådar ut ur ett rör, eller sitter där en dosa med kopplingar?
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Ett problem är att på 70- talet var det lite brytningstid mellan olika färgsystem. Mina föräldrars villa i Skåne byggde de om 1972 - 73. Där var elen utförd med svart fas, blå nolla, gulgrön jord. En mindre renovering i köket från slutet (tror jag) av 60 - talet hade röd jord.
Min fru bodde i en lägenhet i centrala Stockholm, hela det huset var total renoverat (urblåst) 1973, där var svart nolla och vit fas, och om jag minns rätt gulgrön jord. Vår nuvarande villa i Stockholm byggdes om 1974, elen i den delen av huset har svart fas, blå nolla.
Min fru bodde i en lägenhet i centrala Stockholm, hela det huset var total renoverat (urblåst) 1973, där var svart nolla och vit fas, och om jag minns rätt gulgrön jord. Vår nuvarande villa i Stockholm byggdes om 1974, elen i den delen av huset har svart fas, blå nolla.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Bara en kontrollfråga, är det trappkopplat? Dvs. kan du tända/släcka från mer än en plats?
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Om vi antar att det är 2 tändtrådar (helst bör du kolla i brytaren att det verkligen är de två trådarna som kommer från den) så kan du välja den ena tråden och isolera den andra.
Tack,
Nu har jag kopplat i lampan och när jag tänder den, så funkar det.
Det är bara det att den första sekunden när jag slår på lampan, så tänds itne lampan till fullo, utan det ger ett litet knastrande ljud och lampan "kämpar" med att komma igång..
Kan det vara på grund av kopplingen? lampan har inte varit igång på ett halvår..
Nu har jag kopplat i lampan och när jag tänder den, så funkar det.
Det är bara det att den första sekunden när jag slår på lampan, så tänds itne lampan till fullo, utan det ger ett litet knastrande ljud och lampan "kämpar" med att komma igång..
Kan det vara på grund av kopplingen? lampan har inte varit igång på ett halvår..
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Låter som fel i strömbrytaren eller glapp någonstans. Byt ut strömbrytaren och kontrolldra alla skruvar. Som du har nu finns det risk för varmgång och brand.
eller att inte lampan har riktigt kontakt hållaren. Har sett att vissa lågenergilampor har dålig/mindre "mittledare" dvs inte gängan utan den andra kontaktdelenHandySmurf skrev:
Säger som min gamla lärare: Bryt strömmen, bryt strömmen. Att vi elever redan hade brutit strömmen efter att vi sprängde en kondensator visste han ju inte;-). Som HandySmurf skrev så se över brytaren eller byt den snabbt. Knastrande och sprakande från kontakter och elledningar är obehagligt.