Jag ska renovera ett badrum och har varit i kontakt med fyra rörmokare som ingen dyker upp eller så säger de att de ska höra sig men sen hör man inget ändå efter några extra samtal till dom.

Funderar nu på att låta min pappa dra rören då han är kunnig men inte utbildad.

Vad behöver man för att dra pex rör? Ska dras till en wc fixtur, ett handfat och en duschblandare

Förutom pex rör ska man väl ha nån rörfenföeing (kan det heta så där rören dras ut ur väggen? ) och ett fördelarskåp där man kopplar ihop allt.
Är det något mer? Något man ska tänka på? Vad jag förstått finns det två sorters kopplingar där den ena kräver nån sorts speciallösning och den andra är en klämningsvariant. Behöva det några specialverktyg?

A Amby skrev:
Jag ska renovera ett badrum och har varit i kontakt med fyra rörmokare som ingen dyker upp eller så säger de att de ska höra sig men sen hör man inget ändå efter några extra samtal till dom.

Funderar nu på att låta min pappa dra rören då han är kunnig men inte utbildad.

Vad behöver man för att dra pex rör? Ska dras till en wc fixtur, ett handfat och en duschblandare

Förutom pex rör ska man väl ha nån rörfenföeing (kan det heta så där rören dras ut ur väggen? ) och ett fördelarskåp där man kopplar ihop allt.
Är det något mer? Något man ska tänka på? Vad jag förstått finns det två sorters kopplingar där den ena kräver nån sorts speciallösning och den andra är en klämningsvariant. Behöva det några specialverktyg?
Det har nog med försäkringen att göra lika så med elen.

Bussmotor Bussmotor skrev:
Var nog inte riktigt svar på frågan..

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Varför PEX och inte koppar? Utanpåliggande kopparrör är ju nästintill riskfritt i ett badrum.

Bussmotor Bussmotor skrev:
Så länge man gör arbetet enligt monteringsanvisning så är det inga problem med försäkringen

Bästa svaret

Det är bara att köra på. Det är inte speciellt svårt att dra pex, välj ETT system och följ anvisningarna noga. Finns olika varianter på kopplingar (press eller skruv) men du kommer kunna använda båda. Verktyg går att hyra om det skulle behövas.

pacman42 pacman42 skrev:
Varför PEX och inte koppar? Utanpåliggande kopparrör är ju nästintill riskfritt i ett badrum.
Vi ska ha en inbyggd wc fixtur och då måste man koppla med pex rör enligt anvisningar

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.